DSB OGSÅ i rejsekorts-koks: Nu betaler de penge tilbage til kunderne

Flere tusinde passagerer har betalt overpris, når de har tjekket ind med rejsekortet i Movias busser. Men nu viser det sig, at DSB også er blevet ramt af fejlen. DSB beklager og betaler pengene tilbage

Det er ikke de stationære rejsekortsterminaler, som der er problemer med. For DSB er det kontrollørernes håndterminaler, og for Movia er det de standere, der står i busserne. Foto: MIKKEL KHAN TARIQ
Det er ikke de stationære rejsekortsterminaler, som der er problemer med. For DSB er det kontrollørernes håndterminaler, og for Movia er det de standere, der står i busserne. Foto: MIKKEL KHAN TARIQ

Tidligere på ugen viste det sig, at over 23.000 danskere er blevet trukket for meget på deres rejsekort, når de har taget bussen. Men nu viser det sig, at også DSB har haft problemer med det blå kort - det skriver Søndagsavisen. Men i modsætning til Movia, som ikke tager initiativ til tilbagebetalingen, er DSB allerede begyndt at refundere de beløb, der er takseret forkert.

DSB påtager sig ansvaret
Fejlen er opstået i håndterminalen, når kontrollørerne i togene har scannet kundernes rejsekort. En fejl som DSB tilsyneladende har kendt til siden efteråret 2015, hvor DSB's kundeambassadør, Helle Fuhrmann, påtalte problemet over for DSB i en rapport med i alt 11 punkter.

- Det er ikke godt nok, at et problem, som har været kendt af DSB og DSB's kundeambassadør, ikke er blevet løst endnu, siger Lone Fruerskov Andersen, Afdelingschef for Passagerpulsen ved Forbrugerrådet Tænk, men fremhæver også en positiv side af sagen med DSB:

- Men når det så er sagt, så er det godt, at DSB nu, efter fejlen er kendt, selv går ind og opsporer de passagerer som er blevet snydt på de strækninger, man har kendskab til.

Rejsekortet skal være den nemme løsning, men ifølge Forbrugerrådet Tænk er det alt andet end, hvad det er, når forbrugeren hele tiden skal tjekke, om de bliver takseret for meget på deres rejser. Foto: Rumle Skafte
Rejsekortet skal være den nemme løsning, men ifølge Forbrugerrådet Tænk er det alt andet end, hvad det er, når forbrugeren hele tiden skal tjekke, om de bliver takseret for meget på deres rejser. Foto: Rumle Skafte
 

DSB reagerede på rapporten i efteråret 2015:

- Vi tog alle punkterne i rapporten seriøst. Og med hensyn til det her punkt, der omhandler problemet med vores kontroludstyr, satte vi straks nogle aktiviteter i gang, som skulle minimere problemet, siger Aske Wieth-Knudsen, forretningudviklingschef i DSB, til Ekstra Bladet.

- Det første vi gjorde, var at forbedre vejledningen i forhold til vores togpersonale, så de kan sikre sig, at håndterminalen er indstillet korrekt. Derudover ændrede vi en procedure i vores kundecenter, så vi proaktivt går ind og fremsøger sager, som minder om dem, vi i forvejen har. Når vi har fundet de tilfælde, hvor kunderne er blevet takseret for meget, går vi ind og tilbagebetaler de beløb, som der er tale om, siger Aske Wieth-Knudsen.

Samfund - 3. mar. 2016 - kl. 10:26 Rejsekortet trækker for meget, men det er dit eget problem

Togenes passagerer er heldigere end bussernes
Fejlen med rejsekortet er i denne sag konkret sket, fordi håndterminalerne, der kontrollerer kundernes rejsekort i DSB's toge, har været indstillet geografisk forkert. Det vil sige, at der er nogle kunder, der har fået en anden pris på deres rejse, end de egentlig skulle have haft. Fra 1. november 2015 til 26. februar 2016 er dette problem opstået for 248 gange i forbindelse med brug af rejsekortet i DSB's toge. Der er hovedsagligt tale om sager, som DSB har fremsøgt ved hjælp af deres kundegennemgang.

- Fejlen kan og har forekommet tidligere, men vi kan se, at vi aldrig har haft så mange sager, som vi har haft siden 1. november 2015. Men det skyldes jo også vores nye procedure, siger Aske Wieth-Knudsen, og forklarer, hvordan de finder frem til de kunder, der har betalt for meget:

- Hvis en kunde klager, og vi opdager, at der er en kunde der har været berørt af denne her fejl, så kan vi se, hvordan fejlen er opstået, og at det skyldes en håndterminal, der har et unikt identifikationsnummer. Så går vi ind og fremsøger samtlige sager, som har været berørt af denne her kontrolenhed for at se, om andre kunder, der har været i kontakt med den her kontrolterminal, har fået en forkert pris. Og så går vi ind og korrigerer for de kunder.

(Artiklen fortsætter under billedet)

DSB forsøger at fremsøge de kunder, som kan være påvirket af den fejl, der har været med håndterminalerne. Foto: Jens Dige
DSB forsøger at fremsøge de kunder, som kan være påvirket af den fejl, der har været med håndterminalerne. Foto: Jens Dige
 

Men tidligere på ugen kunne Søndagsavisen bringe nyheden om Movia, som har været ude for et lignende problem med rejsekortet. Her har buschaufførerne i nogle busser indstillet GPS'en forkert, som er resulterede i, at over 23.000 rejser blev takseret forkert. Men i modsætning til DSB tilbagebetaler Movia ikke pengene retur, med mindre passagererne selv kan bevise, at de er blevet takseret for meget for deres rejse.

- Jeg kan kun undre mig over, at der er forskel på hvad DSB kan gøre i forhold til at opspore passagererne, og hvad Movia siger, at de kan gøre. Det stiller jeg mig undrende overfor, siger Lone Fruerskov Andersen til Ekstra Bladet.

Rejsekortet skal være nemt
Selvom DSB proaktivt går ind og fremsøger rejsende, som kan være påvirket af de fejl, som kontrollørernes håndterminaler forårsager, så har de først reageret på fejlen, efter flere kunder har klaget over det. Det mener Lone Fruerskov Andersen er for dårligt, fordi det ødelægger oplevelsen for forbrugeren:

- Det er til gene for de passagerer, der har kørt på strækningen. Og det gør, at rejsekortet, som skal være nemt at bruge, lige pludselig er enormt besværligt. Det er også en af grundene til, at vi mener, at det skal løses hurtigst muligt det her problem - så passagererne ikke hele tiden selv skal tjekke rejsekortshistorikken, for at sikre sig, at de ikke er blevet snydt. 

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:David Attardo
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen