Samfund

JBS-reklame var sexistisk

Det var i strid med markedsføringsloven og nedsættende over for kvinder, da JBS i oktober 2007 lancerede reklamer, hvor stuepiger og nonner lugtede til herreunderbukser

  • Sådan så den kvindenedsættende reklame ud. (Forsidefoto fra JBS)
Sådan så den kvindenedsættende reklame ud. (Forsidefoto fra JBS)

- Kvindekønnet er efter vores umiddelbare opfattelse reduceret til sexobjekter.

Sådan lyder den endelige kritik nu fra Forbrugerombudsmanden til undertøjsfirmaet JBS, der i efteråret 2007 lancerede reklamer bestående af en sygeplejerske, en stuepige, en sekretær og en nonne, der - iført så godt som ingenting - lugtede til herreunderbukser. Det skriver 3F.

- Forbrugerombudsmanden mener, at kvindekønnet i de pågældende reklamer afbilledes på en nedsættende og ringeagtende måde, lyder kritikken videre.

Reklamen er således i strid med Forbrugerombudsmandens retningslinjer om kønsdiskriminerende reklame og dermed markedsføringsloven, konkluderes det.

Valgte at fjerne reklamen
Forbrugerombudsmanden modtog i oktober 2007 en fælles klage fra HK, Dansk Magisterforening, Dansk Sygeplejeråd, 3F, FOA, Teknisk Landsforbund og Kvinderådet, hvori man krævede øjeblikkeligt indgreb fra ombudsmanden, så reklamen blev gjort forbudt.

JBS valgte dog selv at fjerne reklamen fra hjemmesiden og al fremtidig eksponering dagen efter, klagen landede på Forbrugerombudsmandens bord.

Seneste Ekstra Bladet job

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk