Persondata politik

Vognmænd flytter ud og slagter danske job

De danske chauffører er under angreb fra danske vognmænd, der i stigende grad opererer fra udlandet ind over de danske grænser.

  • (Foto: Niels Hougaard/POLFOTO)
(Foto: Niels Hougaard/POLFOTO)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Samtidig med at danskejede transportfirmaer vinder markedsandele i Danmark, er de danske landeveje ved at blive tømt for danske lastbilchauffører.

I stedet er det chauffører fra udlandet, der sidder bag rattet i de danske vognmænds biler. Det sker, fordi vognmænd fra Danmark i hastigt tempo etablerer datterselskaber i udlandet med mulighed for at hyre billigere chauffører.

- Det er et angreb på de danske chaufførers levebrød, siger Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen.

Læs også: "Fem år! Så er der ikke plads til mig længere"

Andelen af dansk lastbiler, der krydser grænsen, er faldet fra 30 procent i 2005 til 23,6 i 2012.

Men markedsandelen for danskejede transportvirksomheder er i samme periode steget med 11 procent, viser tal fra ITD, der er brancheorganisation for dansk vejgodstransport.

Og bag tallene skjuler sig historien om, at danske vognmænd i stigende grad indregistrerer deres lastbiler uden for landets grænser.

I 2005 lå andelen af udenlandske lastbiler ejet af danske datterselskaber således på 12,5 procent. I dag ligger den på 34 procent.

Læs også: Se beskidt kamp om chaufførjob her

Med base i eksempelvis Polen kan de danske datterselskaber så hyre billigere polske chauffører.

De kan også køre inden for Danmarks grænser. De såkaldte cabotage-regler giver vognmænd fra andre EU-lande ret til at foretage tre ture i Danmark inden for syv dage, og området er oven i købet underlagt meget lidt kontrol.

- Man udnytter cabotage-reglerne til at komme ind på det danske marked og underbyde ved at bruge udenlandsk arbejdskraft på markant lavere lønninger,” siger Kim René Busch.

- I takt med, at flere og flere udfører cabotage-kørsel er der færre og færre af vores medlemmer, der kører herhjemme. Og reglerne for cabotage gør det let at snyde, så man i realiteten kan køre uafbrudt her i landet, siger han.

Det underbygges af en analyse fra brancheorganisationen ITD, der viser, at der er forsvundet 8.000 danske chaufførjob siden 2008.

Læs også: Truckerkrig: Østarbejderes bildæk skåret op

Erik Østergaard, administrerende direktør i Dansk Transport og Logistik, kalder udviklingen ”meget bekymrende”:

- Det er grotesk, at det skal være nødvendigt, at danske vognmænd etablerer sig syd for grænsen for at opretholde deres konkurrencedygtighed.

- Det er endnu mere problematisk, at de samme vognmænd via cabotage-reglerne nu lægger pres på det nationale marked. Det giver en helt enorm skævvridning i forhold til dem, der ikke har etableret sig i udlandet, siger Erik Østergaard.

Slagtilbud i Tyskland
Den store konkurrencemæssige forskel, når man taler om cabotage-kørsel, er lønningerne, slår han fast.

En tommelfingerregel siger, at tyske lønninger er cirka 20 procent under de danske. Polske lønninger er halvdelen er halvt så store, mens eksempelvis rumænske og makedonske får endnu mindre.

- De kan få ned til en tiendedel af de danske, siger Erik Østergaard.

Læs også: Vanvidschauffør fik bøde på 450.000 kroner

Hvis udviklingen får lov til at fortsætte, er det snart slut med at se danske chauffører bag rattet i de danske biler, vurderer Erik Østergaard.

- Hvis du kan køre national kørsel med udenlandske chauffører til en tiendedel af de danske lønninger, så vil de fleste arbejdspladser forsvinde til udlændinge. Det er en ualmindeligt uheldig udvikling, siger han.

Både 3F og DTL ønsker skrappere sanktioner over for dem, der bryder reglerne for cabotage-kørsel, samt bedre registrering af den udenlandske aktivitet her i landet.

Læs også: Syge lyver sig raske og siger nej til 16.000

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik