Ad! Penis-bakterier kan give skeden fiskelugt og udflåd

Bakterier på mænds penis kan give kvinder en tilstand i skeden med en fiske-agtig lugt og udflåd. Løsningen er at bruge kondom eller at holde sig til en enkelt partner, mener forskerne

Torsk. Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Kvinder, der har ubeskyttet sex med mandlige partnere, får i gennemsnit flere bakterier i skeden, der er forbundet med sygdom. Det konkluderer australske forskere fra Melbourne Sexual Health Centre i et nyt studie, skriver newscientist.com ifølge Videnskab.dk:

Risikoen for at få en dårlig bakteriesammensætning opstår, når kvinden får en ny seksuel partner, mener forskerne.

- Risikoen opstår ved at have sex med en ny partner, hvilket er et mikrobielt angreb på skeden. Skeden vil opstille et immunrespons mod bakterierne, hvilket giver inflammation, fortæller ph.d. Janneke van de Wijgert fra University of Liverpool, der dog ikke har deltaget i det nye studie, til newscientist.com ifølge Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Gravide kvinder med kæledyr har flere bakterier i skeden

Under forsøget undersøgte de australske forskere bakteriesammensætningen i skeden hos 52 unge studerende kvinder i løbet af et år.

Kvinderne skulle hver især pode sig hver tredje måned og føre logbog over deres seksuelle aktiviteter. 19 af de 52 kvinder var jomfruer og havde ikke haft sex med penetrering, da studiet begyndte.

Det medfører dog også en vis usikkerhed ved studiet, fortæller Janneke van de Wijgert, da de fleste har let ved at komme til at lyve om deres seksuelle aktiviteter.

Hun har selv udført lignende studier, der blandt andet viste, at ubeskyttet sex er forbundet med en højere risiko for inflammation i bækkenområdet for kvinder.

Læs mere på Videnskab.dk: Endelig fastslået: Så lang er en gennemsnitlig penis

Forskerne konkluderede, at de kvinder, der havde ubeskyttet sex med penetrering, havde langt større risiko for at få en bakteriesammensætning i skeden, der var domineret af bakterierne Gardnerella vaginalis og Lactobacillus iners.

De kvinder, der havde sex for første gang i løbet af studiet, havde også tendens til efterfølgende at få et bakteriemiljø i skeden, der var domineret af disse to bakterier.

Det er formentlig et dårligt tegn, da begge bakteriearter er blevet forbundet med sygdomstilstanden bakteriel vaginose, der giver øget mængde udflåd fra skeden og en ubehagelig lugt.

Det skal dog formentlig ikke tolkes sådan, at det i sig selv er usundt for skeden at have sex med penetrering, mener Jennika van de Wijgert.

Mikroorganismerne i skeden tilpasser sig nemlig højst sandsynligt til bakterierne på partnerens penis med tiden, siger hun til newscientist.com ifølge Videnskab.dk.

Forskers sex-video set mere end 3 millioner gange

Hvorfor har piger en jomfruhinde?

Forskere: Sex-dufte gør os mere tiltrækkende