Samfund

Tusindvis brokker sig over rejsekortet

Hjælp: Snart slut med klippekortet, men rejsekortet driller fortsat 

(Redigering: Søren Kjær)
1/2
Næste »

Om under tre måneder bliver tusindvis af rejsende stavnsbundet til rejsekortet, når det til februar er slut med at købe klippekort til metro, tog og busser. 

Men på trods af at det famøse kort nu efterhånden har flere år på bagen, så kører det langt fra på skinner. 

Ekstra Bladet har således fået indsigt i de hyppigste skriftlige og mundtlige henvendelse til Rejsekortets kundeservice fra juli til september i år. Her afsløres det, at 43.475 rejsende i perioden kontakter kundeservice, fordi de enten vil klage, har haft en eller anden form for bøvl med kortet eller, fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.

Mål: Enkelt og brugervenligt

Det svarer til knap 500 om dagen - og i Forbrugerrådet er man bekymret over, at der fortsat er så store problemer med det kort, som er tiltænkt rollen som det primære billetsystem til offentlige transportmidler herhjemme.

- Hvis disse tal er korrekte, bekræfter det opfattelsen af, at brugerne oplever udbredte og talrige problemer med rejsekortet, der på mange måder er indrettet til ulempe for brugerne og til fordel trafikselskaberne, siger seniorrådgiver Asta Ostrowski.

- Derfor må selskaber og politikere få gennemanalyseret samtlige problemer med rejsekortet og tage initiativ til at få dem løst. Målet er nemlig, at det skulle være enkelt og brugervenligt, siger hun.

 

Problemerne med rejsekortet kommer ikke bag på Ali Gürcan Özkil, adjunkt på DTU Mekanik. Han har siden 2011 stået bag tre undersøgelser af kortets brugervenlighed.

– Grundlæggende har problemet været, at der ikke i den tidlige fase af udviklingen af kortet har været fokus nok på test af brugervenligheden. Nogle af tingene er der stadig mulighed for at forbedre, mens andre ikke er muligt, fordi det er en del af det grundlæggende design, siger han. 

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten mener, at det generelt går fint med kortet:

- Hvis man sætter det op mod antallet af rejser, der er foretaget, så hver gang, der er foretaget 100, så er vi nede på 0,8 kundekontakter, og det ser man altså ikke andre steder i den kollektive trafik, siger han.

Bjørn Wahlsten erkender dog også, at der er plads til forbedringer:

- Når du har et produkt, hvor 60 procent af brugerne anbefaler det til andre, så synes jeg godt, man kan sige, at kunderne har taget godt i mod rejsekortet. Det betyder ikke, at der ikke er ting, vi arbejder på at forbedre. For det er der, men generelt har folk taget godt i mod det, siger han.

LÆS MERE I EKSTRA:

  Rejsekort EKSTRA Vagthund Sådan undgår du bøder og bøvl

 

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Emil Ingvorsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen