Her er kuren mod landevejspirater

Indførslen af vejskat for lastbiler kan være eliksiren mod ulovlig cabotage-kørsel, mener flere i transportbranchen. Enhedslisten forhandler med regeringen.

  • (Foto: Casper Dalhoff)
(Foto: Casper Dalhoff)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

En lille sender, der afslører, hvor i Danmark en lastbil har været – og hvor længe. Slut med udenlandske chauffører, der kører ulovlige ture i Danmark!

Danske chauffører og vognmænd ser et guldæg i en af de anbefalinger, som Udvalget om modvirking af social dumping netop er kommet med.

Udvalget peger på, at at GPS-kørselssystemet, der skal indføres i 2015, fordi danske og udenlandske lastbiler skal betale for at slide på vejene, også kan bruges til at kontrollere cabotage-kørsel.

- Det kan løse politiets kontrolfunktion fra den ene dag til den anden, så snart det system er i drift, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL - Dansk Transport og Logistik.

- De danske myndigheder skal under alle omstændigheder have de informationer, så chaufførerne kan komme til at betale. Man ligger altså inde med data i forhold til, hvor bilen har befundet sig på hvilket tidspunkt, siger Erik Østergaard.

3F vil ikke vente til 2015
3F er man enig i, at det nye system er et potentielt guldæg i kampen mod ulovlig cabotage-kørsel – udenlandske lastbiler, der kører national kørsel i Danmark ud over de tilladte tre ture i forlængelse af en international transport til Danmark.

- Det er bare for lang tid at vente til 2015. Politiet står magtesløse over for de her forbrydere på landevejen, siger formanden for 3F ’s transportgruppe, Jan Villadsen.

ITD, der er brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ønsker muligheden undersøgt.

Erhvervspolitiskchef i ITD, Poul Bruun, mener dog, at der kan være begrænsninger i forhold til at anvende data til andet end at opkræve vejskatter:

- Der er nogle juridiske aspekter, der skal afklares først. Jeg ved blandt andet, at det tyske vejsystem ikke kan anvendes til andet end at opkræve vejskat. Men det er oplagt at undersøge muligheden.

Enhedslisten: Kom igang!
Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, ser dog hverken tekniske eller juridiske vejspærringer i forhold til at anvende systemet til at kontrollere, hvor meget en udenlandsk lastbil kører i Danmark.

- Det er bare om at komme i gang, siger Henning Hyllested.

Han forklarer, at Enhedslisten og regeringen sideløbende med finanslovsforhandlingerne sidder i forhandlinger om nye initiativer mod social dumping.

Forhandler med regeringen
Her har Enhedslisten påpeget et presserende behov for at træffe en beslutning vedrørende brugen af GPS-systemet, fordi skatteministeriet ikke er langt fra at sende systemet i udbud.

Skal systemet også kunne afsløre cabotagefusk, skal det derfor medtænkes, når skatteministeriet indhenter tilbud på GPS-systemet.

- Det er en selvstændig forhandling, der foregår omkring social dumping som en udløber af sidste års aftale med regeringen, men der er selvfølgelig overlap til finanslovsforhandlingerne, siger Henning Hyllested.

Læs også: Punkteret? Vi trækker 6.700 kroner af din løn

Læs også: Thai-kvinder gør danske mænd ulykkelige

Læs også: Det tjener stjernerne på Vild med Dans

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik