Astronomer: Led kun efter de rumvæsener, der leder efter os

Vi har ledt og ledt – og fundet absolut ingenting. Hvor er de rumvæsener? Nu foreslår flere astronomer, at vi nøjes med at lede efter rumvæsener, der rent faktisk har en chance for at finde os

Foto: AP/NASA

NASA’s rumteleskop Kepler har efterhånden opdaget mere end 1.000 nye verdener ved at holde øje med, hvordan lyset ændrer sig, når en planet kredser om sin stjerne.

Men nu mener flere astronomer, at vi bør vende den idé på hovedet og kun lede efter rumvæsener dér, hvor Jordens egne bevægelser er synlige for andre planeter. Det skriver Nature.com ifølge Videnskab.dk.

Læs mere på Videnskab.dk: Kan det betale sig at løbe gennem regnen?

Forskerne bør altså kigge nærmere på de exoplaneter (Jord-lignende planeter), hvorfra man kan se Jorden dreje om Solen, mener René Heller, der er astronom ved Max Planck Instituttet i Göttingen i Tyskland, ifølge Nature.com.

Derfra vil eventuelt liv ifølge ham nemlig kunne se, at Jorden har en atmosfære, der er kemisk forandret på grund af liv.

- De har en større motivation til at kontakte os, fordi de har en bedre mulighed for at identificere os som en beboet planet, siger han til Nature.com.

Læs mere på Videnskab.dk: Ny teori: Derfor er mænd brystfikserede

'Der eksisterer omkring 10.000 stjerner, som kan have sådanne omkredsende planeter, indenfor 3.260 lysår fra Jorden', lyder det fra René Heller og kollegaen Ralph Pudritz i april-udgaven af tidsskriftet Astrobiology, der endnu ikke er udkommet.

De mener, at fremtidige forsøg på at finde signaler fra rumvæsener bør fokusere på disse stjerner, som ligger i en ring rundt om vores solsystem.

Idéen om at lede efter andre verdener, som vil være i stand til at se Jordens kredsløb, stammer faktisk helt tilbage fra 1980‘erne, men nu kan astronomer opdatere og revidere deres idéer ud fra, hvad de har lært af Kepler, mener René Heller.

Hvorfor spiser hunde lort?

Forsker: Jeg har fundet G-punktet