Persondata politik

Facebook-helt sætter sin bank på plads

Jyske Bank skulle aldrig have sendt Brian Brinksby et brev om hans overtræk på 6,85 kroner. Han har gjort banken helt til grin på Facebook

  • 14.000 har allerede 'synes godt om' Brians elegante brev til sin bankrådgiver. (Screendump fra Facebook)
« Forrige
14.000 har allerede 'synes godt om' Brians elegante brev til sin bankrådgiver. (Screendump fra Facebook)
1 af 2
Næste »

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Ekstra Bladet kører for øjeblikket kampagnen 'Bank din bank', hvor der sættes fokus på bankernes ågerrenter og griske gebyrer.

Men 28-årige Brian Brinksby har ikke brug for hjælp til at slippe for sin banks urimeligheder - han har nemlig sat den godt og grundigt på plads ved hjælp af Facebook.

Læs også:

Se også: Masser af bank til bankerne

Bank din egen bank på Facebook.

Forleden modtog han et brev fra sin bankrådgiver, hvori han blev gjort opmærksom på, at han havde overtrukket sin konto med 6,85 kroner - altså omtrent samme beløb, som brevet har kostet at sende.

Da overtrækket oven i købet skyldes bankens egen fejl, sendte Brian Brinksby et bidende sarkastisk - og ganske morsomt svar - som han desuden har lagt på Facebook, og indtil videre har fået svimlende 14.000 likes for.

Læs også:

Samfund 15. okt 2012 Se også: TV: Bankernes uhyrlige metoder afsløres

Han skriver bl.a.: ' Din umiddelbare forestilling om årsagen hertil har sikkert været noget i stil med en shopping-spree eller en spontan rejse til Sunny Beach og/eller Randers. Jeg kan dog berolige dig om, at dette ikke er tilfældet. Jeg er nok for gammel til Sunny Beach, og jeg vil også vurdere mine chancer for berigelse af interessant bekendskab, på en sådan tur, for ringe'.

Se Brinksbys Facebook-profil her.

Brinksby bekræfter over for finanswatch.dk, at han har sendt brevet til sin bankrådgiver i Jyske Bank, og at han samtidig har lagt det på Facebook fordi han føler, at bankens adfærd er irrationel. Han oplyser desuden, at bankrådgiveren har svaret høfligt tilbage, at det var et sjovt brev.

Bankrådgiveren forklarer brevet med, at han synes, det var et irritationsmoment, at Brian Brinksbys konto var på overtrækslisten, når der var tale om så lille et beløb.

Hele Brian Brinksbys svar til sin bankrådgiver:

'Hej Kim.

Jeg fik din besked på min telefonsvarer forleden og forsøgte forgæves at ringe tilbage. I dag har jeg så modtaget et brev om samme emne: Overtræk på 6,85 kr.

Din umiddelbare forestilling om årsagen hertil har sikkert været noget i stil med en shopping-spree eller en spontan rejse til Sunny Beach og/eller Randers. Jeg kan dog berolige dig om, at dette ikke er tilfældet. Jeg er nok for gammel til Sunny Beach, og jeg vil også vurdere mine chancer for berigelse af interessant bekendskab, på en sådan tur, for ringe.

Randers forefalder mig umiddelbart, som det mest eksotiske indenrigsrejsemål, i kraft af de florerende rygter om en regnskov. Men jeg føler lidt, at de forsøger at skabe en illusion om et Randers der måske ikke stemmer helt i overensstemmelse med virkeligheden.

Den slags numre er jeg generelt skeptisk overfor. Jeg er desuden slet ikke i besiddelse af et hævekort til min konto i jeres bank, da jeg har lønkonto i en anden bank og kun bruger jeres bank til at afbetale mit lån. Min aftale med min tidligere rådgiver gik på, at jeg hver måned indbetalte 500 kr. til kontoen og at den så selv regulerede lånet i de måneder, hvor renterne oversteg det beløb.

Bank din egen bank på Facebook.

Dermed behøvede jeg ikke nogle måneder at indsætte 506,85 kr. for at få det til at passe sammen. Dette gjorde også breve vedrørende overtræk på beløb mindre end portoen overflødige. Et løsningsforslag, ud over at vende tilbage til den gamle aftale, kunne være at i stedet for at bruge penge på brevporto, bare at sætte det samme beløb ind på min konto, der faktisk ville dække hele overtrækket ind.

Jeg håber i hvert fald, at vi kan finde en løsning på problemet, så jeg ikke ender i en ond gældsspiral, der potentielt kan frarøve mig økonomisk frihed, som spontant indkøb af gær eller rasp.

Jeg vil foretrække, at fremtidig korrespondence kan foregå elektronisk, da jeg frygter, at unødigt overforbrug af papir, er en direkte trussel mod eksistensgrundlaget for Randers Regnskov.

Med venlig hilsen Brian Brinksby.'

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jacob H. Jensen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik