Persondata politik

JBS-reklame var sexistisk

Det var i strid med markedsføringsloven og nedsættende over for kvinder, da JBS i oktober 2007 lancerede reklamer, hvor stuepiger og nonner lugtede til herreunderbukser

« Forrige
Næste »

Seneste i Nyheder

Mest læste i Nyheder

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Grønland - Seneste nyt
 

- Kvindekønnet er efter vores umiddelbare opfattelse reduceret til sexobjekter.

Sådan lyder den endelige kritik nu fra Forbrugerombudsmanden til undertøjsfirmaet JBS, der i efteråret 2007 lancerede reklamer bestående af en sygeplejerske, en stuepige, en sekretær og en nonne, der - iført så godt som ingenting - lugtede til herreunderbukser. Det skriver 3F.

- Forbrugerombudsmanden mener, at kvindekønnet i de pågældende reklamer afbilledes på en nedsættende og ringeagtende måde, lyder kritikken videre.

Reklamen er således i strid med Forbrugerombudsmandens retningslinjer om kønsdiskriminerende reklame og dermed markedsføringsloven, konkluderes det.

Valgte at fjerne reklamen
Forbrugerombudsmanden modtog i oktober 2007 en fælles klage fra HK, Dansk Magisterforening, Dansk Sygeplejeråd, 3F, FOA, Teknisk Landsforbund og Kvinderådet, hvori man krævede øjeblikkeligt indgreb fra ombudsmanden, så reklamen blev gjort forbudt.

JBS valgte dog selv at fjerne reklamen fra hjemmesiden og al fremtidig eksponering dagen efter, klagen landede på Forbrugerombudsmandens bord.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik