Kommune vil sende bil uden chauffør på gaden om en måned

Olli er allerede printet ud:  Nu skal bilen uden chauffør på gaden til september i Vesthimmerland Kommune - hvis tilladelserne da ellers falder på plads

01:44
Sådan præsenterer firmaet bag selv den selvkørende bus, Olli. Video: Local Motors

Hvis alt går vel, så ruller der allerede i løbet af september måned to selvkørende biler ud på vejene i Vesthimmerland Kommune.

Bilerne er helt uden chauffører og passagererne er ansatte i kommunen, som kan spare både tid og penge på at kunne arbejde i de selvkørende biler frem for blot at sidde bag rattet. Det skriver Information onsdag.

De selvkørende køretøjer er da heller ikke bygget på normalt vis. De er i stedet printet ud på en 3-D printer.

- Før de to biler kommer ud på vejene i Vesthimmerland Kommune, så er der dog en række juridiske  og etiske problemstillinger, som skal løses, siger kommunikationschef i fonden Autonomous, Peter Thomsen, til Ekstra Bladet.

Det er denne fond som, sammen med en endnu hemmeligholdt partner, skal indkøbe de to såkaldte Olli-busser og få dem til at rulle rundt i kommunen under trygge forhold.

Se også: Trafikforsker: Teknologi ikke klar til selvkørende busser

Skal køre i stort areal
I følge Peter Thomsen er det planen, at der skal ankomme yderligere to selvkørende busser til Danmark.

Det har tidligere været fremme, at Københavns Kommune også er interesserede i de banebrydende køretøjer.

- Vi satser stærkt på at få bilerne til at køre allerede i september. Men vi ved endnu ikke i hvilket omgang, de vil komme til at køre. Der er stadig en lang række ting, som skal afklares. Vesthimmerland Kommune er en meget velegnet kommune at bruge selvkørende biler i.

- Kommunen består af fire kommuner, som er blevet slået sammen. Vi taler derfor om et meget stort areal, som de ansatte i kommunen bruger mange timer på at køre rundt i, fortæller Peter Thomsen.

Kommunen har beregnet, at 30-40 fuldtidsansatte kører bil uafbrudt i kommunen. Det gælder blandt andet social- og sundhedspersonale og støttepædagoger. Det er udgifterne til denne kørsel, som kommunen ønsker bragt ned.

Kan køre med skolebørn
- De selvkørende biler kan på længere sigt køre uafbrudt i døgndrift. De vil for eksempel kunne bringe mad ud til de ældre om aftenen eller aflevere pakker.

Om morgenen og om eftermiddagen kan de transportere børn til og fra skole. Mulighederne er mange, fastslår Peter Thomsen overfor Ekstra Bladet.

Der er dog stadig nogle juridiske uklarheder, som skal løses, før Olli 1 og Olli 2 triller ud på gader og stræder i Vesthimmerland.

Det er nemlig Wienerkonventionen af 1968, som danner grundlaget for trafiklovgivningen i verden. Konventionen har oprindeligt ikke taget højde for den teknologiske udvikling og indtil nu er der gået flere år med at få indarbejdet reglerne for selvkørende biler.

Nu skal det løses
- Der er som sagt en del juridiske ting, som skal afklares. Derfor vil vi gerne tale om projektet. For de juridiske problemer skal løses i år. Alle bil-producenter har selvkørende biler på bedding. Apple er også stærkt involveret i udviklingen af sådanne biler.

Så det er helt nødvendigt, at der sker noget relativt hurtigt, fortæller Peter Thomsen.

Thomsen har ikke selv kørt i en Olli.

Jeg har rørt ved den
- Den er jo printet ud af en 3-D printer. Og jeg har rørt ved bilen. Det er en meget mærkelig fornemmelse, konstaterer Peter Thomsen.

Borgmester Knud Kristensen frygter angiveligt ikke for trafik-sikkerheden, når Olli 1 og 2 på et tidspunkt rykker i felten.

- Vi venter på at få en testzone-tilladelse, så vi kan teste bilerne, inden de bliver sluppet fri i hele kommunen, siger borgmesteren.

Olli er designet af Local Motors, sikkerhedssystemet står BestMile for, mens IBM har udviklet automatpiloten.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen