Persondata politik

Fra New York til København på 15 minutter

Et ubemandet svævefly opnåede en fart på 20 gange lydens hastighed i en testflyvning.

  • Her er den så: Falcon Hypersonic Technology Vehicle 2, eller HTV-2 (Foto: DARPA/AP)
« Forrige
Her er den så: Falcon Hypersonic Technology Vehicle 2, eller HTV-2 (Foto: DARPA/AP)
1 af 2
Næste »

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Den amerikanske forskergruppe DARPA (Defence Advanced Research Project Agency) har kastet sig over hypersonisk luftfart og har testfløjet et supersonisk svævefly i en hastighed på 20 gange lydens hastighed i atmosfæren.

Det svarer til 24.480 km i timen.

Fartøjet holdt den høje hastighed i tre minutter, før det oplevede en række større problemer og styrtede i havet.

Hastigheden svarer til en rejsetid på 12 minutter fra New York til Los Angeles. Eller New York til København på lige omkring et kvarter.

Projektet ved navn Falcon Hypersonic Technology Vehicle 2, eller HTV-2, er oprettet for at kunne forske i, hvordan luftfartøjer opfører sig ved ekstreme hastigheder – hastigheder, som er umulige at kopiere under mere kontrollerede forhold.

Det betyder, at selve projektet ikke præsenterer os for en ny flytype, men at forskerne indsamler informationer og gør sig erfaringer med, hvilke udfordringer et luftfartøj møder ved disse hastigheder.

Se også på Videnskab.dk: Her er USA’s nye megadrone

En af de største udfordringer er friktionen og varmeudviklingen. Det er også den største årsag til, at testflyvningen, som blev gennemført i august sidste år, ikke helt endte med en kontrolleret landing, men med et styrt i havet.

Det var det andet fartøj af sin slags, som blev testet, og for nyligt blev en del af forskningens resultater frigivet.

Fartøjet blev skudt op og ud i verdensrummet med hjælp fra en raket, før det styrtede tilbage i atmosfæren ved en vanvittigt høj hastighed.

Læs også på Videnskab.dk: Det er svært at ’gøre det’ i rummet

I løbet af flyveturen blev fartøjet udsat for temperaturer op imod 1.930 grader Celcius, før det oplevede en række kraftige rystelser. Selvom fartøjet formåede at rette sig selv op igen, blev skroget bogstavelig talt revet fra hinanden under de voldsomme forhold.

- De første chokbølger udsatte fartøjet for mere end 100 gange større belastning, end det var designet til at kunne tåle, men det var alligevel i stand til at rette sig op, før vi lod det styrte i havet. Det betyder, at vi nu har lært mere om supersoniske flyvninger, konstaterer DARPA i en pressemeddelelse.

Relaterede artikler på Videnskab.dk:

Flyskræk journalist styrter med fly

Vægtløshed er en unik følelse

Ubemandet flyvemaskine flyver uden hjælp

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan K. Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik