Samfund

Metrobyggeri går ind i sit mest larmende år

Arbejdet med Københavns nye metroring vil nu give indbyggere i hovedstadens flere gener end hidtil

  • Fra nu af vil man kunne høre larmen fra Metrobyggeriet endnu tydeligere. (Polfoto)
Fra nu af vil man kunne høre larmen fra Metrobyggeriet endnu tydeligere. (Polfoto)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

Indbyggere og gæster i København må fremover indstille sig på, at generne fra arbejdet med byens nye metroring tager til, oplyser Metroselskabet.

Byggeriet, der skal munde ud i 17 nye metrostationer, har nemlig nået den fase, hvor væggene til de nye stationer skal anlægges. Det sker ved at bore vægge ned i jorden, inden selve udgravningen af stationerne begynder - og det larmer.

- På de fleste byggepladser sker dette borearbejde i 2013. Denne fase er den mest støjende under metrobyggeriet, og den tager typisk 8 til 10 måneder på hver byggeplads, siger Erik Skotting, teknisk direktør i Metroselskabet.

Stor belastning
Når væggene er på plads, begynder selve gravearbejdet. Ifølge Erik Skotting er det langt mindre støjende, fordi det meste af gravearbejdet foregår under jorden. Samtidig er der opsat fire meter høje hegn rundt om byggepladserne for at mindske støjen.

Udgravningen af de nye stationer og tunneler betyder til gengæld, at der hver dag vil køre 500 flere lastbiler læsset med jord gennem hovedstaden.

- Det kommer til at kunne mærkes, også selvom vi primært holder os til de store veje og de ruter, som kommunen har hjulpet os med at anvise, siger Erik Skotting.

Lastbilerne kører til Nordhavnen i København, hvor jorden skal bruges som opfyldning i den nye bydel.

For at lette trafikken har Metroselskabet i samarbejde med kommunen og politiet justeret 375 lyssignaler i København, så trafikken kan glide lettere.

- Vi har forsøgt at begrænse generne mest muligt, men er klar over, at det for nogle mennesker forsat vil være en stor belastning, siger Erik Skotting.

Stille i weekenden
Tirsdag gav Københavns Kommune fire af Metro-byggepladserne påbud om at skrue ned for støjen. Det drejer sig om byggepladserne Stampesgade, Marmorkirken, Sønder Boulevard og Nuuks Plads.

Kravet er, at det larmende arbejde kun finder sted mellem klokken 7.00 og klokken 18.00. Desuden må der ikke støjes i weekenden.

Mandag sætter Metroselskabet gang i en kampagne, som skal oplyse københavnerne om generne og gøre opmærksom på, hvor de kan henvende sig, hvis de oplever problemer.

Metroringen koster omkring 21,3 milliarder kroner og åbner i slutningen af 2018.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik