Forskere finder ukendt årsag til fedme

Nogle gener gør både mus og mennesker fede, viser ny forskning. Generne peger på, at epigenetik - hvordan vores DNA er foldet - kan spille en større rolle end livsstil, når det gælder udviklingen af fedme

Arkivfoto: POLFOTO

Ny forskning med dansk islæt viser, at epigenetik potentielt kan spille en meget større rolle i den verdensomspændende fedmeepidemi end hidtil antaget. Epigenetik handler grundlæggende om, hvordan kroppen kan organisere gener, så de er enten tændte eller slukkede.

I et nyt studie, der netop er offentliggjort i det videnskabelige tidskrift Cell, viser forskere fra Max Planck Instituttet i Freiburg, at epigenetisk regulering af en række gener kan lede til spontan udvikling af fedme blandt både mus og mennesker. Det skriver Videnskab.dk.

Studiet peger også på, at kost og gener muligvis ikke er hovedårsagen til, at over én milliard mennesker i dag er overvægtige, mens 300 millioner er klinisk fede med et BMI på over 30.

Læs også på Videnskab.dk: Farvel ebola, hej zika: Disse vira truer verden

Til gengæld kan miljøfaktorer som eksempelvis stress, temperaturer eller tarmbakterieflora, og den måde de ændrer på kroppens regulering af forskellige gener, muligvis være synderen.

- Når vi sammenligner vores epigenetiske fund i mus med både fedtprøver fra overvægtige børn og tvillingestudier, ser vi, at den epigenetiske regulering af de samme gener spiller en stor rolle for, om mennesker eller mus med identisk genetisk arvemasse bliver tykke eller tynde. Epigenetikken ser ud til at spille en generel meget stor rolle i udviklingen af fedme, og det er tankevækkende, forklarer ph.d. Kevin Dalgaard, der har lavet sin forskning ved det anderkendte tyske forskningscenter, Max Planck Instituttet i Freiburg.