Rejsekortet kan nu koste din busrute

Cirkus-rejsekort fortsætter. Merudgiften på 2,25 milliarder kroner var bare en lille misforståelse

  • Rejsekortet er ved at blive lidt af en skandale. (Foto: Thomas Sjørup)
Rejsekortet er ved at blive lidt af en skandale. (Foto: Thomas Sjørup)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

– Jeg kunne heller ikke forstå det i fredags, men nu er alt godt.

Det var nogenlunde konklusionen fra en særdeles tilfreds transportminister Hans Christian Schmidt (V) oven på et krisemøde med Trafikselskaberne om det omdiskuterede rejsekort.

Fredag kom det frem i et internt notat fra Trafikselskaberne, at rejsekortet, der skal erstatter det nuværende billetsystem, ville komme til at koste 150 millioner kroner ekstra de næste femten år - i alt 2.25 milliarder kroner. En regning som enten ville ramme skatteyderne eller pendlerne.

– Det, vi kunne bekræfte hinanden i, er, at det her er gamle tal, som slet ingen aktualitet har i dag, siger transportministeren om notatet, der er fra i sommer.

Læs også: Budget eller ej - det er rigtig mange penge.

Han uddyber, at det omtalte beløb i notatet skulle bruges til et nyt billetteringssystem i forbindelse med rejsekortet. Men den udgift er der allerede taget højde for i trafikselskabernes budgetter. Blandt andet fordi trafikselskaberne hele tiden har kalkuleret med at bruge penge på at forny de eksisterende billetautomater.

Det må de forklare
Men præcis hvorfor trafikselskaberne havde fundet på at fortælle om en ekstra udgift i milliardklassen i et notat op til økonomiforhandlinger, når nu pengene alligevel var sat til side i budgettet, kunne ministeren ikke svare på.

– Ja, men der er er det bare, jeg siger, at de må forklare, hvad der står i deres notat.

Skræknotatet, der altså skulle have været et input til Økonomiforhandlingerne 2011, anbefalede også, at staten stillede en slags lånepulje til rådighed, så eventuelle ekstra udgifter ikke ville ramme pendlerne

Thomas Kastrup Larsen, formand for Trafikselskaberne i Danmark, begrunder notatet, der satte en skræk i livet hos transportministeren, med, at man havde blot håbet på et tilskud.

– Vi beskriver nogle af de omkostninger der er ved at lave et nyt billetteringssystem. Det har man så valgt at sige, at det vil man ikke honorere.

Han understreger, at billetpriserne med rejsekortet ikke vil stige, da man er underlagt et takstloft, men man afslører dog, at rejsekortet alligevel kan få omkostninger for pendlerne.

– Grunden til at vi nævner de her risikoelementer (i notatet red.), det er, at der er nogle usikkerheder i forhold til, hvordan provenuet kommer til at falde ud, når rejsekortet bliver gennemført. Så er det bedre, at der er en bufferpulje i stedet for, at vi skal bede vores ejere om penge. Hvis ejerne ikke skal betale dem, så skal vi ud og reducere vores rutenet, siger Thomas Kastrup Larsen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik