Signalsjusk nedlægger hel rute: Vi er politikernes legetøj

Nye problemer med Banedanmarks signalsystem koster nu flere aflysninger

Det har været en problematisk start for Banedanmarks nye digitale signalsystem, CBTC.

Og nu er der igen problemer med milliardsystemet, som bliver leveret af Siemens.

Fra i den 2. maj til den 3. juni er linje A det eneste S-tog mellem Hillerød og Køge. Toget kører hvert tiende minut og standser ved alle stationer.

- Vi har i samarbejde med vores leverandør, Siemens, fundet fejl i signalanlægget, når tog kører til og fra opstillingssporene i Hillerød og Holte. Det har været nødvendigt at spærre disse spor, og tog kan derfor ikke parkeres de rigtige steder i forhold til køreplanens fulde afvikling, siger Jan Schneider-Tilli, programdirektør i Banedanmarks Signalprogram, i en pressemeddelelse.

Der er nu igen problemer med signalet på Nordbanen. (Foto: NIMA STOCK)
Der er nu igen problemer med signalet på Nordbanen. (Foto: NIMA STOCK)

  Se også: Har brugt 28 mio. på togbusser: - Spild af penge!

Legetøj
Pendlerrepræsentant for Nordbanen, Lisa Sonesson, er træt af aflysningerne, som rammer pendlerne hårdt. Efter adskillige problemer med det nye system har de måtte stå 'som sild i en tønde' i overfyldte toge og slås med aflysninger.

- Tingene er ikke blevet grundigt afprøvet først, og samtidig har jeg fulgt politikerne og deres beslutningsprocessor, og de vil gerne have noget, der er så opdateret som muligt. Så vi er lidt blevet legetøj, vi er igen, igen, igen blevet ofre for det, siger Lisa Sonesson.

Det i forvejen 14 måneder forsinkede signalsystem havde problemer, da det blev lanceret i slutningen af februar måned. her var der problemer med nogle afgangspile, og her var der ligeledes tale om en fejl i softwaren, som skulle rettes. Lisa Sonesson er blevet adspurgt i forbindelse med en løsning på de nye software-problemer.

- I denne sammenhæng er jeg blevet spurgt til, hvad min holdning var. Og der har jeg sagt, at der skal køre A-toge med så mange vogne som overhovedet muligt. Jeg ved, at de knokler for at få opgraderet de s-tog, de har, så de kan køre på Nordbanen. Det tager aaltså bare lidt tid, siger pendlerrepræsentanten, som dog glæder sig til at det nye system fungerer.

- Der er ingen tvivl om, at det har en rigtig stor kapacitet, når det endelig fungerer, siger hun.

(Foto: Asger Ryø Borberg)
(Foto: Asger Ryø Borberg)

Samfund - 3. mar. 2016 - kl. 20:33 Banedanmark forlænger test af milliard-system i over et år: Svigter alligevel pendlere

Skal godkendes
Fejlen, som er skyld i de nye aflysninger, skal som ved startproblemerne i februar rettes med en software opdatering. Den opdatering skal sikkerhedsgodkendes, og det kan tage noget tid. Forklarer Banedanmark i en pressemeddelelse.

- Fejlen udbedres ved en opdatering af signalsystemets software, og udviklingen og godkendelsen heraf forventes at tage ca. 5 uger. Vi beklager meget generne for passagerne", siger programdirektør Jan Schneider-Tilli.

Denne sikkerhedsgodkendelse var ligeledes en del af forklaringen på at udrulningen af systemet var forsinket i første omgang. Den er ikke tidligere blevet brugt i Danmark. For selvom installationerne mandskab stod klar i start 2015 krævede systemet små rettelser.

- Og at få de ting sikkerhedsgodkendt er en relativt omstændig og tidskrævende proces. Det er den såkaldte CSM-R-proces. Det er en europæisk standard. Og det har været mere vanskeligt, end det vi havde forudset, forklarede tidligere direktør for S-banens signalprogram Torben Arnbjerg-Nielsen til Ekstra Bladet.

1 af 3 
2 af 3 
3 af 3 
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen