Persondata politik

SAS er blot få uger fra at gå konkurs

Har ikke penge i kassen til at klare sig året ud

  • Vender de ansatte søndag tommelfingeren ned til redningsplanen, vil det dermed efter alt at dømme kun være et spørgsmål om kort tid, før SAS tvinges til at indstille alle flyvningerne og afskedige 15.000 ansatte. (Foto: AP)
Vender de ansatte søndag tommelfingeren ned til redningsplanen, vil det dermed efter alt at dømme kun være et spørgsmål om kort tid, før SAS tvinges til at indstille alle flyvningerne og afskedige 15.000 ansatte. (Foto: AP)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Skandinaviens største luftfartsselskab er langt tættere på afgrunden, end det har været fremme, skriver Politiken torsdag. Hidtil har det lydt, at SAS i tilfælde af et nej til spareplanen ville kunne klare sig frem til sommer, men Politiken erfarer, at selskabets overlevelsesmuligheder i tilfælde af et nej skal tælles i ganske få uger.

Læs også:

Se også: SAS' kabinepersonale vil fortsat forhandle

Vender de ansatte søndag tommelfingeren ned, vil det dermed efter alt at dømme kun være et spørgsmål om kort tid, før SAS tvinges til at indstille alle flyvningerne og afskedige 15.000 ansatte - et skridt, der vil rette et lammende slag mod store dele af den nordiske flytrafik.

- Det er korrekt, at der ikke er penge i kassen til at klare os året ud, siger en central SAS-kilde til Politiken.

Politiken erfarer fra flere kilder, at SAS allerede har udarbejdet detaljerede nødplaner på flere hundrede sider, der skitserer, hvordan man i løbet af kort tid lukker selskabet ned og styrer konkursen. Der foreligger også planer blandt andet for håndtering af strandede passagerer og køer i de skandinaviske lufthavne inklusive Københavns Lufthavn, skriver avisen.

Analytiker: Dybt alvorligt
Lars Heindorff, SAS-analytiker i investeringsbanken AGB Sundal Collier, bekræfter, at situationen er dybt alvorlig.

- Hvis aftalen falder til jorden, vil bankerne fryse kreditfaciliteterne. Uden kredit er det umuligt at drive et flyselskab, som i forvejen er presset, siger han til Politiken.

Læs også:

Se også: SAS vil snyde ansatte for 752 mio. kr.

Ifølge Politikens oplysninger kæmper finansminister Bjarne Corydon (S) i disse dage en hård kamp med de øvrige aktieindehavere af SAS. Det vurderes, at den danske stat i forhold til de øvrige nordiske lande har de største interesser på spil på grund af de tusindvis af arbejdspladser og infrastruktur, der er knyttet til Københavns Lufthavn. Regeringen er også foruroliget over konsekvenserne for arbejdspladser i Københavnsområdet og i hovedstadens infrastruktur.

Tusindvis af arbejdspladser i fare
Ifølge Martin Hvidt Thelle fra analysevirksomheden Copenhagen Economics kan en SAS-konkurs i værste tilfælde koste tusindvis af arbejdspladser.

- Vi ved fra tidligere undersøgelser af andre lufthavne, der har mistet deres knudepunktsfunktion, at det i gennemsnit betyder en nedgang på 25 procent af trafikken. Oversat til København betyder det, at man på kort sigt kan frygte, at omkring 5.000 job i og omkring lufthavnen vil gå tabt, siger han til Politiken.

Læs også:

Se også: SAS vil hente milliarder på storsalg

Medarbejderorganisationerne vil ikke kommentere konkursmeldingerne over for Politiken.

- Alt det der ved vi ikke noget om, så det kan vi ikke kommentere«, siger Jean Pierre Schomburg, næstformand i CAU, de danske kabineansattes fagforening, der sammen med de andre repræsentanter for medarbejderne i dag mødes med ledelsen for at diskutere redningsplanen.

Læs også:

Se også: Fagforeninger revser Corydon for SAS-indblanding

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik