Persondata politik
Samfund

Lokofører: Skal jeg slå passagererne ihjel?

Det er det rene vanvid at skære ned i bemandingen på Kystbanen, mener lokomotivfører - og passagerne er enige

  • Lokomotivfører mener, at det går ud over sikkerheden, når han helt alene skal sikre, at ingen passagerer kommer til skade under ankomst og afgang på Kystbanen. (Foto: Søren Schnoor)
Lokomotivfører mener, at det går ud over sikkerheden, når han helt alene skal sikre, at ingen passagerer kommer til skade under ankomst og afgang på Kystbanen. (Foto: Søren Schnoor)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

HJÆLP OS: Kender du til sagen? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Det kommer til at få store konsekvenser for sikkerheden, når DSB 15. december skærer personalet væk fra de fleste afgange på Kystbanen. Det frygter en af de lokomotivførere, der nu bliver ladt alene tilbage i toget.

Ifølge et diktat fra transportministeren skal der nemlig kun være andet personale end lokomotivets fører på ganske få udvalgte tidspunkter - nemlig om natten og nogle gange i weekenden. Men det meste af døgnet vil kun føreren af lokomotivet - og de mange passagerer - være med:

'Når dette vanvid formodentligt bliver en realitet til december får det mange konsekvenser,' forklarer netop en af lokomotivførerne i en længere besked til Ekstra Bladet. Manden ønsker ikke at træde frem af frygt for sin stilling.

Se også: Sporarbejde: Dobbelttjek toget i efterårsferien

'Kystbanen er en hård strækning med en del ballademagere i Kokkedal/Nivå området. Det vil gå ud over både passagerenes og lokomotivførernes sikkerhed,' mener lokomotivføreren.

'Som lokomotivfører er jeg dog helt sikkert mest bange for, at jeg nu skal til at indstille mig på at slå flere ihjel. Et Øresundstog er 80 meter langt og vejer lige omkring 170 tons. I myldertiden kører vi med 3 togsæt, dvs næsten en kvart km tog og mere end 500 tons!'

Flere ulykker og dødsfald
'Hvis jeg så selv skal have ansvar for at lukke dørene på baggrund af udsynet fra førerrummet, ja så mener jeg vi har et kæmpe og dybt uansvarligt problem.

Jeg kan ganske enkelt ikke se hele toget fra min plads. De fleste perroner på Kysten buer en smule og selv med 2 togsæt (160 meter) er det livsfarligt.

Det har ved flere lejligheder vist sig, at både mennesker og ting kan sidde fast i døren, uden at dørens klemsikring aktiveres og så kan toget altså køre med en person slæbende efter sig.'

'Man ville heller ikke kunne orientere sig om, hvorvidt en person skulle være faldet ned mellem perron og tog (dette sker jo også med mellemrum da der er en vi afstand ml perron og trinbræt).Nogle ville så måske sige at dette kan løses med monitorer opstillet så lokomotivføreren kan orientere sig der.'

Se også: Transportminister: Kystbanen kører sikkert videre

'Men af erfaring ved jeg, at lyset skal bare lige falde en i monitoren på en bestemt måde, så kan man INTET se. Summa summarum er, at enmandsbetjening vil give flere ulykker og flere dødsfald.'

'Derudover er der så den lille krølle, at der inden for DSB har været så mange personalepolitiske stramninger, at man absolut intet fravær må have, og at slå folk ihjel på sit arbejde plejer at give et par sygedage.

Som en personaleleder en gang sagde: 'det kan godt være, at fraværet har en lovlig og dokumenteret forklaring, men så kan vi bare ikke bruge folk'.

Så udover en højere dødelighed på Kysten kan vi nu se frem til en håndfuld fyrede lokomotivførere med PTSS (og her skal man heller ikke glemme at alle nærvedulykkerne og presset også fylder i rygsækken).'

Nul service - klar dig selv
Og den mandlige lokofører står ikke alene - i en anden besked skriver en DSB-ansat:

'Os, som bevæger os ude på strækningen, synes, at det er vanvittigt. Vores perroner er endnu ikke gearet til enmandsbetjening pga. en del kurver, så vi således ikke kan overskue hele perronen.'

Se også: Minister om Kystbanen: Vi sparer 25 millioner

'Derudover er der lige lavet træfpunkter med tilhørende blindeanvisninger. Nogle af disse befinder sig ca. 120 m fra lokoføreren, hvilket vil betyde forsinkelser, når vi skal ned og hjælpe en evt. kørestolsbruger ind i toget vha rampe.

Ydermere vil der være store serviceforringelser i fht. passagererne. Der er ingen at spørge inde i toget længere.'

DSB: Lover at køre sikkert
Også passagerne er nervøse for sikkerheden og pendlerforeningen på Kystbanen har i nat sendt en appel til politikerne i Folketingets trafikudvalg. Også rent praktisk er pendlerne rasende over endnu en forringelse i servicen på strækningen:

'Der er ikke sensorer i toget modsætning til feks. S- toget hvilket sætter sikkerheden under pres når der ikke er en trainmanger i toget. Disse bliver skåret væk på de fleste afgange i dag timerne. Vores perroner er buet og det gør det svært for lokofører at se om man er færdig med ind og ud stigning.'

'Hvad vil man gøre i det tilfælde ikke alle kan komme med toget…hvem skal styre slagets gang?' lyder det spørgende i brevet til politikerne.

Hos DSB afviser man frygten for dårligere sikkerhed. DSB har nemlig allerede i dag gode erfaringer med enmandsbetjente strækninger, hvor der ikke er nogen problemer med sikkerheden, oplyser selskabets pressetjeneste.

Frem til 15. december - hvor ændringerne træder i kraft - vil DSB gennemgå de forskellige stationer på Kystbanen og sikre, at der laves procedurer og evt opsættes videoudstyr, så lokomotivets fører - også uden brug af andet togpersonale - kan betjene toget sikkert.

HJÆLP OS: Kender du til sagen? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik