Samfund

Total krig om Nykredit

Trues med risikoen for opsigelser: Medarbejderne i Nykredit-koncernen bliver sendt i felten mod de oprørske kunder

  • Rasmus Visby, talsmand for de kritiske kunder, mener, at det er udtryk for desperation, når Nykredit nu sender medarbejderne i felten mod kunderne. Foto: Mik Eskestad
Rasmus Visby, talsmand for de kritiske kunder, mener, at det er udtryk for desperation, når Nykredit nu sender medarbejderne i felten mod kunderne. Foto: Mik Eskestad

Kampen om magten i det medlemsejede Nykredit er ved at udvikle sig til den totale krig.

Her godt en måned inden to forstående valg til repræsentantskabet kaster formanden for den faglige kreds for medlemmer af Finansforbundet i Nykreditkoncernen, Leif Vinther, sig ind i kampen på ledelsens side.

I en ualmindelig skarp intern mail til de ansatte advarer Leif Vinther mod de utilfredse kunders forsøg på at blive valgt ind i repræsentantskabet.

– Forbrugerbevægelsen Consum v/ Rasmus Visby, der har sat sig i bevægelse for at opnå stærkest mulig repræsentation ved de kommende valg til Nykredits repræsentantskab, kan blive en trussel mod din arbejdsplads, skriver Leif Vinter i mailen.

Se også: Nykredit - Hamrende udemokratisk

Forsvarer høje bidrag

Leif Vinther er ikke bare formand for Nykredit-koncernens medlemmer af Finansforbundet. Han har også siddet som medlem af bestyrelsen for Foreningen Nykredit siden 1999 og har således været med til at træffe en række af de beslutninger, som kundeoprøret retter sig imod.

I mailen forsvarer Leif Vinther de mange forhøjelser af bidragssatserne og opfordrer medlemmer til at deltage aktivt i de to forestående valg med henblik på at støtte ledelsens kandidater.

– Som ansat i koncernen og i JN Data har vi oplevet, hvad det betyder, når der ikke kan skabes den nødvendige toplinje. Vi ved, der kun er én vej, nemlig at det er lavere omkostninger, som skal opveje den manglende indtjening. Lavere omkostninger betyder opsigelser og yderligere forringelser på alle områder for de ansatte, skriver Leif Vinther.

Skræmmekampagne

Rasmus Visby, der er talsmand for de utilfredse kunder, kalder mailen for en ren skræmmekampagne.

– Det er jo et skræmmebillede, de maler. Sidste år blev der fyret flere hundrede medarbejdere. Det havde vi jo af gode grunde ikke noget at gøre med. Det er et skræmmebillede, som ledelsen nu forsøger at gøre os til syndebukke for.

Leif Vinther nøjes ikke bare med at opfordre sine medlemmer til stemme til valgene. Ifølge mailen vil medarbejderforeningen organisere, at der bliver lavet fuldmagter, og at der vil være folk til at møde op på valgstedet.

Ren desperation

Rasmus Visby ser det som udtryk for ren desperation fra ledelsens side.

– Det virker desperat, fordi de eneste stemmer fra privat-kunder, ledelsen kan aktivere, det er deres egne ansatte. Det er simpelthen udtryk for desperation.

Han ser helt klart ledelses hånd bag mailen, selv om afsenderen er formanden for den faglige kreds, Nykreds.

– Det kan ikke dokumenteres. Men selvfølgelig forholder det sig sådan. Leif Vinther har siddet i bestyrelsen for Nykredit i 16 år. Det er svært at forstille sig, at den ikke er fuldt med i det her.

Afviser at gå ledelsens ærinde

Leif Vinther afviser, at han lægger pres på de ansatte på vegne af Nykredits ledelse

– Advarer? Gør vi det? Vi opfordrer jo bare til at bruge medlemsdemokratiet, som Consum og Rasmus Visby jo også gør.

Sagen kort

* Nykredit er Danmarks største realkreditinstitut og samtidig det eneste, der fortsat er ejet af medlemmerne.

* Hvert år vælges der medlemmer til Foreningen Nykredits 100 personer store repræsentantskab, der er Nykredit-koncernens øverste ledelse.

* Valget foregår løbende, så der hvert år et valg i to af af de i alt syv valgområder.

* Alle ca. 700.000 kunder i Nykredit og Totalkredit kan blive medlemmer af Foreningen Nykredit. De kan stemme, og de kan selv stille op til valget.

* Hidtil har demokratiet ikke fungeret i praksis. Det har været sådan, at bestyrelsen har indstillet deres kandidater, som er blevet valgt uden modkandidater.

* Herefter har repræsentantskabet valgt bestyrelse, som så igen har udpeget kandidater og vice versa. Altså en ren ’fætter/kusine’-klub.

* Denne gang vil en gruppe utilfredse kunder forsøge at blive valgt ind, når der til marts er valg i valgområde II og IV, Sjælland inklusive Bornholm og Syd- og Sønderjylland.

*De utilfredse kunder kan kontaktes via hjemmesiden Consum.dk.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Benjamin Bisgaard Krogh
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen