Raser over indisk 'jomfru-creme'

'Føl dig som en jomfru', lyder det i en reklame for en ny vaginalcreme - langt fra alle er overbeviste

  • Sådan ser det kontroversielle produkt ud, hvis nogle skulle være interesseret i en 'opstrammer'. (Foto: Youtube)
« Forrige
Sådan ser det kontroversielle produkt ud, hvis nogle skulle være interesseret i en 'opstrammer'. (Foto: Youtube)
1 af 2
Næste »

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

- Føl dig som en jomfru igen.

Sådan lyder reklamesloganet for '18 Again' - en ny såkaldt 'jomfrucreme', der i øjeblikket skaber store overskrifter og heftig debat i Indien.

Cremen, der skal påføres kvindens vagina og som blandt andet indeholder guldstøv, aloe vera, mandler og granatæble, påstås at kunne bidrage til at kvinders underliv bliver strammet op, og derved kommer kvinden angiveligt atter til at føle sig som en jomfru.

Men det er 'noget pjat', mener produktets mange kritikere - heriblandt læger, kvinderettighedsforkæmpere og almindelige borgere ifølge britiske BBC.

- Denne creme er det rene nonsens, og den bidrager til, at kvinder kan udvikle mindreværdskomplekser, argumenterer Annie Raja fra National Federation of Indian Women, som kæmper for kvinderettigheder i hele Indien.

Ifølge Raja er det særdeles uheldigt, at der stadig er en opfattelse i den indiske befolkning om, at kvinder helst bør 'holde sig på måtten', indtil de er blevet gift.

- Hvorfor skal det være en dyd at forblive en jomfru, indtil man er blevet gift? Det er en kvindes ret at have seksuelle forhold med mænd, men samfundet dikterer stadig, at de må vente til de er blevet gift, siger hun.

Ifølge Ultratech, der står bag '18 Again', som kommer til at koste cirka 260 kroner pr. tube, vil et strammere tissetøj angiveligt resultere i større selvtillid hos kvinder.

- Det er et unikt og revolutionerende produkt, som også virker ved at opbygge selvtillid og selvværd hos kvinden, siger Ultratechs ejer Rishi Bhatia ifølge BBC.

Han afviser endvidere, at det er ambitionen at kvinderne fysisk skal minde om jomfruer.

- Vi siger kun 'føl dig som en jomfru' - så det er en metafor. Vi forsøger at bringe folk tilbage til den følelse, de havde, da de var 18 år gamle, siger Bhatia.

Video - Ultratechs reklamefremstød for '18 Again'.





Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik