Persondata politik
Samfund

Forsvundet fly: Her er pilotens sidste ord

De sidste ord fra det forsvundne malaysiske fly var en godnathilsen

  • Kaptajn Zaharie Ahmad Shah (tv.) eller førstepilot Fariq Abdul Hamid sendte intet nødsignal fra Malaysia Airlines MH370-flyet, som forsvandt lørdag.
« Forrige
Kaptajn Zaharie Ahmad Shah (tv.) eller førstepilot Fariq Abdul Hamid sendte intet nødsignal fra Malaysia Airlines MH370-flyet, som forsvandt lørdag.
1 af 3
Næste »

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

- Alright, good night.

Sådan lød de sidste ord fra cockpittet i Malaysia Airlines' MH370-fly, før passagerflyet med 239 mennesker ombord forsvandt sporløst lørdag.

Det er blevet afsløret under et møde mellem næsten 400 pårørende til kinesiske flypassagerer og den malaysiske ambassadør, Iskandar Sarudin, i Beijing onsdag morgen. Her havde familie og venner til 153 kinesiske flypassagerer på det forsvundne fly krævet en orientering om eftersøgningen.

Det skriver The Star Online.

Godnathilsnen, som efter alt at dømme blev den allersidste for piloten, faldt som svar på en melding fra det malaysiske kontroltårn om, at flyet var på vej ud af malaysisk luftrum og ind i vietnamesisk luftrum.

Kort efter forsvandt flyet fra radarskærmene, og fire døgns intensiv eftersøgning har ikke fået de malaysiske myndigheder nærmere et svar på, hvad der er sket med flyet.

Om ordene kom fra kaptajn Zaharie Ahmad Shah eller førstepilot Fariq Abdul Hamid er uvist.

Det tætpakkede rum på Metropark Lido Hotel i den kinesiske hovedstad emmede af en blanding af ængstelse og vrede over 153 kinesiske flypassagerers uvisse skæbne og mangel på fremgang i den snart fem døgn lange eftersøgning.



Tydeligt berørte pårørende til 153 kinesiske flypassagerer. (Foto: Andy Wong/AP) Tydeligt berørte pårørende til 153 kinesiske flypassagerer. (Foto: Andy Wong/AP)

Efter næsten to timer, sluttede mødet dog med flere spørgsmål end svar.

Afviser ansvar hos piloten
Myndighederne forklarede, at flyets pludselige forsvinden fra radarskærmene kan være tegn på en kapring, men piloten burde stadig kunne sende et hemmeligt nødsignal, lød det fra Malaysias civile luftfartsmyndigheder.

De kinesiske pårørende spurgte indgående til pilotens mulige ansvar for den formodede flykatastrofe, efter at det er kommet frem, at passagerer har haft adgang til cockpittet.

Se også: Pilot på dødsfly havde kvinder i cockpittet

Repræsentanter fra luftfartsmyndighederne afviste dog, at der var grund til at rette mistanke for flyets forsvinden mod piloten, som blev betegnet som ’erfaren’.

Mistanke om hemmeligheder
De pårørende spurgte gentagne gange en mandlig repræsentant fra de civile luftfartsmyndigheder, om militær-radarer kan have sporet flyet.

Svaret lød undvigende, at malaysisk militær assisterer efterforskningen ’på højt niveu’-

Hårdt presset af spørgsmål om, hvilke informationer, militæret havde givet myndighederne, svarede manden til sidst, at ’nu er ikke tidspunktet’ at afsløre det.

Det fik flere af familierne til at bryde ud i vantro råb. En mand, som havde påtaget sig rollen som familiens talerør, afbrød dog uroen.

Han udtrykte forståelse for situationen og tilføjede, at de håber, at Malaysia snarest muligt vil offentliggøre informationen.

Er flyet kapret?
De mangelfulde svar har givet de bekymrede familier mistanke om, at der foregår hemmelige forhandlinger med terrorister, som har kapret flyet.

Denne teori har fået yderligere næring af, at repræsentanten fra luftfartsmyndigheden tidligere har sagt, at Malaysia håber, passagererne er i live.

Flere pårørende til de forsvundne flypassagerer udtrykte stor vrede over den malaysiske regerings ’forsinkede og uigennemsigtige’ redningsarbejde.

Myndighederne har fortsat mistanke om, at flyet kan have ændret retning, før det forsvandt sporløst fra raderen. Den malaysiske luftfartschef understregede dog, at der stadig ikke er fundet spor på vragdele i Malaccastrædet, som er et af verdens mest trafikerede farvande mellem Europa og fjernøsten.

En pårørende fortalte også på mødet, at det indtil i dag har været muligt at ringe til en af de kinesiske flypassagerers mobiltelefon. Det kom der dog ingen forklaring på.

Krig & katastrofer 11. mar 2014 Se også: Politiundersøgelse: Begik piloten selvmord?

Malaysias forsvars- og fungerende transportminister Hishammuddin Hussien har på et pressemøde onsdag formiddag bekræftet, at eftersøgningen er udvidet til to områder i Malaccastrædet og Det Sydkinesiske Hav-

12 lande er nu involveret i eftersøgningen, sagde han.

Ifølge Hussien er 'vejen frem' at inddrage flere militære eksperter. Derfor følger flere højtplacerede militærfolk pressemødet.

Her er en kronologi i sagen om Malaysia Airlines-fly MH370, som forsvandt fredag (lokal malaysisk tid) og endnu ikke er fundet:

Lørdag, 8. marts:

- Malaysia Airlines MH370 flyver fredag 17.41 dansk tid med 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer. Det skulle efter planen være landet i Kinas hovedstad, Beijing, klokken 23.30 dansk tid.

- Luftfartsselskabet mister kontakten til flyet mellem en og to timer, efter at det er lettet. Der kommer ikke noget nødsignal, og vejret er fint.

- Man har den sidste kontakt med flyet, da det er 120 sømil øst for den malaysiske kystby Kota Bharu.

- Vietnamesiske luftfartsmyndigheder oplyser, at flyet ikke som planlagt har meldt sin ankomst 18.21 i luftrummet over havet mellem Malaysia og Ho Chi Minh City.

- Flyovervågningssiden flightaware.com viser flyet flyve i nordøstlig retning over Malaysia, efter at det er lettet og stiger mod 35.000 fod. Flyet forsvinder fra hjemmesidens overvågning et minut senere, mens det stadig stiger.

- Malaysiske eftersøgningsskibe finder ingen vragdele, hvor man sidst havde kontakt med flyet. Vietnam oplyser, at man har spottet to store oliepøle og røgsøjler i havet.

- To mænd fra Østrig og Italien, der er oplistet som passagerer, er ikke ombord. De fortæller, at deres pas er blevet stjålet.

Søndag, 9. marts:

- Malaysia Airlines frygter 'det værste' og arbejder sammen med et amerikansk selskab, specialiseret i katastrofehjælp.

- Indikationer fra radar tyder på, at flyet er vendt om, før det forsvinder.

- Malaysiske redningshold udvider deres eftersøgning til landets vestkyst.

- Interpol bekræfter, at mindst to pas, der er registreret som stjålne i deres database, er anvendt af passagerer om bord.

- Malaysias statslige nyhedsbureau citerer indenrigsminister Ahmad Zahid Hamidi for at sige, at passagererne, der brugte stjålne pas, var fra Asien.

- Myndighederne fokuserer efterforskningen på, at flyet er 'gået fra hinanden oppe i luften', siger en kilde fra efterforskningen til nyhedsbureauet Reuters.

Mandag, 10. marts:

- Amerikanske spionsatellitter viser ingen tegn på eksplosioner i luften.

- Adskillige skibe og fly fra syv lande søger i havet omkring Malaysia og det sydlige Vietnam, og der stilles spørgsmål, om en bombe eller kapring kan være årsag til, at flyet er styrtet.

- Kapring kan ikke udelukkes, siger chefen for Malaysias luftfartsmyndigheder.

- Malaysia Airlines' aktie falder til historisk lavt niveau.

- Den ene af to mænd, som er rejst med flyet på stjålne pas, bliver identificeret som ikke-malaysier.

- Oliepøl, som var mistænkt for at stamme fra MH370, er ikke fra flyet, men skibe.

- Kina kritiserer Malaysia for en ringe indsats i efterforskningen.

Tirsdag, 11. marts:

- Kina sender 10 satellitter i luften for at søge efter flyet.

- Man begynder at søge på land, på Malaysias vestkyst og nord for Sumatra - alle steder der ligger langt fra, hvor man sidst havde kontakt til flyet.

- Vietnam beder fiskere om at fiske efter 'alt andet end fisk'.

- Interpol sætter navn på to personer med stjålne pas, og siger, at de er iranere og næppe står bag et terrorangreb.

- Malaysiske myndigheder siger, at de to mænd menes at være asylansøgere og ikke terrorister.

- Der kommer meldinger om, at flyet er vendt 180 grader, gledet lidt ned i højde og er fløjet adskillige hundrede kilometer tilbage og ind over Malaccastrædet, vest for Malaysia. Oplysningen kommer fra en kilde i Malaysias militær.

Onsdag, 12. marts:

- Militæret i Malaysia afviser at have spottet flyet i Malaccastrædet.

- Det kommer frem, at den ene af piloterne på det forsvundne fly, Fariq Abdul Hamid, tidligere har gjort sig uheldigt bemærket og brudt alle flyselskabets forskrifter. Han inviterede for et par år siden to kvinder til at opholde sig i cockpittet, hvor der også blev røget.

- Malaysia Airlines siger, at selskabet ikke har grund til at tro, at besætningen er skyld i flyets forsvinden.

- Malaysia beder Indien om hjælp i eftersøgningen.

(Kilde: Reuters og AFP)

Krig & katastrofer 19. mar 2014
Fly-mysteriet: Data fra kaptajns flysimulator var slettet
Krig & katastrofer 16. mar 2014
Politiet undersøger malaysisk pilots flysimulator
Krig & katastrofer 15. mar 2014
Fly på vingerne i timevis: Hvorfor gav passagerer intet livstegn?
Krig & katastrofer 15. mar 2014
Politiet i Malaysia gennemsøger pilots hjem
Krig & katastrofer 14. mar 2014
Datter til steward på forsvundet fly: Kom nu hjem far
Krig & katastrofer 12. mar 2014
Kina: Vi har måske fundet flyet
112 12. mar 2014
Pilot på dødsfly havde kvinder i cockpittet
Krig & katastrofer 12. mar 2014
Malaysisk militær: Vi har ikke sporet forsvundet fly
Krig & katastrofer 11. mar 2014
Politiundersøgelse: Begik piloten selvmord?
Krig & katastrofer 11. mar 2014
Ekspert: Muligt for passagerfly at forsvinde fra radar
Krig & katastrofer 11. mar 2014
Flere kilder: Forsvundet fly var langt ude af kurs
Krig & katastrofer 11. mar 2014
Flyeftersøgning kan blive en langvarig mission
Krig & katastrofer 11. mar 2014
Malaysia siger undskyld til Balotelli
Dybde 11. mar 2014
Flystyrt i Malaysia - Derfor er de sorte bokse interessante
Krig & katastrofer 11. mar 2014
Her er politiets fire teorier bag formodet flystyrt
Krig & katastrofer 11. mar 2014
TV: Her er pasfuskerne
Samfund 1 time siden
Her er buddene til J...... fiskerestaurant
Samfund 3 timer siden
Ebola kan sprede sig til andre kontinenter
Samfund 4 timer siden
Jensen's nordiske navnetogt
Klummer 5 timer siden
Nattens knuste hjerte
Samfund 7 timer siden
Stort galleri: Her invaderer fodboldfans København

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik