Profil Optik betaler bøde for ulovlig markedsføring

Optikerkæden har erkendt, at det var forkert at annoncere med 50 procent rabat på brillestel uden samtidig at gøre tydeligt opmærksom på, at der også skal købes brilleglas for at få rabatten

Optikerkæden Profil Optik annoncerede ulovligt i begyndelsen af 2015, vurderer Forbrugerombudsmanden. Foto: Bo Svane
Optikerkæden Profil Optik annoncerede ulovligt i begyndelsen af 2015, vurderer Forbrugerombudsmanden. Foto: Bo Svane

Det kommer til at koste Profil Optik 140.000 kroner i bøde, at optikerkæden i januar 2015 annoncerede med brillestel til halv pris på vinduesplakater og i flyers.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i maj 2016 Profil Optik for vildledende markedsføring. Det skete, efter at en kvindelig kunde havde klaget til Forbrugerombudsmanden.

Kunden havde reageret på budskabet om 50 procent rabat på brillestel, men blev først opmærksom på betingelserne for at få rabatten, da hun havde valgt brillestel og skulle til at betale, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.

Profil Optik havde godt nok med små typer lodret langs med kanten på vinduesreklamen og i flyeren skrevet 'gælder ved køb af komplet brille og kan ikke kombineres med andre tilbud og rabatter'. Men efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne kunder dårligt få øje på og læse betingelserne for at få rabat. Og Profil Optik er ifølge Forbrugerombudsmanden enig i, at det kan opfattes vildledende.

- Når forbrugere ser et godt tilbud, så må væsentlige betingelser ikke være skjult i reklamen. I sagen med Profil Optik var betingelsen om køb af glas skrevet på en sådan måde, at forbrugerne dårligt kunne læse den. Det var vildledende, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Kædechef i Profil Optik, Søren Broberg, fortæller til Ekstra Bladet, at der er indgået et forlig i sagen, og at sagen derfor ikke bliver bragt for retten.

- Vi har taget sagens udfald til efterretning og vil efterleve den i vores fremtidige markedsføring, siger Søren Broberg til Ekstra Bladet.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Hent flere
Anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen