De skøre franskmænd

JEG HAR FÅET EN BØDE for at køre for stærkt på Route Nationale 202 i retning mod Nice i Frankrig. Radaren fangede mig, mens jeg kørte 101 km/t., hvor grænsen er 90 km/t.

Jeg har intet at beklage mig over, men vil bruge anledningen til at gøre justitsminister Søren Pape Poulsen, skatteminister Karsten Lauritzen og finansminister Kristian Jensen opmærksom på det interessante franske bødesystem. Det er selvfølgelig lige så kompliceret som det skøre, uafbrudt omlagte vejnet i lufthavnen Nice Côte d’Azur. Men det rummer også en god idé.

BØDESKRIVELSEN fra statens opkrævningsinstans gav mig tre muligheder:

1) Betal inden for 15 dage fra bødekravets fremsættelse. I så fald er bøden 45 euro.

2) Betal senere end 15 dage men inden 45 dage. Bødestørrelse: 68 euro.

3) Betal senere end 45 dage fra opkrævningsdatoen. Bøden vokser så til 180 euro.

En euro koster cirka 7,50 kr. Bødetaksterne er altså 337 kr., 510 kr. og 1350 kr. Forskellen er enorm, så fartsyndere motiveres stærkt til at betale hurtigt.

SE, DET ER HER, jeg mener, at de danske ministre har noget at lære. Folk skylder det offentlige svimlende milliardbeløb, som det bliver stadig mere håbløst for skyldnerne at betale. Nye opkrævninger bliver lagt i bunken til de gamle, mens renten hele tiden knaldes oven i.

Hvis restanter fik mulighed for at slippe billigere ved hurtig betaling, ville det være en fristende løsning for mange – og en fordel for stat og kommune, at der kom noget guld i fælleskassen.

TILBAGE TIL FRANKRIG, som selvsagt har broderet endnu et sælsomt rabattilbud oven på de nævnte: Det går ud på, at selv om man er for længe om at betale den laveste bødetakst, kan man alligevel slippe med dén, hvis man:

a) betaler den billige bøde ved at købe frimærker (!) for beløbet

eller

b) betaler med et kreditkort via internet.

DET ER NOGET  af en Storm P.-konstruktion. Men dermed er den ikke slut. Det er nemlig bygget ind systemet, at man kan betale på alle mulige måder: Mobilepay, bankoverførsel, personlig henvendelse på et skattekontor eller med de gammeldags checks, som vi danskere har faset ud. Franskmænd elsker at komplicere betalingssituationer ved at skrive deres tidkrævende checks, som skal signeres og stemples ved kassen.

Det er irriterende at blive forsinket af dette ritual i supermarkedskøen. Men franske kassedamer venter uforstyrreligt på, at kunden fumler sig gennem betalingen og stuver bjerge af varer i poser og tasker. Først da løfter hun blikket og ser på næste kunde: ’Bonjour, monsieur.’ Præcis kl. 18 ændres hilsenen til ’Bonsoir, monsieur.’ Og når vi skilles, lyder det mere prangende: ’Bon soiré, monsieur.’

MEN DET VAR TRAFIK, jeg kom fra. Det er ikke kun mig, der kører for stærkt. De gør alle franskmænd. Jeg bliver ustandseligt overhalet af 80-årige kvinder i små, bulede skrammelkasser.

Dødsforagten koster dyrt. I 2015 blev 54 af hver million bilister dræbt i Frankrig. I Danmark nøjedes vi med 30 pr. million.

Men franskmænd har også travlt fire gange om dagen, hvor danskere nøjes med to myldretider. De helligholder nemlig middagspausen, som varer to-tre timer fra kl. 12. Alt arbejde går i stå som en selvfølge, og de fleste butikker lukker. Uanset om en håndværker bare mangler en halv times arbejde hos en kunde, kan man ikke se ham for lutter skosåler, når klokken slår 12. Maden går frem for alt. Alle har travlt med at komme hjem, undertiden til en anden end ægtefællen ...

SELV OM FRANSKMÆND overhaler uforsvarligt, har de også skånsomme trafikvaner. For eksempel er der ubrydelig enighed om, at bare man stikker venstre forhjul ind i en af landets millioner af rundkørsler, holder alle andre pænt tilbage. I et anarki, som ligger tæt på komikeren Jacques Tatis film ’Trafic’, virker det næsten rørende. Forkørselsretten reducerer i hvert fald antallet af sammenstød effektivt.

Vi har samme regel nogle steder i Danmark. Vi er bare dårligere at overholde den. Fejlen i bi-ler sidder næsten altid bag rattet.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn – dvs. fornavn og efternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn og efternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
kommentarer
Vis kommentarer

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Bent Falbert

Forhenværende chefredaktør for Ekstra Bladet, skriver om ret og vrang i retsstat og samfund.