Samfund

Den bro giver jo INGEN mening - eller gør den?

Der er faktisk en tanke bag cirkelformet bro, som netop er åbnet i Uruguay

  • (Foto: Rafael Viñoly Architects)
(Foto: Rafael Viñoly Architects)
1/2
Næste »

I Uruguay er en spritny bro netop åbnet, og ved første øjekast ser det ud til, at kommunikationen er gået gruelig galt på et tidspunkt under byggeprocessen.

Broen forbinder regionerne Rocha og Maldonado cirka 170 kilometer øst for hovedstaden Montevideo. Der er tale om en tosporet vej, hvor vejbanerne forlader hinanden ude over vandet og danner en rundkørsellignende cirkelbro. Der er dog ikke tale om en rundkørsel, for du kan kun køre ligeud - altså ligeud i en halvcirkel.

Se også: Her vil de bygge verdens længste tunnel

1920dsc01410.jpg Samfund - 16. dec. 2014 TV: Gammel bro fundet efter 85 år: - Det var lige godt satans

Det giver absolut INGEN mening.

Sådan ser Laguna Garzon-broen ud på Google Maps. Sådan ser Laguna Garzon-broen ud på Google Maps.

Laguna Garzon-broen er designet af Rafael Viñoly Arkitekter, som blandt andet også står bag Londons værste bygning - i folkemunde døbt walkie talkie-bygningen.

Størstedelen af den 75 millioner kroner dyre bro er betalt af en ejendomsudvikler, som gerne vil smide penge i det naturskønne område.

Se også: Her er broen du (næsten) ikke kan se

- Det er et ikonisk stykke arkitektur, der skal være omdrejningspunktet i udviklingen af Rochas kystlinje, som skal bevare den direkte kontakt med naturen. Kun 35 procent af strækningen mellem de to lagunaer kan udvikles, og 50 procent er dedikeret til grønne områder, udtaler Eduardo Costantini fra ejendomsudvikleren Consultatio Real Estate.

Den cirkelformede bro er tænkt som en lagune i lagunen, som også fodgængere får adgang til. (Foto: Rafael Viñoly Architects) Den cirkelformede bro er tænkt som en lagune i lagunen, som også fodgængere får adgang til. (Foto: Rafael Viñoly Architects)  

Og det var netop på grund af broens høje miljømæssige standarder, at den blev udvalgt - hvilket de to halvcirklede vejbaner er en del af. De skal nemlig få bilisterne til at sænke farten, så krydsende bilister forstyrrer det naturskønne område så lidt som muligt, skriver citylab.com.

Den lavere fart skulle minimere bilernes indvirkning på lagunens økosystem, oplyser arkitekterne. Samtidig er det håbet, at broen bliver et yndet udflugtsmål for lystfiskere og observationsdæk for turister.

Og så giver det jo pludseligt lidt mere mening.

big e.jpg Samfund - 17. jun. 2015 Dansk skyskraber midt i New York hegles ned

I Danmark havde vi dog nok bare banket et par fartbump op, hvis hastigheden skulle sænkes - eller installeret en permanent fotofælde gemt bag en busk og taget pengene fra for hurtigt kørende bilister i stedet.

Den nyåbnede bro skal være med til at sparke gang i ejendomsudviklingen ved Rochas kystlinje. (Foto: Rafael Viñoly Architects) Den nyåbnede bro skal være med til at sparke gang i ejendomsudviklingen ved Rochas kystlinje. (Foto: Rafael Viñoly Architects)  

Det ventes, at 1000 biler dagligt vil krydse Laguna Garzon-broen, som også får plads til gående.

Se også: Brobygge-boom: Her er de fire nye broer

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen