Samfund

Så meget tjener de, når vi kører uden billet

Den danske tog-gigant DSB tjente i 2011 hele 118,2 millioner kroner på at udstede kontrolafgifter til passagerer uden billet

  • Det er en lukrativ forretning at have kontrollører gående rundt i DSB-togene. (Foto: Finn Frandsen/Polfoto)
Det er en lukrativ forretning at have kontrollører gående rundt i DSB-togene. (Foto: Finn Frandsen/Polfoto)
1 af 1

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

DSB’s togkonduktører har travlt. Rigtig travlt.

Hvert tredje minut eller 432 gange i døgnet - hele året rundt - stikker én af dem nemlig en kontrolafgift ud til en togpassager uden gyldig billet.

Alt i alt uddelte de flittige togkonduktører således hele 157.604 kontrolafgifter i 2011 til passagerer, der enten bevidst havde ’kørt på røven’, glemt at klippe eller haft svært ved at gennemskue DSB’s zone-jungle.

Det viser en forespørgsel, som ekstrabladet.dk har begæret i DSB’s regnskaber.

Læs også: DSB kæmper med ny IC4-skandale

Taksten for at køre uden en gyldig billet blev i 2010 sat op fra 600 til 750 kroner, hvilket betyder, at DSB i alt kunne stikke 118,2 millioner kroner i lommen fra danske passagerer - penge som ryger direkte i DSB's halvslunkne pengekasse.

- Pengene ryger ind i regnskabet, men det opvejer jo ikke de indtægter, som vi går glip af ved at folk lader være med at købe billetter. Så faktisk er vi kede af at skulle uddele bøder, vi vil langt hellere sælge billetter til kunderne, forklarer forretningschef Marianne Mygind fra DSB Ombord Sales til ekstrabladet.dk.

Kan koste vinterstøvlerne
Også i det københavnske metrosystem er man flittige med kontrolafgifterne. I 2011 uddelte man således hele 70.000 af slagsen - hver især til den nette sum af 750 kroner.

Ifølge privatøkonom Lone Kjærgaard fra Lån og Spar Bank kan en 'togbøde' måske virke som en irriterende, men dog overkommelig ekstraudgift. Men sådan er det altså langt fra for alle, siger hun til ekstrabladet.dk:

- Hvis du for eksempel er enlig forsørger, så er 750 kroner rigtig, rigtig mange penge. Det kan eksempelvis sagtens betyde, at en enlig mor er tvunget til at droppe køb af vintertøj eller vinterstøvler til sine børn, fordi der simpelthen ikke er råd.

Læs også: TV: Det her er sgu' værre end DSB

Hos DSB er man klar over over, at udgiften for at 'glemme at stemple' kan virke voldsom, og derfor har man nu lempet afgiften en smule.

- Vi har lavet reglerne om - dels som en konsekvens af, at folk i virkeligheden oftest har forsøgt at betale og dels fordi, at 750 kroner netop kan virke som et stort beløb for den enkelte passager. Derfor har vi indført en praksis, hvor man første gang får en advarsel og nøjes med at betale et gebyr på 100 kroner plus billettens pris. Hvis man så bliver taget uden billet igen indenfor de følgende 12 måneder, så får man en kontrolafgift på det fulde beløb, siger Marianne Mygind og fortsætter:

- Derudover har vi tidligere oplevet, at folk blev aggressive over at få en bøde på 750 kroner, men det har ændret sig en hel del, efter at vi har indført den nye ordning.

39.204 af kontrolafgifterne er blevet stukket ud i S-togene i Hovedstadsområdet, hvorimod de resterende 118.400 bøder kommer fra DSB’s regional-, interregional- og intercitytog.

Læs også: Metrofirma sjusker med sikkerheden - har fået 26 påbud

I alt oplyser DSB endvidere, at der i 23.977 af tilfældene er blevet indgivet en klage af passagerne, hvilket svarer til omkring hver syvende passager.

Har du oplevet at få en uforholdsmæssigt urimelig kontrol-afgift, eller har en kontrolafgift, du har måttet betale, væltet budgettet? Så skriv til jn@eb.dk

Afstemning

Synes du, at DSB's bødetakster er rimelige?

Så mange bøder uddelte DSB og Metro i 2011:

Antal bøder i DSB:
S-tog: 39.204 stk.

Øvrige tog: 118.400 stk.

Antal klager til DSB:
S-tog: 2.826 stk.

Øvrige tog: 21.151 stk.

Indtægter i DSB:
S-tog: 29,4 millioner kroner.

Øvrige tog: 88,8 millioner kroner.

I alt: 118,2 milloner kroner.

Antal bøder i Metroen:
70.000 stk.

Metroselskabet har ikke ønsket at oplyse, hvor store indtægterne fra bødeinddrivelsen er.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Simon T. Schultz Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik