På tide SAS skærer ind til benet

Ineffektivitet og 'gammeldags' aftaler har præget SAS-strukturen i mange år, mener ekspert

  • Med den nye sparerunde kommer SAS til at koncentrere sig om kerneydelsen, nemlig at transportere passagerer fra sted til sted. (Foto: Jens Dresling)
Med den nye sparerunde kommer SAS til at koncentrere sig om kerneydelsen, nemlig at transportere passagerer fra sted til sted. (Foto: Jens Dresling)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

Først blev Radisson hotellerne solgt, og som en del af den nye spareplan forsøger SAS nu også at sælge bagagehåndteringen. Fornuftigt at skære ind til benet, mener Kristian Anders Hvass, der er ph.d. og lufttrafikforsker på Copenhagen Business School.

- Nu er de ved at være inde ved det, det i virkeligheden handler om og det, som de er gode til, nemlig flyvningerne, siger han.

Læs også:

Se også: Piloter må 'nøjes' med 85.000 om måneden
Læs også: Se også: Eksperter: SAS-medarbejdere har pistol for panden

Spareplanen, som skal forhindre en konkurs er så massiv, at den vil kunne mærkes i alle led i organisationen. Personalet må gå ned i løn og 6000 stillinger skal outsources eller spares væk. Men sparekravene er ikke urimelige, mener eksperten.

Fornuftigt at samle administration
Kun de mest nødvendige, administrative funktioner bliver i Norge og Danmark. Resten bliver konsollideret i Stockholm.

- Det har længe været et problem i SAS, at man har forsøgt at sprede administrationen i tre lande. Mange har undret sig over, hvorfor de ikke har samlet det noget før. Mange gange har de jo lavet tredobbelt arbejde, siger Kristian Anders Hvass.

Læs også:

Se også: Så hårdt bliver stewardesserne ramt
Læs også: Se også: Minister: Konkursen var lige om hjørnet - og er det stadig Minister: Konkursen var lige om hjørnet - og er det stadig

På nogle områder har organisationen været temmelig gammeldags. Fra gammel tid har SAS f.eks. haft en målsatning om, at der skulle være en bred sammensætning af kabinepersonalet, så der både var nordmænd, danskere og svenskere om bord på en flyvning. Hvis en norsk stewardesse skulle flyve ud fra København, fordi hun syntes, der var en interessant rute ud derfra, talte flytiden fra Oslo til København som arbejdstid. Men med den nye spareplan er det nu slut.

- Det er 40 år siden, konkurrenterne fjernede den gode. Nu må man bo der, hvor man flyver ud fra. Der har været mange små, ineffektive arbejdsgange i SAS, som ledelsen og fagforeningerne ikke har fået opdateret til nutiden, siger lufttrafikforskeren.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik