Gå til artikel om 1 sek Gå til artikel
Gå til artikel
Samfund

Dansk Supermarked efter Mohamad-sag: Vi bør overholde vores egne regler

Dansk Supermarked erkender at have begået to procedurefejl i forbindelse med afskedigelsen af 17-årige Mohamed

kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Mads Hvidtved Grand, fortæller om udfaldet af dagens dialogmøde med Mohamad (Foto: Anders Lindved)
1/4
Næste »

Mohamad Al Jawaheri var flankeret af både sin far og sin advokat, da han i dag mødte op til møde med Dansk Supermarked i Dansk Erhvervs lokaler i indre København efter den meget omtalte sag, hvor han, ifølge sig selv, blev tvunget til at underskrive en opsigelse i Bilka Næstved.

Ved dagens to timer lange møde beklagede Dansk Supermarked forløbet og erkendte, at der var begået to procedurefejl fra deres side.

- Mohamad burde ikke have været indkaldt til et sådant måde uden at få tilbuddet om at have en besidder med. Ligeledes burde en opsigelse ikke komme på tale, før sagen var blevet undersøgt nærmere. Det beklager vi, siger kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Mads Hvidtved Grand.

Mohamad Al Jawerheri, fyret af Bilka - DAVALI PHILIP.jpg Samfund - 5. jan. 2016 Mohamad mødte Bilka: Sådan blev udfaldet

Holder personalesag internt
Hvilke konsekvenser fejlene eventuelt får for ledelsen i Bilka Næstved er en personalesag, som Dansk Supermarked vil holde internt.

- Der er tale om, at der er begået procedurefejl. Det skal vi vurdere betydningen af. Og i fald det skal have konsekvenser, så er det en personalesag, som vi holder internt, siger Mads Hvitved Grand og tilføjer:

- Men vi skal kigge på, om vores procedure generelt er gode nok, men et godt sted at starte kunne jo være ved at overholde dem.

Tilbudt genansættelse
Dansk Supermarked har nu tilbudt Mohamad, at han kan blive genansat i Bilka Næstved eller en hvilken som helst anden af virksomhedens 600 butikker.

- Vores mål var at sørge for, at Mohamed kom godt fra det her. Han har brug for at passe sin skole, som hans far også slog fast på mødet, fortæller pressechefen i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, til Ekstra Bladet.

Han fortæller, at det var flere kunder, der havde henvendt sig til Bilka Næstved for at klage over Mohamad Al Jawaheris debat om islam på den islamfjendtlige Facebook-gruppe 'Ja til frihed - nej til islam'.

Mohamad Al Jawaheri har været hele mediemøllen rundt, siden han fortalte sin historie, og pressechefen siger, at den 17-årige fremstår som en stærk ung mand.

- Der er tale om en 17-årig, der har været gennem et mediecirkus. Han har en vis styrke, hvilket også er fremgået af mødet i dag. Han håndterer situationen rigtig fint, siger han.

Mohamad 2 front.jpg Samfund - 4. jan. 2016 Mohamads advokat før Bilka-møde: Hvem tager arbejdstøj på for at sige op?

Går ikke videre med sagen
Mohamad Al Jawaheris advokat sagde efter dagens dialogmøde, at de ikke forfølger sagen retsligt.

- Mohamads ønske har været at få oprejsning i den her sag, og man anerkender, at der er sket nogle fejl, som ikke burde være sket, sagde Nima Nabipour.

Ifølge kommunikationsdirektør for Dansk Supermarked var det ikke en betingelse for genansættelse, at Mohamad ikke måtte gå videre med sagen.

- Det er ikke en betingelse, vi har stillet. Det, der er drøftet, er, hvordan vi bedst hjælper Mohamad videre. Det, der var vores mål, var, som vi også sagde i sidste uge, at få Mohamads syn på sagen. Det var en konstruktiv dialog med Mohamads bedste for øje, siger han.

Dansk Supermarkeds udtalelse

Undtagelsesvis udtaler Dansk Supermarked sig om en konkret personalesag. I dette tilfælde en personalesag fra Bilka Næstved.

I dag – som led i den interne undersøgelse, vi bebudede i sidste uge – har vi fra Dansk Supermarkeds side afholdt dialogmøde med Mohamad Al Jarwerheri og hans bisiddere. Det har vi gjort for at høre Mohamad Al Jarwerheris egen udlægning af sagen.

Mødet i dag afslutter dermed vores interne undersøgelse.

Det, der står tilbage fra forløbet er, at Bilka Næstved i december modtager flere kundeklager over Mohamad Al Jarwerheri. Derfor indkaldes Mohamad Al Jarwerheri til en samtale med sin nærmeste chef, hvori kundeklagerne drøftes.

Mødet afsluttes med, at der foreligger en skriftlig opsigelse underskrevet af Mohamad Al Jarwerheri.

Som sagen er blevet fremlagt af de involverede parter, kan vi konstatere, at vi fra Bilkas side har begået to procedurefejl.

· Dels skulle Mohamad have været tilbudt en bisidder til mødet. Det er ikke et lovkrav, men vores virksomhedspolitik foreskriver dette.

· Derudover skulle Mohamad på mødet ikke have været præsenteret for en opsigelse, og sagen burde have været undersøgt yderligere, inden den eventuelt havde fået konsekvenser.

Dette beklager vi naturligvis meget.

Hverken Bilka eller Dansk Supermarked som sådan har undersøgt den facebook-debat, der ligger til grund for de kundeklager, der nødvendiggjorde samtalen mellem Mohamad Al Jarwerheri og hans nærmeste chefer.

Det har vi ikke, fordi vi aldrig når dertil, da mødet afsluttes med en opsigelse.

Dansk Supermarked har på mødet i dag tilbudt Mohamad, at han kan blive genansat i Bilka Næstved. Alternativt i en anden butik i virksomheden. Dette overvejer Mohamad.

 

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen