Nyt signalsystem til S-tog kan ikke tåle is

Is på radaren i et signalsystem for S-tog gav upræcise målinger og dermed forsinkelser.

Da S-togene igen i sidste uge var ramt af store forsinkelser og nedbrud, gik medarbejdere fra Banedanmark rundt og børstede sne og is af senderne til det nye signalsystem langs sporene. Det viser sig, at sne og is forhindrer S-togene i at kommunikere korrekt med signalsystemet. Foto: Ekstra Bladet.
Da S-togene igen i sidste uge var ramt af store forsinkelser og nedbrud, gik medarbejdere fra Banedanmark rundt og børstede sne og is af senderne til det nye signalsystem langs sporene. Det viser sig, at sne og is forhindrer S-togene i at kommunikere korrekt med signalsystemet. Foto: Ekstra Bladet.

I 2018 skal alle dele af Københavns S-tog have nyt signalsystem.

For nu afprøves systemet på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg. Og her er det løbet ind i sit første problem. Systemet kan ikke tåle is.

Det skriver Ingeniøren.

I sidste uge blev en række tog forsinkede. Banedanmark har ikke oplyst nogen forklaring. Et af problemerne var, at togene ikke kunne standse præcist ved perronerne.

I en intern mail til S-togenes lokoførerne skriver DSB's driftschef Jonny Jartved ifølge Ingeniøren, at problemet var is på radaren under toget.

- På baggrund af de analyser som Siemens og BDK (Banedanmark, red.) har lavet, vurderer de, at problemet hænger sammen med, at radarsensoren var dækket af is.

- Derfor havde systemet svært ved at detektere den præcise placering af toget, står der i mailen ifølge Ingeniøren.

Signalsystemet er Banedanmarks ansvar, og DSB vil derfor ikke kommentere mailen over for mediet.

Det nye signalsystem hedder CBTC og er indtil videre kun taget i brug på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg.

Hvis toget ikke når at standse hurtigt nok, laver det en nødopbremsning for at nå at standse ved perronen.

Ifølge Ingeniøren kræver det en skriftlig ordre fra trafikcentralen, før toget kan køre videre, selv hvis det holder en meter for langt henne ad perronen. Hver upræcis opbremsning kan derfor give forsinkelser på flere minutter.

Indtil videre afhjælpes problemet af DSB's eksisterende afisningsanlæg, står der i mailen.

Banedanmark oplyser til Ingeniøren, at de stadig undersøger sagen. Derfor ønsker selskabet hverken at be- eller afkræfte indholdet af den mail, som Ingeniøren refererer til.

1 af 2 Foto: Jens Dige/POLFOTO
2 af 2 Da S-togene igen i sidste uge var ramt af store forsinkelser og nedbrud, gik medarbejdere fra Banedanmark rundt og børstede sne og is af senderne til det nye signalsystem langs sporene. Det viser sig, at sne og is forhindrer S-togene i at kommunikere korrekt med signalsystemet. Foto: Ekstra Bladet.
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Michael Bo Mortensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen