Ja, vi leder stadig efter den store kærlighed - også på tinder

Datingapps virker overfladiske - alligevel søger brugerne den eneste ene. PLUS: Nu kan du score på LinkedIn

Sexperterne: Sådan får du mest ud af første date
1/2
Næste »

-- Over artiklen relateret Sexpert-tv fra arkivet: Få mere af af første date --

Muligvis virker datingapps og mere traditionelle datingsider som overfladiske scoreplatforme, men det viser sig, at brugerne i høj grad søger kærligheden, når de swiper til højre og venstre eller trawler nettet for eventuel fangst.

Det viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget på vegne af bilfabrikanten Renault.

Cirka hver tredje single i Danmark enten bruger eller har gjort brug af én eller flere af de forskellige datingtjenester. Undersøgelsen viser også, at 95 procent af brugerne søger ægte, langvarig kærlighed eller sågar ægteskab, når de swiper sig igennem de mange tilbud.

14264261_10154464278853396_6319472490682513329_n.jpg Kys & kærlighed - 14. sep. 2016 Smukke Majbritt, 27, kan ikke være i fred for fremmede mænd: Jeg bliver smigret af scoreforsøg

Alligevel svarer kun 7 procent, at de kan stole på det billede andre singler præsenterer på eksempelvis Tinder, hedder det i en pressemeddelelse.

Bilproducenten har fået parterapeut Martin Østgergaard til at kommentere undersøgelsen:

- Dating føles i starten som et positivt boost for troen på kærlighed og en ny start med en ny partner. Men i sidste ende, føler mange, at det kræver alt for meget energi og tid, og at man bliver drænet for alt saft og kraft og står tilbage med tvivlen på, om den rigtige overhovedet venter derude et sted.

Se også: Fem trin til en god date

Overfladisk
Undersøgelsen peger også på, at mange føler (fire ud af 10), at datingtjenester er overfladiske: Derfor har Renault nu lanceret et datingkoncept, som de næppe helt tilfældigt får hægtet på en af deres serier, Clioen.

De kalder det 'Dating Reversed.' Singler tilmelder sig en blinddate, hvor de først går på date med hinandens familie og venner, inden de reelt møder hinanden. De to blinddates foregår i - ja rigtigt gætter - en Renault Clio.

Søren Hyltoft, PR- og informationschef hos Renault Danmark, forklarer:

- Vi ved fra tidligere undersøgelser at 80 procent af danskerne bruger bilen som samtalerum med sin partner, da en bil er et af de få steder, hvor man stadig kan tale uforstyrret og ufortrødent. Derfor danner bilen den perfekte ramme for et dybere dating-eksperiment.

De to blinddates livestreames via Renaults danske facebookside på torsdag den 8. juni kl 19.

shutterstock_582603508.jpg Sexperterne - 25. feb. 2017 Dating - der er bare noget, vi leger

Se også: Seks grunde til at hade dating

Dating for de professionelle
Som det er tilfældet med de andre sociale medier, kan også LinkedIn fungere som et skjult datingsite.

Det faktum gør folkene fra elitedaters.dk nu en dyd od af og lancerer en app, der lægger sig ovenpå LinkedIn. Appen trækker på visse info og fotos fra tjenesten, der grundliggende set er brugernes jobprofiler.

Appen hedder Helloyaa og tapper ifølge bagmaden direkte ind i en tendens, der peger på, at kærlighed og karriere ofte går hånd i hånd.

- At man på helloyaa skal identificere sig med sin LinkedIn-profil hænger godt sammen med ideen om en generelt højere kvalitet. Men hvad der er endnu vigtigere for helloyaas eksistensberettigelse er, at der netop i disse år er en markant stigning blandt singler, der finder deres kæreste på sin arbejdsplads eller via sit professionelle netværk” forklarer medstifter Nigel Rasmussen.

Han mener, at mænd og kvinder indirekte flirter rundt på de professionelle netværk ved at klikke sig ind og tilkendegive et 'besøg' uden at have en jobrelateret agenda:

- Det er dog de færreste, der tager kontakt, da man jo ikke har angivet, om man er single. Men med helloyaa er dette problem løst, da begge har tilkendegivet at være åbne for en flirt. Så kan man måske nemmere komme i kontakt med hende den søde i kantinen eller ham fra netværksmødet forleden, siger Nigel Rasmussen i en pressemeddelelse.

Helloyaa, der kan hentes fra 8. juni, er ikke den eneste app, der bygger på LinkedIn: Se også: Ny datingapp for de professionelle

Tattoo-sex
Nu vi er ved mere eller mindre oplagte koncepter fra datingverdenen: utroskabssitet victoriamilan.com har lavet en undersøgelse blandt deres europæiske brugere, der peger på en sammenhæng mellem tatoveringer og sex.

Undersøgelsen viser, at skandinaviske kvinder, der er brugere af sitet, er tilbøjelige til at have tatoveringer: Danmark (42.3%), Finland (41.1%) og Sverige (40.8%) er på en top-tre ud af en liste på 15 lande.

Og selvom der ikke foreligger sammenligninger med tal for, hvor mange ikke-utroskabsøgende kvinder der har tatoveringer, mener stifter og CEO af Victoria Milan, Sigurd Vedal, at resultaterne afslører en sexet ny side indenfor verdenen af kropskunst.

- Tatoveringer er et tegn på personlighed, kreativitet og rebelske sider af en person, og nu ved vi også, at de er et tegn på, at vedkommende sandsynligvis har et fantastisk sexliv. Det leder måske til en verdensomspændende jagt på at opdage dillen med sexede, intime tatoveringer, da mænd godt kan lide at opdage ting, der tilsyneladende kun er for dem, siger Vedal i en pressemeddelelse.

At kan ikke er helt afsporet, viser to tidligere videnskabelige undersøgelser, som vi har skrevet om før:

Den ene peger på, at utro tænder på tatoveringer - noget med at de personer er meget eventyrlystne.

Den anden viser, at mænd antager, at kvinder med tatoveringer er meget interesserede i sex.

Se også: Frustreret Tinder-bruger: Det er jo en ren sex-app

Se også: Tatoverede unge vilde med sex

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste i Kys & kærlighed
Hent flere