Så lidt motion behøver du

Danske forskere har undersøgt, hvor meget sofakartofler i alderen 20-40 år behøver at motionere for at holde sig fri for de værste sygdomme

(Foto: Thinkfoto.dk)
(Foto: Thinkfoto.dk)

Du spilder tiden, hvis du motionerer mere end 30 minutter om dagen for at blive sund. I hvert fald hvis du er en lettere overvægtig mand mellem 20 og 40 år.

Det afslører et nyt dansk studie, som har undersøgt, hvordan henholdsvis 30 og 60 minutters daglig motion i 11 uger påvirker yngre mænds tendens til at udvikle hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes, skriver Videnskab.dk.

- Vi har undersøgt gruppen af overvægtige yngre mænd, som samtidig er lidt inaktive – sofakartoflerne. De udgør faktisk omkring 40 procent af alle danske mænd i alderen 20-40 år.

- De har tit lidt svært ved at komme i gang med at træne. Men vores undersøgelses gode budskab er, at de får den samme sundhedsgevinst, uanset om de træner 30 eller 60 minutter om dagen, siger læge Michala Holm Reichkendler, der er ved at færdiggøre sin ph.d.-afhandling.

Læs også på Videnskab.dk: Halvér din træning og kom i bedre form

53 yngre mænd fra forskellige sociale klasser deltog i undersøgelsen. De var alle i farezonen for at få livsstilssygdomme i fremtiden. De skulle hjælpe forskerne med at undersøge, hvordan træning kan forbedre de mekanismer i kroppen, som læger normalt måler på, når de konstaterer diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Omkring 1/3 af mændene havde allerede såkaldt ’metabolisk syndrom’, som er kendetegnet ved problemer med blodtryk, kolesteroltal, blodsukkerniveau og/eller talje-omfang.

- Vi screenede først forsøgspersonerne, så vi kunne udvælge nogen, der var let overvægtige og utrænede. Alle følte de sig sunde, og de tog ikke medicin, ligesom de heller ikke havde forhøjet blodtryk eller nære slægtninge med sukkersyge, fortæller Michala Holm Reichkendler.

Læs også på Videnskab.dk: Motion gør dig mere sund end et vægttab

Mændene blev ved lodtrækning inddelt i tre grupper:

• En, der skulle dyrke motion i 30 minutter om dagen i 11 uger.

• En, der skulle dyrke motion i 60 minutter om dagen i 11 uger.

• En, der skulle fortsætte den inaktive livsstil.

Undervejs lavede forskerne en masse test på deltagerne. De holdt blandt andet øje med pulsen på mændenes pulsure og tog en mængde blodprøver.

- De motionerede 6-7 dage om ugen, og det var, så pulsen kom op. De blev godt forpustede mindst tre af dagene. Så der var ikke bare tale om en stille og rolig gåtur. De jokkede eller cyklede temmelig hurtigt, fortæller Michala Holm Reichkendler.

Læs også på Videnskab.dk: Løb giver dig fem ekstra leveår

De mænd, der motionerede, havde overordnet set lige god gavn af træningen, uanset hvor lang tid, de brugte. Deres risiko for at udvikle livsstilssygdomme blev med andre ord reduceret lige meget.

- Vores hovedfund var, at insulinfølsomheden både i leveren og i musklerne blev forbedret markant – uanset om mændene trænede i 30 eller 60 minutter om dagen.

- Insulinfølsomheden i musklerne blev forbedret med omring 30 procent, og i leveren blev den forbedret med 20 procent. Det reducerede mændenes risiko for diabetes markant.

- Tilsvarende blev deres kondital forbedret med omkring 18 procent, siger Michala Holm Reichkendler.

Læs også på Videnskab.dk: Fodbold er sjovere end løb

Sundhedsstyrelsen har længe anbefalet, at vi skal bevæge os 30 minutter hver dag. Men det er faktisk først nu, der er lavet en videnskabelig undersøgelse, som viser, at de 30 minutter er det magiske punkt, hvorfra du ikke bliver mærkbart sundere af at træne mere.

- Der findes kun nogle såkaldte tværsnitsstudier, som Sundhedsstyrelsen baserer deres vurdering på, fortæller Michala Holm Reichkendler.

I de tidligere studier har forskere set nærmere et udsnit af befolkningen. De har sammenholdt personernes helbredstilstand med deres fysiske aktivitetsniveau, hvorefter de har kombineret dén viden med en viden om, hvordan kroppen reagerer på motion i op til 30 minutter om dagen.

- På den baggrund har Sundhedsstyrelsen – og WHO – vurderet, at 30 minutter er nok – men at man kan få yderligere helbredsmæssigt gevinst ved at træne mere. Men det ser det altså ud til, at man ikke kan, siger Michala Holm Reichkendler.

Artiklen er publiceret i det anerkendte tidsskrift Obesity og er et delprojekt i forskningsprojektet Projekt FINE (se boks under artiklen). Studiet er også en del af Michala Holm Reichkendler ph.d.-afhandling, som hun afleverer i januar 2013.

Andre artikler fra Videnskab.dk:

Dommedag udsat: 2012 er ren spekulation

Forsker advarer: Der er farlige orm i din fisk

Derfor vågner du op med ’jern’ på

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen