Når farmand vil købe plæneklipper for 30 mia. kr.

Nye kampfly – hvad skal man sige?

Personligt kunne jeg faktisk godt tænke mig – med fare for at løbe ind i kvindelig krydsíld - at der kom en smule husmoderagtig sund fornuft ind i beslutningen.

Jeg forestiller mig, at det er lidt lige som i en lille husstand. Farmanden i huset har – trods matriklens overskuelige omfang – besluttet, at en ny plæneklipper er alt afgørende for opretholdelse af almindelig orden.

Han har vanen tro sat sig grundigt ind i sagen. Men jo mere han har gjort dette, jo dyrere plæneklipper-kandidater har han udset sig. Sågar en enkelt med indbygget wifi, navigation og DAB radio, der måske snart vil komme til et havecenter nær ham.

Og det er så her, jeg gerne ser husmoder skride ind.

’Er det nu også nødvendigt til en plæne, der er to gange fire meter,’ kunne hun sige.

Hvad angår jagerfly, holder jeg selv med Boeing. Hvilket jeg gør af to grunde.

For det første har Boeing – helt usædvanligt – ført en reklamekampagne for deres model, hvilket er det mest informative, jeg i offentligheden har set om emnet. Det er ligeledes første gang i lang tid, jeg har læst en reklametekst til ende.

Kampagnen har ganske vist vakt en del opstandelse på de sociale medier. For ikke at sige væmmelse. ’En annonce for dræbermaskiner – hvor ulækkert’, som en bl.a. bemærkede.

Og ja, vi kan da forsøge at forsvare landet ved at omskole jagerpiloter til konfliktmæglere og møde fjenden iført duftlys og yogamåtter. Naturligvis kan vi det. Men så skal vi nok regne med en lavere succesrate med hensyn til at holde voldelige og antidemokratiske kræfter i verden i skak.

Så jeg foretrækker nogle Super Hornets fra Boeing.

Ikke at jeg har forstand på fly, naturligvis. Stillede de en Hornet, en Eurofighter og en F-35 op, ville jeg ikke kunne skelne mellem dem.

Men en af annoncerne fra Boeing fremfører et for mig et både rimeligt og særdeles relevant argument. Deres Super Hornet er afbilledet med en ledsagende tekst om, at flyet er testet og allerede i udbredt brug. Ved siden af er et billede af opmagasinerede IC-4.

Dette er min grund nummer to til at holde med Boeing.

Vi er af en eller anden grund en nation, hvor statslige indkøb af materiel forvilder sig ud i fiaskoer af så forbløffende proportioner, at følgevirkningerne ikke synes at ophøre. ’Droner? Ja, lad os tage nogle helt nye franske nogle. De er så nye, at det bliver spændende at se, om vi kan bruge dem.’ ’Elektronisk rejsekort? Ja, de har noget i London, der fungerer, men vi skal have vores helt eget og helt nye, det bliver også spændende.’

Tager man IC-4 toget, er fiaskoen monumental. Faktisk så alvorlig, at daværende trafikminister, Henrik Dam Kristensen (S), for et par år siden konkluderede:

’Det må simpelthen aldrig ske igen, og der er et klart behov for ændringer i den måde, vi griber tingene an på.’

Det er endnu ikke besluttet, hverken hvilket fly vi skal have, eller hvor mange vi skal have. Så lad os tage den tidligere trafikminister på ordet. Hvorfor vi – også os, der intet aner om fly – må konkludere, aty F-35-flyet fra Lockheed er udelukket.

Vi har i skrivende stund stadig 47 dage, 6 timer og 53 sekunder tilbage inden vedtagelsen. Det har jeg læst på den udmærkede side nytkampfly.dk. En anbefalelsesværdig side for yderligt interesserede, skabt på privat initiativ af en fyr ved navn Andreas Krog.

Sådan en side er forsvarsministeriets kommunikationsafdeling åbenbart for bebyrdet til at kunne tilbyde borgerne.

Måske er det bare mig, men myndighedernes tavshed omkring en 20-30 milliarder kroners beslutning om køb af nye kampfly, tolker jeg derhen, at der er tilstrækkeligt med usikkerhed til stede til lovformeligt at indlede en ny statslig indkøbsfiasko. 

Hvorfor vi bør byde enhver kampflys kampagne særdeles velkommen.

F-35 jageren fra Lockheed er tydeligvis for erhvervelsen af nye danske jagerfly, hvad plæneklipperen med indbygget wifi, navigation og DAB radio er for den tidligere omtalte farmand på den lille matrikel.

Det er et jagerfly, der har en stor fascinationskraft og lover en lykkelig og smart løsning, men den kommer først til en butik nær os om et ikke helt nærmere defineret stykke tid.

Og så er vi tilbage ved den snusfornuftige husmoder.

Hun kan også gå efter manden ud i redskabsskuret. Her kan hun pege på havefræseren, bladblæseren, eller hvad der ellers udgør husstandens eget uvirksomme IC-4 tog eller uanvendelige drone i skurets garanteret omfattende maskinpark og sige:

’Skal det ende med at blive dyrt og ubrugeligt igen? Ellers synes jeg du skal vente med en ny plæneklipper, til du har fået den der til at virke. ’ 

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn – dvs. fornavn og efternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn og efternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
kommentarer
Vis kommentarer

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet