Samfund

En af Danmarks discount-kæder risikerer at lukke

Sidste år var det første nogensinde, hvor antallet af discountbutikker i Danmark var faldende

  • Butikkerne bugner stadig med billige varer (Foto: Charlotte de la Fuente)
Butikkerne bugner stadig med billige varer (Foto: Charlotte de la Fuente)
1/2
Næste »

De danske discount-supermarkeders kamp om kunderne er for alvor begyndt at gøre ondt på kæderne. 2015 var således det første år nogensinde, hvor antallet af discountbutikker i landet var faldende.

Det skriver Søndagsavisen.

Især discount-kæderne Fakta og Kiwi Minipris er hårdt ramt. Begge kæder måtte fra 2014 til 2015 lukke flere butikker, end de åbnede, og kæderne har også annonceret, at de i år må dreje nøglen om på flere butikker - henholdsvis 20 og 11 i løbet af årets første måneder, skriver Søndagsavisen.

1901662 - 06-11-2003 - STORMLY HANSEN JESPER.jpg EKSTRA Vagthund Køb billigst ind: Sådan udnytter du discount-krigen

Ekspert: Kiwi Minipris står svagest
Lukningerne skyldes, at forretningerne ikke løber rundt.

- Både Fakta og Kiwi har været for hurtige på aftrækkeren med at placere mange af deres butikker. Det betyder, at de nu er tvunget til at lukke nogle af dem, hvor det har vist sig, at det simpelthen ikke er muligt at tjene penge. Det er selvfølgelig et bump på vejen, men de har planer om at komme stærkt igen, siger Flemming Birch, der er ekspert i detailhandel hos Birch & Birch.

Kampen om kunderne kan ifølge Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel og forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia, ende med, at en af de seks store kæder herhjemme bliver presset ud af markedet.

Hun vil ifølge Søndagsavisen ikke spå om, hvilken kæde det bliver, men ifølge eksperten tyder noget på, at Kiwi Minipris står svagest.

- De har haft svært ved at få fat og er måske den kæde, der er mindst kendt. Men de har en masse tiltag på vej, og det bliver spændende at se, hvordan det udvikler sig, siger Dorte Wimmer.

kiwi Samfund - 31. jan. 2016 Se listen: Endnu en discountkæde lukker butikker

Ifølge Søndagsavisen var det kun Netto og Rema 1000, der gav overskud i 2014, viser tal fra Retail Institute Scandinavia.

Se også: Krise i detailbranchen: Netbutikker sælger mere - men tjener ikke flere penge

Vil formentlig komme forbrugerne til gode
Flere eksperter vurderer over for Søndagsavisen, at discountkædernes kamp om kunderne vil fortsætte.

Ifølge Henning Bahr, der er direktør i Retail Institute Scandinavia, foregår der i øjeblikket en kamp om kunderne på det danske discountmarked. Det har han tidligere fortalt i et interview med Finans.dk:

- Vi ser en voldsom kamp mellem de seks discountkæder for at få deres andel af den vækst, som sektoren også vil have de kommende år. Nogle accelererer, mens andre stopper og rydder op, inden de skal fortsætte deres vækst.

Det kan ifølge Henning Bahr betyde, at forbrugerne kan blive de helt store vindere:

- Discountkæderne har let kunnet vinde markedsandele, da krisen var værst. Men de er ikke stået stille. De har også produktudviklet og har fået mere fokus på friske varer, større og pænere butikker og bedre sortiment, men stadig til faste lave priser, siger han til Finans.dk.

Hvilken discount-kæde ser du helst lukke?

Se resultat

Hvilken discount-kæde ser du helst lukke?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Michael Bo Mortensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen