Frækt undertøj er for… frækt

Nipplegate: Butiksreklamer for lingeri, hvor man kan skimte brystvorter, er angiveligt stødende.

00:20
Se den omdiskuterede undertøjsreklame her. Video: Honey Birdette

-- Over artiklen kan du se lingeri-reklamen --

Dårlig omtale er som bekendt bedre end ingen omtale. Og hvis man så kan putte forargelse (og forargelse over forargelsen), bryster og sex ind i ligningen, kan sælgeren ikke være andet end begejstret.

Lingeri-kæde Honey Birdette er kommet i vælten, efter at klager fra bekymrede borgere har ført til, at reklamenævnet i Australien har påbudt lingeri-kæden at ændre deres butiksvinduer i landets butikscentre.

De stakkels forbipasserende kunne nemlig se billeder af kvinder i undertøj på digitale billboards - hvor især en er faldet både nævnet og klagere for brystet: Man kunne skimte brystvorter igennem bh’erne:

Foto: PR
Foto: PR
 

Nævnet anfører: 'Depiction of nipples in an image in a store window is not appropriate and does not treat the issue of sex, sexuality and nudity with sensitivity to the relevant broad audience which would include children.'

Sex & samliv - 24. nov. 2014 - kl. 14:06 TV: Skandale: Brystfilm uden bryster

Smukt

Skaberen Honey Birdette har ikke overraskende en anden udlægning. Til dailymail.co.uk fortæller Eloise Monaghan, at det omtalte billede er smukt.

- Hvad er det ved kvindens brystvorter, som er så truende? spørger hun retorisk. Hele denne sag er et skridt tilbage for samfundet (…) folk har brystvorter, wow. Det er jo ikke, fordi der er stripper-kvaste på. De er gemt, og vi prøvede faktisk at tone dem ned så meget som muligt, lyder det fra Monaghan, der ikke mener, de objektificerer kvinder, men derimod giver dem magt.

Og så undrer hun sig over nogle af klagerne:

- Ja, nogle forældre klager, men jeg kan ikke forestille mig, at en fireårig går forbi og siger: 'Se, mor, der er en brystvorte - jeg er krænket.' Vi må vågne op! Det er skræmmende, hvor konservativt vores samfund er ved at blive.

I 2015 oplevede lingerikæden et lignende drama, da en julekampagne mødte forargelse og dernæst blev fordømt af reklamenævnet (Video: Honey Birdette):

01:08

Det er anden gang på meget kort tid, at kritikere er ude med riven efter lingeripusherne:

Honey Birdette arrangerede en såkaldt flash mob i anledning af den australske Pride forrige uge. Her hoppede modeller og ansatte rundt med skilte, der støttede homoægteskaber og Free the nipple. Kritikere kalder det et billigt reklamestunt, der intet har at gøre med LGBT-sagen (Video: Honey Birdette):

00:23

Herhjemme er det typisk ikke undertøjsfirmaer, der kommer i uføre. I 2015 blev en reklame for en fitnesskæde anklaget for at være sexistisk, og i 2016 måtte et biludlejningsfirma fjerne en reklame fra Facebook.

Sex & samliv - 8. dec. 2013 - kl. 15:50 TV: Kondom-reklamen vi ikke må se

Sex & samliv - 24. mar. 2015 - kl. 19:06 TV: Buttede kvinder bedst til at sælge frækt lingeri

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen