Samfund

Ekspert: Det er absolut sidste chance for SAS

Ny spareplan er sidste udkald for SAS. De nordiske stater har nok smidt penge i selskabet for sidste gang.

Mandag ventes flyselskabet SAS at præsentere en dramatisk spareplan, der skal redde selskabets økonomi både på den korte og den lange bane.

Det kan meget vel være allersidste chance for det trængte selskab, vurderer luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen, direktør i Travelbroker.

- Hvis SAS ikke bliver bedre til at tjene penge fremadrettet, så har selskabet ikke nogen fremtid, siger han.

I første omgang skal der sikres penge til at betale udgifterne nu og her. Ole Kirchert Christensen vurderer, at SAS har fået grønt lys fra den danske, svenske og norske regering om statsgarantier for selskabets banklån, og at den model også er klappet af med EU.

- Det er jo ikke i henhold til EU-traktaten, at man yder statsstøtte ved at stille garanti for de lån, private banker giver SAS. Men der er en slags kattelem, så man kan gøre det én gang. Derefter er det fuldstændig slut, siger Ole Kirchert Christensen.

- Der er ingen tvivl om, at der ikke er mere hjælp at hente fra staterne hverken i form af emissioner eller statsgarantier for lån. Nu er SAS på egen bane og afgør selv sin skæbne fremadrettet, tilføjer han.

Og der skal drastiske metoder til, hvis vinden for alvor skal vende for det skandinaviske selskab. For trods gentagne spareøvelser er det stadig alt for dyrt at drive SAS i forhold til mange af konkurrenterne, vurderer Ole Kirchert Christensen.

- Tag for eksempel Norwegian, som er det næststørste selskab i Københavns Lufthavn og sidder på 15 procent af markedsandelen. De har otte medarbejdere i København, siger Ole Kirchert Christensen.

- SAS sidder på en markedsandel på 40 procent, men har flere hundrede medarbejdere i København. Det er et godt billede på den skæve omkostningsstruktur, tilføjer han.

Ifølge Ole Kirchert Christensen er der brug for at omorganisere hele selskabet og derfor venter han også en forholdsvis dramatisk udmelding mandag morgen, når SAS lægger kortene på bordet.

Men ifølge luftfartseksperten er der ingen grund til, at spareplanen går ud over passagernes forhold til SAS, hvor der traditionelt har været høj kundetilfredshed.

- SAS image er først og fremmest punktlighed og præcision. Hvis der stadig er fly til tiden, så kan jeg ikke se, der skulle være noget i vejen for det, siger han.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen

Velkommen. Vi er rigtig glade for dit besøg!

Men vi er knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer.

Vores annoncer gør det muligt for os at tilbyde en stor del af vores indhold – helt gratis.
Hvis du tillader annoncer på ekstrabladet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

Er du EKSTRA-abonnent?

Oplever du problemer? Kontakt webmaster@eb.dk

Når du besøger ekstrabladet.dk tjekker vi, om du blokerer annoncer. Sådan gør vi.