Fly-kaos for dansk familie: Tvunget til at sejle resten af vejen

For Pernille Laigaard og familien startede drømmerejsen med fly forfærdeligt. Nu vil flyselskabet sejle dem resten af vejen

00:30
Lufthavnen i Rhodos, hvor de mange gæster må sove på gulvet og ellers væbne sig med tålmodighed. (Privatoptagelser)

Det skulle have været starten på deres all inclusive drømmerejse, da Pernille Laigaard, hendes mand og deres 13-årige datter kort før midnat søndag steg ombord på et Norwegian-fly. Men rejsen har indtil videre mindet mere om et mareridt end en drøm.

Efter en forsinkelse i Danmark måtte flyet pludselig cirkulere i luftrummet over Kos på grund af tåge i 45 minutter. Derefter får passagererne at vide, at flyet er nødt til at lande på Rhodos, fordi tanken er ved at være tom.

- Her sad vi så og ventede i 50 minutter, indtil vi alle blev smidt af flyet. Bagagen blev også taget ud. Og mens der var tre andre fly, der lettede, blev vi i lufthavnen, fortæller Pernille Laigaard til Ekstra Bladet.

Turen har indtil videre været hård for Pernilles datter på 13 år. Her sover hun i lufthavnen på Rhodos. Foto: Privat
Turen har indtil videre været hård for Pernilles datter på 13 år. Her sover hun i lufthavnen på Rhodos. Foto: Privat

Bagagen efterladt
Mens passagererne var strandet i lufthavnen, var deres bagage ud på flyvepladsen. Og det brød Pernille Laigaard sig ikke om.

- Der var ingen sikkerhed, ingen kontrol eller opsyn. Og det er ikke så rart at tænke på i disse 'terror-tider'.

Efter en time blev flere af de omkring 200 passagerer utålmodige og nogle fik lov til at hente deres bagage.

- Det er ikke særlig betryggende, at alle mulige kunne gå ud og pille ved bagagen. Så hentede nogle deres ting, og så kom der tre andre grækere og pillede lidt, siger Pernille Laigaard.

I stedet for at flyve resten af vejen til Kos, har familien mandag morgen fået at vide, at de skal sejle.

- Vi har lige fået at vide, at vi skal sejle i seks timer. Så nu går der halvandet døgn med det her.

- Vi er ikke bare blevet forsinket eller er strandet. Vi er blevet efterladt!

Hvor er informationen?
Familien Laigaards rejse er booket gennem selskabet Sunweb. Både Pernille og flere af de andre passagerer forsøgte på Rhodos af få svar fra Sunweb på, hvad de skulle stille op.

- De har sagt, at de ikke kunne stille noget op. Og Norwegian har sagt, at vi skulle henvende os til personalet i lufthavnen, men der er ikke noget, lyder det fra den frustrerede kunde.

- Vi har først fået vores bagage her klokken 9.30.

Kompenseres 'efter alle kunstens regler'
Hos Sunweb lover man, at passagerne bliver kompenseret 'efter alle kunstens regler'.

- Vi er forpligtet til at kompensere for tabt ferietid, så der er slet ikke noget at diskutere der, lyder det fra landechef Deniz Jensen.

Han fortæller dog, at det er Norwegian, som har ansvaret for, at kunderne bliver informeret i situationer som denne.

- Hvis ikke Norwegian informerer godt nok, vil vi selvfølgelig hjælpe med at informere. Vi har også sendt sms'er til kunderne på Rhodos. Vi ved, at det kan være en følsom situation, siger Deniz Jensen.

Landechefen fortæller, at hviletider for flypersonalet kan være med til at besværliggøre videre rejse, når der er tale om ekstra-ordinære situationer.

Norwegians svar

Ekstra Bladet har henvendt sig til Norwegian for at få svar på, hvorfor gæsterne har ventet mange, mange timer med begrænset information om rejsen og om færge-turen. Norwegian har skrevet følgende tilbage på email:

- På grund af dårligt vejr ved KGS (Kos Lufthavn, red.) blev denne flyvning omdirigeret til RHO kl. 04.35 lokal tid.

Passagererne er blevet informeret med nedenstående tekstbesked og Swissport-personale tager hånd om dem i lufthavnen.

SMS sendt til passagerer:

Vi beklager forstyrrelsen af din Norwegian-flyvning DY3378 fra København (CPH) til Kos (KGS) 16.07.2017 23:20 på grund af vejret i Kos. Kontakt venligst vores lufthavnsrepræsentant for alternativ transport til Kos. Du kan læse om dine rettigheder ved at besøge www.norwegian.com/rights. For hjælp, kontakt os på +45 70 80 78 80. Andre betingelser kan gælde for billetter, der er reserveret som led i en pakke eller booket gennem et rejsebureau.

Vi formåede at finde alternativ transport fra Rhodos til Kos - en færge, som vil transportere dem fra Rhodos til Kos 16.00 lokal tid.

På vegne af vores passagerer er vi forfærdeligt ked af forsinkelsen. Når tingene ikke går efter planen, gør vi alt, hvad vi kan for at finde en løsning for vores passagerer. I forbindelse med eventuelle forsinkelser eller annulleringer har passagererne mulighed for at ombestille eller refundere deres rejse. Passagererne informeres også om muligheden for at lave egne planer, men vi beder dem om at overveje rimelige priser for indkvartering og den billigste transportmulighed til rådighed. Vi anbefaler også, at man beholder de oprindelige specificerede kvitteringer.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen