Syv års pinsler for passagerer på S-tog

Først om syv år kan passagererne på S-banen i København glæde sig til at S-togene kører uden 'signalproblemer'

  • S-banen har været noget af et mareridt i går og i dag, hvor signalproblemer har skabt kaos.(Foto: Carsten Snebjerg)
« Forrige
S-banen har været noget af et mareridt i går og i dag, hvor signalproblemer har skabt kaos.(Foto: Carsten Snebjerg)
1 af 2
Næste »

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

- Det bliver rigtigt meget bedre, når de nye signaler kommer !

Det siger sektionschef Vilhelm Mortensen fra Banedanmark efter dagens kaos på S-banen i København, hvor 'signalproblemer' igen-igen forsinkede tusindvis af passager.

Banedanmark begynder at udskifte de gamle, slidte signaler på S-banen i 2014 og fire år senere skal arbejdet være færdigt på hele S-tog nettet.

To dage med 'signalproblemer'
To dage i træk har passagererne på S-togene været ofre for 'signalproblemer' - den velkendte forklaring som ofte lyder i højttalerne og på informationsskærmene.

Men 'signalproblemer' kan faktisk dække over en række forskellige fejl, siger sektionschef Vilhelm Mortensen fra Banedanmark. Det er blot den nemmeste måde at informere passagererne på, når S-togene 'går i rødt' og stopper.

Læs også: Igen: S-tog i kaos

Tirsdag var det 'signalproblemer' på Københavns Hovedbanegård, som skabte kaos i myldretiden. Men faktisk var det en strømafbrydelse, der var årsag til, at fjernstyringscentralen ikke kunne 'se', hvor S-togene var:

- Vores transmission af signalerne til fjernstyringscentralen gik ned, fordi bystrømmen gik. Og så har vi ingen kontrol med S-togene. Vi har batteri back-up, men det var ikke nok til at holde teknikken i gang, og det ser vi på nu, siger Vilhelm Mortensen fra Banedanmark.

I dag var der 'signalproblemer' ved Østerport Station. Det var en fejl før et sporskifte, som gjorde at togenes placering ikke kunne registeres korrekt på fjernstyringscentralen. Så et S-tog måtte rangeres væk manuelt og sporskiftet aflåses ind til fejlen var fundet.

Banedanmark: Færre fejl i dag
- Signalfejl kan dække over ganske mange forskellige fejl. Når tingene 'går i rødt' opfattes det som en signalfejl ind til man finder den reelle fejl, siger Vilhelm Mortensen fra Banedanmark.

Men han understreger, at der i dag faktisk er 30-40 procent færre fejl af den slags end i 2006.

- Vi har udskiftet mange af de gamle relægrupper, der var slidt op. Derfor har vi færre fejl i dag, siger han.

Når Siemens fra 2014 etablerer nye elektroniske signaler på S-banen forsvinder de gamle 'lygtepæle' langs skinnerne med røde og grønne lamper.

Væk med de gamle pærer
- En pære lever mellem 1000 og 5000 timer og når den går, skal vi 'tale' S-togene manuelt forbi signalet. De nye signaler bliver elektroniske og ses direkte i førerkabinen, siger Vilhelm Mortensen.

Når fjernstyring, sikringsanlæg eller signaler ikke fungerer stopper togtrafikken straks og S-togene må kun køre frem, når de manuelt får køretilladelse via radioen forbi et slukket signal.

- Når togene ikke kører bliver man som passager irriteret uagtet om der er tale om den ene eller anden tekniske fejl, erkender sektionschef Vilhelm Mortensen.

ekstrabladet.dk har bedt DSB kommentere de seneste dages signalbøvl og forsinkelser, der groft har generet etatens kunder.

Men DSB har ikke ringet tilbage.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik