Efter Magnussens ulykke: Slut med de fem dødssving

Jan Magnussens nærdødsoplevelse får Le Mans-ledelsen til at handle

De såkaldte SAFER-barrierer bruges i USA bl. a. i Narcar
1/2
Næste »

Efter superveteranen Jan Magnussens nær-død-oplevelse i de berygtede Porsche-kurver i sidste års udgave af verdens største 24 timers løb, har Le Mans-ledelsen endeligt valgt at reagere og fjerne den sidste 'sorte plet' på den godt 14 kilometer lange racerbane.

Fremover vil der blive opstillet skumbarrierer efter amerikansk mønster foran de berygtede betonmure.

- Tak, fordi jeg fortsat er her. Det skyldes udelukkende disse folk, som hver gang, at jeg har lavet en ulykke, har sørget for at gøre Corvetten endnu mere stærk og sikker.

Sådan lød det et halv døgn efter den voldsomme ulykke fra Jan Magnussen.

Se også: Ramte muren med 170 km i timen: Derfor skete ulykken

Da 'Big Mag' traditionen tro besøgte lejrene med tusindvis af danske tilskuere, havde Danmarks og Europas mest vindende racerkører uopfordret taget flere af medarbejderne hos Corvette med på rundturen, så de 'sande helte' kunne blive hyldet.

Skaderne var så voldsomme, at Corvette ikke kunne reparere vraget, og derfor blev 2015-udgaven af Le Mans kørt uden Jan Magnussen.

To gange knaldede danskeren sin knaldgule sportsvogn mod betonmurene, som fremover udstyres med såkaldte SAFER-barrierer, som er lavet i skum og stål og bruges på amerikanske baner til at reducere farten ved sammenstødet.

Efter den voldsomme ulykke, som betød afbrydelse af træningen, blev danskeren, som proceduren foreskriver, kørt væk i ambulance til banens Medical Center til et lægetjek.

Heldigvis behøvede Le Mans-ledelsen ikke endnu et dødsfald, før man har valgte at handle, hvilket må glæde den nye præsident for kørernes sikkerhedsudvalg, Tom Kristensen. 

Ved Allan Simonsens tragiske død i 2013 blev det hurtige sving, Tertre Rouge tænkt om, så sikkerhedshegnet blev rykket frem og ikke længere stod klods op af platantræerne langs landevejen til Tours, som udgør Mulsanne-langsiden.

En strækning, hvor topfarten ikke længere er godt 400 km i timen efter at langsiden hen ad vejen er blevet udstyret med flere chikaner, så sportsvogne ikke længere kan lette som en anden flyvemaskine, som det skete i sin tid for Formel 1-eksperten, Danmarks første Le Mans-vinder, John Nielsen.

Kevin Magnussen Formel 1 - 10. feb. 2016 Ro på Kevin: Du skal vente til 2025

I en Sauber-Mercedes, som tabte en bundplade, var den nu 60 årige eks-kører oppe over trætoppene og landede til alt held på hjulene efter flere saltomortaler.

Med de nye skumbarrierer i de fem Porsche-kurver, heraf to blinde venstresving, som Tom Kristensen i Audi-tiden passerede med 260 km i timen, vil der ikke være flere steder på Le Mans, hvor der i racersproget er kontant afregning ved en fejl.

Igennem de seneste år har der nærmest været garanti for ulykker i svingene lige før start- og målområdet, som har været et populært tilholdssted for de mange danske tilskuere på grund beliggenheden tæt på de danske teltlejre.

- Udover at der kun er et spor, overhaler du langsommere biler på ydersiden, som på grund af blandt andet dækstumper føles som at køre i olie eller på is, har den ni-dobbelte Le Mans-vinder, Tom Kristensen tidligere fortalt Ekstra Bladet.

- Det er igen et sted, hvor det slår gnister, hvor bunden af titanium rammer mod ujævnheder.

- Svingene har en hældning, så du kan nemt ende i betonmuren, fortæller Tom Kristensen.

Det har den danske Le Mans-legende to gange oplevet på egen krop.

Forrige år mistede han f.eks. sin franske makker, Loic Duval, der fik så mange knubs ved afkørslen, at franskmanden ekstraordinært blev erstattet af spanieren, Marc Gene, så Audis mekanikere kom på døgnarbejde for at få en bil køreklar.

Tidligere har finnen J. J. Letho smidt en sikker sejr i muren, da den tidligere Formel 1-kører forulykkede få timer før mål.

Ulykker i Porsche kurverne, som vi husker

2015:

Jan Magnussen blev under træningen ’offer’ for en defekt på Corvetten, som med stor fart to gange bankede ind i betonmuren, så Corvette-raceren blev totalskadet og skal genopbygges, så der blev ingen Le Mans-start til danskeren.

2014:

Tom Kristensens franske makker, Loic Duval forulykkede under den første træning og smadrede Audi nr. 1. Franskmanden slap i følge Audi med hudafskrabninger. Den totalskadede bil blev på ’mirakuløst’ vis genopbygget og kom til start, da arrangørerne valgte at bøje reglerne, så den forsvarende vinderbil kunne komme til start.

2011:

Jan Magnussen og co. udgik fra 1. pladsen i klassen efter at have været infight med Horst Felbermayr, Østrig, en stenrig entreprenør, som skiftede bane igennem kurverne og blev ramt. Den aldrende østriger pådrog sig bl. a. bækkenbrud og siden ulykken har han ikke kørt løb på grund af et piskesmæld.

1999:

En ukoncentreret J. J. Letho, Finland, var skyld i, at Tom Kristensen gik glip af en ellers sikker sejr nr. 2 i Le Mans. Søndag lige før middag med et forspring på fire omgange forulykkede finnen i BMW’en. Det betød, at en søsterbil fra BMW til gengæld vandt, så skaden var ikke så stor.

 

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen