Gå til artikel om 1 sek Gå til artikel
Gå til artikel
Samfund

Vil du tabe dig? Motion er ikke den bedste løsning

Amerikanske forskere er nået frem til, at motion har mange sundhedsfordele, men vægttab er ikke en af dem

  • Vil du tabe dig? Motion er ikke den bedste løsning  (Foto: Colourbox)
Vil du tabe dig? Motion er ikke den bedste løsning (Foto: Colourbox)

Januar er store motionsmåned. Træningscentrene er proppet til randen, ruterne rundt om søer og moser er fyldt med prustende løbere, og pedalentusiasterne fylder cykelstierne.

NU skal de ekstra kilo knokles af.

Ifølge en gruppe amerikanske forskere er motion dog ikke nødvendigvis den bedste vej frem, hvis du vil tabe dig. Det skriver Videnskab.dk.

I hvert fald ikke, hvis du regner med at træne i vildskab og rask væk ignorere din kost.

I et nyt studie viser forskerne nemlig, at kroppen ser ud til at tilpasse sig de højere aktivitetsniveauer, så den ikke nødvendigvis forbrænder flere kalorier, selvom man træner mere.

Du taber dig med andre ord ikke mere af at motionere meget.

Læs mere på Videnskab.dk: Hvad er vigtigst: kost eller motion?

'Det er en grundantagelse for de fleste, at jo mere aktiv man er, desto flere kalorier forbrænder man.
Vi fandt ud af, at det nok er sandt for folk, som ikke er så fysisk aktive, men ved højere fysisk aktivitet ser energiforbrændingen altså ud til at ramme et plateau,' siger medforfatter på studiet lektor Herman Pontzer, som arbejder på Hunter College, The City University of New York.

En dansk forsker, lektor Thomas Meinert Larsen, som har læst, men ikke deltaget i studiet, føler sig dog ikke helt overbevist:

'Det er et spændende studie, men i udgangspunktet synes jeg, at konklusionen er lidt noget nonsens,' siger Thomas Meinert Larsen, som arbejder på Institut for Human Ernæring på Københavns Universitet. Vi vender tilbage til hans kritik - først skal vi lige have studiets konklusioner helt på plads.

Aktive jægere og dovne europæere har samme energiforbrug

Inspirationen til det nye studie stammer fra et hollandsk forsøg i 1992, hvor en mindre gruppe forsøgspersoner, som i udgangspunktet var fuldstændig inaktive, blev sat til at træne op til en halvmaraton.

I løbet af de første par måneder steg deres samlede energiforbrug, men derefter jævnedes det ud.

Læs mere på Videnskab.dk: Lavt indtag af kulhydrat gav højere forbrænding

Herman Pontzer, som er antropolog, så indikationer på samme effekt, da han besøgte Hadza-folket; et traditionelt jægersamlersamfund i det nordlige Tanzania.

'Hadza-folket er utroligt aktive, går lange afstande hver dag og udfører en masse fysisk hårdt arbejde som en del af deres hverdag. Men på trods af disse høje aktivitetsniveauer fandt vi ud af, at de havde samme daglige energiforbrug som mennesker med en mere stillesiddende, moderne livsstil i USA og Europa. Det var virkelig en overraskelse, og det fik mig til at tænke på sammenhængen mellem aktivitetsniveau og energiforbrug,' fortæller han.

Kroppens energiforbrug stiger kun meget lidt

I det nye studie blev flere end 300 mænd og kvinders energiforbrug og aktivitetsniveau på en uge nærstuderet.

I dataene så forskerne en svag, men målbar effekt af fysisk aktivitet på forsøgspersonernes daglige energiforbrug.

Men da de dykkede lidt mere ned i resultaterne, viste det sig, ganske som i det hollandske studie og Hadza-folket, at dette mønster kun så ud til at gælde for de personer, som befandt sig i den lavere ende af spektret for fysisk aktivitet.

Læs mere på Videnskab.dk: Halvér din træning og kom i bedre form

De personer, som havde et moderat aktivitetsniveau, havde godt nok et lidt højere dagligt energiforbrug, cirka 200 kalorier højere, end de mest stillesiddende personer. Men de personer, som lå over et moderat aktivitetsniveau, var der ingen udbetaling ved kasse et for deres ekstra arbejde i form af kalorieforbrug.

Det ser simpelthen ud til, at kroppen tilpasser sit energiforbrug til, hvor meget vi bevæger os, forklarer Herman Pontzer.

'Vores kroppe er sådan strikket sammen, at de bruger en hel masse energi på en masse små ting i løbet af dagen, og motion udgør kun en lille del af dette. Kroppen bruger eksempelvis det meste af sin energi bare på at holde cellerne i din krop i live, og hvis man nu forestiller sig, at den skruer bare en lille smule ned for dét energiforbrug, når du skruer op for din fysiske aktivitet, så er det samlede forbrug af energi det samme.'

Læs, hvilke fordele motion har, som ikke har noget med vægttab at gøre, på Videnskab.dk.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Skandinavien var varm nok til neandertalere

Hvad ville der ske, hvis Jorden drejede i modsatte retning?

Oldtidens babylonier brugte avanceret matematik

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen