Persondata politik

Samfund

Sminket: Langt flere vejpirater end antaget

Regeringsrapport underdriver omfanget af cabotage-kørsel

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Læs også: Punkteret? Vi trækker 6.700 kroner af din løn

Vejpirater - de kommer ikke fra Østeuropa!

I hvert fald tæller lastbiler fra en række østeuropæiske lande ikke med i den kortlægning, som regeringens regnedrenge har foretaget af såkaldt cabotagekørsel.

Dermed tegner regeringen et groft underdrevet billede af den udvikling, som er godt igang med at presse de sidste danskere permanent ud af førerhuset, lyder det fra branchens organisationer.

- Man undervurderer omfanget, og så bliver det selvfølgelig ikke opfattet som så stort et problem, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL – Dansk Transport og Logistik.

Kritikken kommer efter, at regeringen torsdag lancerede en styrket indsats mod social dumping.

Som led i finanslovsforhandlingerne har regeringen aftalt med Enhedslisten, at der tilføres 7,5 millioner kroner ekstra til politiets kontrol af udenlandske chauffører på de danske veje.

3F: Totalt urealistisk
Forud for forhandlingerne har det såkaldte 'Udvalg om Modvirkning af Social Dumping' opgjort omfanget af cabotage-kørsel i 2010 til cirka fire procent af det samlede danske nationale transportarbejde.

I virkeligheden er det dog snarere 20 procent. Det vurderer 3F, som mener, at regeringen dermed tegner et urealistisk skønmaleri.

- Tallene er blevet brugt til at tale problemets omfang ned. Det er bare totalt urealistisk, når stort set ingen af de baltiske lande melder ind, siger Jan Villadsen, formand for 3F’s transportgruppe.

Men sandheden er, at ingen kender det præcise tal for de såkaldte vejpirater i landet. Den statistik, der bruges, har nemlig kun optælling fra 10 ud af de i alt 27 medlemslande i EU.

Eksempelvis er der ingen data fra Rumænien, der ofte er et land som fremhæves i forbindelse med cabotage-kørsel.

- Vi ved reelt ikke, om cabotage-kørsel fylder 10, 15 eller 20 procent” siger DTL-direktør Erik Østergaard.

ITD: 3F sigter over målet
I ITD – brancheorganisationen for den danske vejgodstransport – er man enig i, at det er svært at få et konkret billede af omfanget af problemet.

De mener dog, at problemet er stærkt overdrevet af DTL og 3F.

- Vi kan slet ikke komme op på de 20 procent, som har været fremme, siger Poul Bruun, erhvervspolitisk chef i ITD.

Vejtransportrådet, der rådgivere ministeren om vilkårene for transport-erhvervet er ved at kigge på, om man kan få et bedre statistisk grundlag for omfanget af cabotage-kørslen.

Mens regeringen har sat punktum for indsatsen mod social dumping i forbindelse med finansloven, fortsætter et udvalg i Transportministeriet med at undersøge muligheden for at stikke en større kæp i hjulet på vejpiraterne.

Læs også: Punkteret? Vi trækker 6.700 kroner af din løn

Læs også: Thai-kvinder gør danske mænd ulykkelige

Læs også: Murer aktiveret med Hitler-underskrift

Spot lortechefen! Sådan gør chefen dig utryg

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik