Samfund

Yahya Hassan-artikel er falsk

Falsk artikel, der til forveksling ligner Ekstra Bladets layout, undersøges nu

  • En artikel i ekstrabladet.dk-layout, der fortæller, at Yahya Hassan er død, er falsk. Foto: Finn Frandsen
En artikel i ekstrabladet.dk-layout, der fortæller, at Yahya Hassan er død, er falsk. Foto: Finn Frandsen

En artikel, der ser ud til at have Ekstra Bladet som afsender, konstaterer, at Yahya Hassan er død. Artiklen har publiceringstidspunktet 19. februar 2016 kl. 00.05 og har fået flere undrende læsere til at kontakte Ekstra Bladet.

Men der er tale om en falsk artikel, som Ekstra Bladet ikke har noget at gøre med.

- Vi er ikke afsender på artiklen. Vi ved endnu ikke, hvem der står bag, men vi undersøger det og tager det meget alvorligt, siger Pernille Holbøll, nyhedschef på ekstrabladet.dk.

Ifølge it-sikkerhedsvirksomheden CSIS indeholder websiden ikke skadelig kode.

- Det ligner mest af alt en velorkestreret drengestreg, dog med det faktum, at bagmændene har formået at få websiden til at ligne Ekstrabladet, og samtidig beskytte WHOIS data med WhoisGuard. Websiden befinder sig fysisk på IP adressen 52.17.179.191 og deler plads med 73 andre suspekte domæner, skriver de og nævner andre domæner, der lugter langt væk af potentiel konkurrence-svindel.

- Vores bedste bud er, at disse svindelsider skal anvendes som trampolin til konkurrence svindel. Vi er ikke i tvivl om, at bagmændene er danske, skriver de.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen