Persondata politik

Samfund

Kystbanen får kniven: Færre afgange og mindre personale

Pendlere er rasende over, at Kystbanen i al hemmelighed beskæres - DSB vil nu fyre personale, fordi der bliver mindre at lave

  • De togrejsende på Kystbanen skal vænne sig til at være mere alene i togene - Trafikministeriet skærer nemlig ned på personalet, så der ofte slet ikke vil være nogen i togene udover lokoføreren. (Foto: Søren Schnoor)
De togrejsende på Kystbanen skal vænne sig til at være mere alene i togene - Trafikministeriet skærer nemlig ned på personalet, så der ofte slet ikke vil være nogen i togene udover lokoføreren. (Foto: Søren Schnoor)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

HJÆLP OS: Kender du til sagen? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

En af landets mest brugte pendlerlinjer får nu kniven.

Sent torsdag aften opdagede ledelsen i Pendlerklubben Kystbanen, at DSB skærer ned på både antallet af afgange og personale i togene. Ekstra Bladet har samtidig modtaget det interne brev, som DSB i al stilhed har sendt ud til sit personale, hvor man varsler fyringer på baggrund af nedskæringen:

- Det er et klar løftebrud, som transportministeren laver her, siger en rasende pendlerformand Michael Randropp til Ekstra Bladet.

LOKOFØRER: Skal jeg slå passagererne ihjel?

- Vi er blevet lovet, at pendlerne ville blive hørt, hvis der laves sådan nogle ændringer. Det er ikke sket, forklarer pendlerformanden videre.

Planen har indtil videre været holdt hemmelig for offentligheden. Ifølge pendlerklubben betyder den, at de såkaldte gennemgående tog skæres væk i weekenden frem til klokken 9.

Med andre ord skal dem, som rejser fra stationer langt fra København, regne med en længere køretid, hvis de har brug for at komme ind på fx arbejde i weekenden - eller er på vej hjem fra nattens fester den modsatte vej.

Ingen hjælp fra personalet
Men der forsvinder også service i hverdagen. Ifølge et brev, som den ansvarlige driftschef har sendt internt ud i DSB, skal der nemlig skæres markant i antallet af de såkaldte togførere på Kystbanen:

'Beslutningen betyder, at Kystbanen (mellem København H og Helsingør) kun vil køre med togfører i tidsrummet mellem kl. 20:00 og 02:00 på hverdage samt mellem kl. 20:00 og 08:00 i weekender og helligdage,' skriver driftsdirektør Lars Nordahl Lemvigh i sin interne besked.

Se også: Transportminister: Kystbanen kører sikkert videre

Dermed er det slut med hurtig hjælp, hvis en dør strejker eller kunderne har brug for særlig assistance. Og det kommer til at gå ud over sikkerheden, vurderer Pendlerklubben Kystbanen:

'Der er ikke sensorer i toget modsætning til feks. S- toget hvilket sætter sikkerheden under pres når der ikke er en trainmanger i toget. Disse bliver skåret væk på de fleste afgange i dag timerne. Vores perroner er buet og det gør det svært for lokofører at se om man er færdig med ind og ud stigning. Og man må stille sig det spørgsmål??? Hvad vil man gøre i det tilfælde ikke alle kan komme med toget…hvem skal styre slagets gang,' lyder klagen til Folketingets trafikpolitikere, som pendlerklubben skrev til i nat.

Ifølge DSB er der dog ingen grund til uro. DSB har nemlig allerede i dag gode erfaringer med enmandsbetjente strækninger, hvor der ikke er nogen problemer med sikkerheden.

Frem til 15. december - hvor ændringerne træder i kraft - vil DSB samtidig gennemgå de forskellige stationer på Kystbanen og sikre, at der laves procedurer og evt opsættes videoudstyr, så lokomotivets fører - også uden brug af andet togpersonale - kan betjene toget sikkert.

DSB: Fyringer på vej
Ifølge den interne besked fra driftsdirektøren i DSB Øresund så kommer beslutningen om at skære ned på Kystbanen direkte fra trafikministeren:

'Vi har i dag modtaget et brev fra Transportministeriet, der som trafikkøber har valgt at aflyse optionen med togfører på Kystbanen (strækningen København H ? Helsingør)i dagtimerne.

Det er trafikkøberens ret at bestemme serviceniveauet i forhold til kontraktbetaling, og ministeriet har besluttet at ændre på disse forhold.

Ændringen sker med det gældende varsel og med virkning fra den nye køreplan, når den træder i kraft søndag den 15. december i år,' skriver Lars Nordahl Lemvigh. Og direktøren konstaterer, at nedskæringen vil komme til at koste job:

'Beslutningen betyder, at lov om kollektiv varsling nu vil komme i anvendelse, da et større antal togførere vil blive overtallige som følge af opgavebortfald og arbejdsmangel.

Vi vil de næste uger indgå drøftelser med medarbejdersiden i DSB Øresund om, hvordan vi i praksis tilrettelægger arbejdet efter ændringen, drøfte afbødeforanstaltninger og hvilke eventuelle kriterier, der skal lægges til grund for de forventede opsigelser og hvordan de gennemføres.'

Venstre: Klart løftebrud
Og sagen får nu opmærksomhed blandt transportpolitikerne på Christiansborg:

'Det her er et klokkeklart løftebrud,' skriver Venstres Hans Andersen i en kommentar til Ekstra Bladet. Han er selv kunde på linjen og bruger - ifølge eget udsagn - Kystbanen flere gange om ugen.

'Transportministeren har lovet pendlerne at gå i dialog med dem, inden der kom ændringer, og regeringen har adskillige gange lovet bedre offentlig transport. I denne sammenhæng er ingen blevet hørt, og det er svært at se, at nedskæringer skal give bedre offentlig transport.'

'Det er vanskeligt at forstå, at det er nedskæringer, der skal få flere danskere over i den kollektive trafik. Transportministeren skulle tage og sikre, at der bliver indsat de lovede togsæt på alle afgange, og sørge for, at informationer om forsinkelser og ændringer kommer frem til passagerer i stedet for at forringe servicen for passagererne.'

'Der er allerede færre pendlere, og nu vil man skræmme endnu flere væk. Det er bare svært at se hvor hen, for der er også omfattende arbejde på Helsingør-motorvejen de næste tre år, så om noget burde man aflaste motorvejen.'

Du kan herunder læse den besked, som driftsdirektøren i DSB Øresund torsdag sendte til sit personale:

'Vi har i dag modtaget et brev fra Transportministeriet, der som trafikkøber har valgt at aflyse optionen med togfører på Kystbanen (strækningen København H - Helsingør) i dagtimerne. Det er trafikkøberens ret at bestemme serviceniveauet i forhold til kontraktbetaling, og ministeriet har besluttet at ændre på disse forhold. Ændringen sker med det gældende varsel og med virkning fra den nye køreplan, når den træder i kraft søndag den 15. december i år.

Beslutningen betyder, at Kystbanen (mellem København H og Helsingør)kun vil køre med togfører i tidsrummet mellem kl. 20:00 og 02:00 på hverdage samt mellem kl. 20:00 og 08:00 i weekender og helligdage. Derudover vil der ikke være togførere på Kystbanen, der dermed kommer til at køre med 1-mandsbetjening lige som Svendborgbanen, Aarhus nærbane og S-tog i hovedstadsområdet allerede gør i dag. På strækningen København H - Malmø vil der fortsat være togfører på alle Øresundstog.

Transportministeriets beslutning har DSB Øresund i dag meddelt de faglige organisationer og relevante samarbejdsudvalg.

Beslutningen betyder, at lov om kollektiv varsling nu vil komme i anvendelse, da et større antal togførere vil blive overtallige som følge af opgavebortfald og arbejdsmangel.

Vi vil de næste uger indgå drøftelser med medarbejdersiden i DSB Øresund om, hvordan vi i praksis tilrettelægger arbejdet efter ændringen, drøfte afbødeforanstaltninger og hvilke eventuelle kriterier, der skal lægges til grund for de forventede opsigelser og hvordan de gennemføres.

Der vil komme en artikel herom på abc.dsb i dag kl. 13.

Med venlig hilsen

Lars Nordahl Lemvigh

Driftsdirektør'

HJÆLP OS: Kender du til sagen? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik