Sådan blev dildoen et feministisk værktøj

Sexpositive feminister fik hivet didloer og vibratoer ud af det lumre, porngrafiske hjøne og ind i et kvindevenligt univers

  • Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Sexforskeren Lynn Comella har netop - til massiv omtale i udenlandske medier - udgivet bogen ‘Vibrator Nation,’ hvor hun gennemgår, hvordan sexlegetøjet blev trukket ud af det pornografiske rum og ind i et kvindeorienteret, informativt og feministisk rum i Nordamerikansk perspektiv.

En række kvindelige sexpositive entreprenører lavede i 70’erne forretninger, som henvendte sig til kvinder. Det var en revolution på området, som var domineret af lumre sexshops i sidegader og mere eller mindre suspekte postordre-firmaer med seksuelle hjælpemidler.

- Det var i en tid, hvor kvinder fik at vide af feministiske sexundervisere og terapeuter, at de skulle onanere og tage magten over deres orgasmer. Vibratorer blev framet som frihedsværktøjer - men det var ikke let at få fat i en, siger Lynn Comella til Duke University Press.

I dette tomrum trådte feministiske forhandlere som Eve’s Garden og senere Good Vibrations ind.

- De vendte den traditionelle model for en lummer og pornografisk sexshop på hovedet for at appellere til kvindelige købere. Det, der gjorde disse tidlige feministiske vibratorfirmaer så revolutionerende, og hvad er adskilte dem fra de mere konventionelle modstykker, som henvendte sig til mænd, var ikke kun deres fokus på kvinder, men på hele måden de lavede forretning, siger Comella.

- Det handlede om sexoplysning og ikke om lir, for de havde også en social dimension i formålet om at putte en vibrator i alle kvinders natborde - de mente, at adgangen til korrekt seksuel information om kvalitetsprodukter havde potentialet til at gøre alles liv bedre.

Det har siden dannet skole for sexpositive feminitiske vibratorbutikker over hele USA og senere også på nettet.

PR-foto PR-foto  

Penge
Lynn Comella mener også, at mange af pionererne så deres firmaer som feministiske måder at give kvinder magt: De havde mål om social forandring snarere end kapitalistiske drømme. Penge var sekundært i forhold til at udbrede kendskab til seksualitet og gøre verden et bedre sted.

Dog lærte mange de økonomiske realiteter på den hårde måde og måtte indse, at penge og overskud er nødvendige for at få maskineriet til at køre.

Ifølge Comella har disse feministiske dildoforhandlede gødet grunden til at mainstream dildoproducenter og fiorhandlere, og pornoprioducenter har indset at sexindustrien også er for kvinder, og dermed har de også gødet grunden for populariteten af ‘50 Shades’ og så videre.

- Feminister spillede en absolut central rolle i at skabe det marked, der i dag betragtes som det størst voksende segment i sexindustrien. Nu er kvinder i hovedrollen på seminarer, når distributører, forhandlere og producenter mødes, siger Comella, der også peger på, at disse kvinder begyndte at stille større krav til produkterne, hvilket har betydet, at producenterne nu laver bedre, sundere og pænere produkter.

- Og så har budskabet om seksuel sundhed og seksualoplysning i nogen grad erstattet reklamer, der kun handler om lir, mener Lynn Comella.

Lust
Herhjemme var Sabina Elvstam-Johns med til at starte Lust i indre København i 1998. Den var tænkt til kvinder, som et modstykke til Istedgades mere pornografiske udtryk:

- Jeg var den udfarende, eksperimenterende og sansedrevne. Min partner var den uerfarne, vidensdrevne, der efter et besøg i Good Vibrations blev inspireret til, at sprede kærlighedsvibrationer til verden, siger Elvstam til Ekstra Bladet.

- Da vi åbnede vores ambitiøse treetagers erotiske univers i den gamle Ritzausbureau, var der nogle ting, der dominerede: Hvordan det ‘plejede at være’; den etablerede branche, med sælgere fra Istedgades 'Red light district', der venligt og velmenende ville formidle, hvordan tingene foregik i pornobranchen. Der kom vi og ville gøre tingene anderledes og var helt på tværs. Vi var sex-branchens Pippi Langstrømpe.

Sabina Elvstam-Johns. Privatfoto Sabina Elvstam-Johns. Privatfoto  

Der var heller ikke stor støtte blandt de nærmeste:

- Venner og bekendte syntes, at det var et spændende koncept, og et lokkende univers, men ikke rigtigt noget for dem alligevel. De brugte timer inde i butikken, daskede til de sanselige produkter, og grinede ad vibratorer, der gik amok. De gik så til sidst, både opstemte og lidt forlegne, ud fra Lust uden at købe noget. For de var jo ganske almindelige mennesker.

Medierne
- Så var der dem, der rystede på hovedet og sagde, at det åbenlyst ikke ville gå. Det var for stor en butik, for langt væk fra de andre i branchen, for anderledes, for pænt… forklarer Lustejeren.

- Så var der medierne! Medierne havde ikke set mage til butik. Vi var med i TV-avisen flere gange, prime time news. Dagspressen udbasunerede lystigt iværksætterhistorien om de to unge kvinder, der var havnet i erotikkens verden for at revolutionere den.

- Og så gik det stærkt. Lust var del af en pro-porn feministisk bølge, der skyllede over det ganske land. Den skvulpede over til Sverige, London, før Coco de Mer og andre kvinde-drevne luksus butikskoncepter åbnede. Lust var en af de første i Europa, og det var en spændende rejse.

- Vores mission var simpel: at frigøre den kvindelige seksualitet, og hylde erotikken med bedre kvalitetsprodukter, bedre oplysning omkring sex, en upgrade af vores seksuelle referencerammer.

Fristed
Her 19 år senere mener Sabina Elvstam, at der stadigvæk et behov for et fristed som Lust:

- Men der er sket et kæmpe skred i vores bevidsthed og vores forbrugsmønster. Vi, kvinderne, ER blevet meget mere frie i vores tilgang til seksuelle hjælpemidler, vi stiller langt højere krav til funktionalitet og kvalitet. Vi tør godt stå ved, at vi også vil have livskvalitet i soveværelset! Derudover er der også sket en rivende udvikling indenfor selve legetøjet, rent teknologisk, æstetisk og desingmæssigt, siger Elvstam, der oplyser, at Lust er i færd med at lancere en vibrator, Woo, lavet af kvinder, til kvinder.

Men revolutionen standser jo ikke her, mener hun:

- Nu er vi nået et andet bevidsthedsniveau, og tabuerne er ved at brydes ned. Nu skal vi blive ved med aktivt at kæmpe for, at det seksuelle bliver integreret i positive tiltag for verden. Man kan godt blande sex og politik. Vi kan godt forlænge bæredygtighed i soveværelset, ligesom på arbejdspladsen. Det er kvindelige værdier der, driver denne sexpositive revolution med større kvalitetskrav. Vi bliver ved med, at lave Moder Jord til et bedre sted - fra hjertet og skødet.

Lust ligger i Mikkelbryggesgade 3, 1460 København. Læs mere på lust.dk.

Vesterbro
En af de kvinder, der har reddet med på sexlegetøjsbølgen er Joan B, der har testet dildoer og vibrator i snart 20 år.

- 1995 var jeg som 20-årig første gang i en sexbutik. Her anbefalede en god veninde mig en lille, sød sexbutik inde på Vesterbro Torv, hvor der stod noget så eksotisk og overraskende som en kvinde bag disken. Netop her, tænker jeg, finder vi en lille flig af fortællingen om, hvorfor og hvornår sexlegetøj går fra at være en mandeting til at være mere kvindeminded, mener Joan.

- Nøjagtig som jeg selv, så har der med garanti været rigtig mange andre kvinder, som var godt trætte af at blive mødt af en lille og småfed, cerutrygende mand i den lokale sexshop. Som var det sted, man i gamle dage bare ikke kunne undgå, hvis man som kvinde var på udkig efter et stykke sexlegetøj til sig selv. 

Paradis midt i København
- Og så var der jo Butik Paradis, som virkelig sprængte nogle rammer, da de i sommeren 1992 åbnede deres første butik i Gothersgade, midt i København. En super flot butik med sexlegetøj, der adskilte sig fra de mange små pornohops i området omkring Istedgade.

Legetøjstesteren mener, at firmaer som Fun Factory igennem 90erne var med at sætte fart i udviklingen af mere kvindevenligt.

- I de to år, jeg administrerede den første webshop med sexlegetøj i Danmark, Rapport-shoppen, tilbage i 2000 og 2001, da var det helt klart mandeprodukterne, der i begyndelsen solgte som varmt brød. Men i takt med, at jeg selv fik en del mere indflydelse i forhold til at tage mere lækre kvindeprodukter hjem til shoppen, kom der meget mere gang i salget af sexlegetøj til kvinder og par. Vi taler god kvalitet, pigefarver og pænere og mere indbydende emballage - det hele tæller – og hvor vibratoren og dildoen ikke nødvendigvis behøves at ligne den ægte vare.

På daværende tidspunkt var der en hel masse kvinder, der søgte og efterlyste den gode kvalitet og det lækre design - og som samtidig ønskede vejledning. Og her kom Lust jo virkelig til sin ret, mener Joan.

- Da Lust i sin tid åbnede, skulle jeg da også en tur med veninderne ind til i butikken. Hvor man fx havde mulighed for at gå ned i kælderen og tænde og slukke de her mange typer af vibratorer, forretningen solgte. 

- Samtidig kunne man i Lust tale meget direkte med den søde ekspeditrice om, hvad der var godt og måske mindre godt ved sexlegetøjet - og oplevede rent faktisk, at hun vidste, hvad hun talte sig om, og endda ofte også selv havde erfaringen med vibratoren.  

- Fra dag et har Lust givet os kvinder lov til at være mere erotiske, uden at det skal porno ind over.  Uden at det skal være all over the place. I Lust havde vi piger mulighed for at føle os dekadente - samtidig med, at det var ok at være fræk og udfordrende.

- Hvor det mest i de gamle, fysiske sexshops førhen var meget pornografisk, så gik Lust den helt modsatte vej. Her var det primært kvindernes tanker og fantasier, der kom til udtryk i indretningen og udvalget af produkter. Som klart var med til at bane den vej, vi siden har gået ad, siger legetøjstesteren Joan.

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Seneste i Sex & samliv
Hent flere
Mest læste i Sex & samliv
Hent flere
Seneste i Signes brevkasse