BT trækker 287 artikler af sportsjournalist tilbage

Avisen har undersøgt 4000 artikler skrevet af Michael Qureshi, hvori der er 'etiske problemer' med 155 kilder

Sådan fremlagde Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen sagen tilbage i december 2015
1/2
Næste »

BT er systematisk blevet ført bag lyset af avisens tidligere sportsjournalist Michael Qureshi.

Sådan lyder det fra ansvarshavende chefredaktør Olav Skaaning Andersen i fredagens udgave af BT, efter at en intern undersøgelse af omkring 4000 forskellige artikler af Qureshi er afsluttet.

Ud af de mange kilder, som optræder i artiklerne, besluttede BT at undersøge 283 af kildernes - og deres udsagns - ægthed.

Ud af dem var der 'etiske problemer' med mindst 155 af kilderne, hvilket nu fører til den omfattende tilbagetrækning af artikler.

Se også: Qureshi sendte falske fakturaer for 330.000 kroner

- Berlingske Media beklager og tilbagekalder i alt 287 artikler, som har været publiceret i BT i perioden 2001-2014, skriver Olav Skaaning Andersen i BT.

- Dette antal skal lægges til de 22 artikler, som Berlingske Media beklagede og tilbagekaldte 5. december 2015, tilføjer han.

BT har forsøgt at skabe kontakt til mange af de kilder, som Michael Qureshi har brugt i sine artikler. I mange tilfælde er det ikke lykkedes. I andre tilfælde nægter kilder at have samarbejdet med Qureshi.

Qureshi-sagen helt kort
  • Journalisten Michael Qureshi blev 4. december bortvist fra Ekstra Bladet efter ti måneders ansættelse, da han erkendte at have brugt falske navne på kilder.
  • Han forklarede, at det var sket for at beskytte kilderne, som blot ville få problemer, hvis han nævnte dem ved navn.
  • Qureshi nægter selv i dyb fortrolighed at dokumentere kildernes sande identitet.
  • Siden har det vist sig, at Qureshi også i sin 12 år lange ansættelse på BT har snydt på vægten, og at en stor del af hans artikler til fodboldmagasinet Goal er produceret med tvivlsomme metoder.
  • Egmont, som udgiver Goal, har trukket 407 artikler tilbage, mens BT har trukket 22 artikler tilbage. Ekstra Bladet har trukket 16 artikler tilbage.

I flere tilfælde bekræfter kilder dog også, at de rent faktisk har haft kontakt med journalisten. Det gælder blandt andet den fremtrædende britiske reporter Sid Lowe fra The Guardian.

Michael Qureshi blev i december også bortvist fra Ekstra Bladet, hvor han arbejdede, da det kom frem, at han i en række artikler for avisen havde benyttet sig af kilder med opdigtede navne.

Siden har også fodboldmagasinet Goal, der også har haft Qureshi på lønningslisten, trukket alle hans artikler tilbage.

Råinterview med Michael Qureshi Sport - 28. dec. 2015 Misbrugt af Qureshi: Tysk journalist anede intet

Sagen begyndte at rulle, da TV3 Sport i et indslag kunne berette, at Michael Qureshi i flere tilfælde havde brugt fiktive kilder i sine historier.

Hovedpersonen selv forklarede det med, at kilderne i artiklerne fandtes, men at han havde givet dem opdigtede navne for at skjule deres identitet. Han har dog nægtet at lægge deres sande identiteter frem for sine tidligere arbejdsgivere.

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Seneste Nyheder
Hent flere
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Få EKSTRA overblik
Grønland - Seneste nyt
Strømmen gik: Frygtede kulden
Orkan i Qaanaaq: - Helt vanvittigt
Sigtelse: Narkohandlere brugte Facebook som markedsplads
Demokraterne Ungdom klar til at kæmpe mod socialisterne
Guldplade til to populære bands
Lugter din kollega af sprut?
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen