AGF 6 timer siden
To Superliga-klubber vil have Kim Aabech
Landsholdsfodbold 7 timer siden
United-komet sætter ny landsholdsrekord
Premier League 7 timer siden
Forgylder Mourinho: Tjener dobbelt så meget som van Gaal
Champions League 8 timer siden
Zidane klarmelder Ronaldo til Champions League-finale
Landsholdsfodbold 9 timer siden
5-1-tæv ødelagde det: Eriksen lider efter kollaps
Håndbold 10 timer siden
Storroser Mikkel Hansen: Han er bedre end nogensinde
Håndbold 10 timer siden
Landin skadet før årets vigtigste weekend
Cykling 11 timer siden
Dagens store taber: Jeg er mentalt nedbrudt
Landsholdsfodbold 11 timer siden
Åge forklarer: Derfor valgte jeg Zanka foran Sviatchenko
Formel 1 12 timer siden
Nyd pladsen, Kevin: Den er kun til låns
Golf 12 timer siden
Thomas Bjørn bliver vicekaptajn under Ryder Cup
Tennis 12 timer siden
Skadet Rafael Nadal trækker sig fra French Open
Cykling 12 timer siden
Sensationel udvikling: Førertrøjen mistede alt!
Premier League 13 timer siden
Ronaldo jubler over Mourinho - Rasende Giggs på flugt
Landsholdsfodbold 13 timer siden
Fischer affejer kritik: Vil skide på hvad de siger
Superligaen 13 timer siden
Dårlig fanopførsel giver bøderegn over Superligaklubber
Cykling 13 timer siden
KÆMPE-DRAMA: Førertrøjen styrter på stor bjergetape
Tysk fodbold 14 timer siden
Vestergaard: Ikke kun Gladbach der vil have mig
EKSTRA
Førte løbet i Monaco - måtte svømme i land
Håndbold 15 timer siden
Gudmundsson tager varm Markussen med til VM-playoff
Formel 1

Ekspert: Derfor er Kevins comeback godt for Formel 1

En fremtid hos Renault vil ikke alene sende Kevin Magnussen tilbage i Formel 1, men også få sporten til at fremstå i sundere forfatning, mener ekspert

Kevin Magnussen har savnet Formel 1, men nu ser det ud til, at danskeren kan gøre comeback allerede i denne sæson. Hør her, hvorfor danskeren ifølge Ronnie Bremer fortjener et sæde.
1/2
Næste »

Kevin Magnussen ser ud til at tage et stort hop ind i Formel 1-manegen, hvor Renault, der efter alt at dømme bliver danskerens kommende arbejdsgiver, omvendt må ventes at gå med små skridt til at starte med.

Det franske team er en ubekendt størrelse forud for den kommende sæson, eftersom Renault kun lige har taget hul på en genopbygningsproces af Lotus-teamet, der var truet af konkurs og i december blev opkøbt af den franske mastodont.

Af samme årsag har forberedelsesfasen været et langt tilløb af ubesvarede spørgsmål, hvilket spillet om Pastor Maldonados fremtid og de økonomiske overensstemmelser i venezuelanerens bagland er et tydeligt eksempel på.

Magnussen træder med andre ord ind i et mindre rod, hvis han som ventet præsenteres hos Renault næste onsdag. Men når tingene først er sat på de rigtige hylder, er vejen banet for succes, mener Formel 1-eksperten John Nielsen.

- Man regner ikke med, at Renault kommer til at vinde noget i 2016. Mercedes og Ferrari har de toneangivende motorer i øjeblikket. Der er forventninger til holdet (Renault, red.) grundet historien, men ikke at de indfries dette år, siger Nielsen til Ekstra Bladet.

- I 2017 indføres et nyt reglement i Formel 1, og der starter alle hold på et rent stykke papir. Historisk set har ændringer ført til, at magtbalancen tipper.

- Til den tid vil Renault have været i sporten i et år som ny fabrikant. De skal bruge 2016 til at organisere sig og lægge en slagplan for fremtiden, siger eksperten.

Kevin Magnussen jule INTW Formel 1 - 28. jan. 2016 Kevin klar til kæmpe comeback: Erobrer F1-sæde hos Renault

Kevin Magnussen deltog ved sit seneste Formel 1-løb i marts 2015, hvor han måtte udgå før starten på Albert Park i Melbourne. (Foto: Jan Sommer) Kevin Magnussen deltog ved sit seneste Formel 1-løb i marts 2015, hvor han måtte udgå før starten på Albert Park i Melbourne. (Foto: Jan Sommer)

Satser på fremtiden
Og det er her, Kevin Magnussen passer pænt ind i ligningen. Det franske team kunne allerede i 2013 notere sig, at danskeren vandt Formel Renault 3,5-serien, hvilket banede vejen for hans første og hidtil eneste ophold i Formel 1.

Her lagde han fra land med en plads på podiet i Australien i sin debut, og selv om sæsonen også bød på nedture, blev talentet i talrige tilfælde understreget på øverste niveau.

Så da Fernando Alonso og Jenson Button året efter endte som makkerpar hos McLaren-Honda, gled Magnussen godt nok ud i skyggen, men ikke ud i glemslen.

- Renault satser på fremtiden. Og med det talent, Kevin Magnussen besidder, er han en god aktie i sådan et projekt, siger Nielsen.

At Magnussens chance så opstår i kølvandet på det økonomiske kaos omkring Pastor Maldonado og dennes personlige storsponsor, olieselskabet PDVSA, gør ikke historien dårligere. Tværtimod, påpeger Nielsen.

- Det er et sundt tegn. Når der er krisetider, er der flere betalingskørere, end når den finansielle situation i sporten er god. Vi er stille og rolig på vej mod et stadie, hvor de forskellige hold selv har pengene. Enten via fabrikken eller egne sponsorer, siger Nielsen.

- Det giver holdene mulighed for at vælge kørere på baggrund af sportslig kvalitet frem for at kigge på checkhæftet. Skriver Kevin under med Renault, vil aftalen være et symbol på dette, fortæller Nielsen.

Kevin Magnussen jule INTW EKSTRA Sport og Spil Forbrydere holder Kevin fra Formel 1-sæde

Husker du Kevin Magnussens imponerende debut i Formel 1? Genoplev miraklet i Australien her:

Tre store Renault-kørere

Fernando Alonso (2003-2006, 2008-2009)

Efter at slået sit navn fast på det lille Minardi-mandskab i 2001 blev Alonso først testkører for Renault, inden han i 2003 blev en del af Formel 1-feltet for det franske hold. Det blev et lykkeligt samarbejde, da den spanske stjerne vandt sine to hidtil eneste VM-titler på dette hold. Det skete i 2005 og 2006.

Alain Prost (1981-1983)

Den firdobbelte verdensmester Alain Prost begyndte at smage på de første store sejre, da han var hos Renault i 1981-1983. Her lykkedes det franskmanden at vinde flere grandprixer, om end det bedste resultat i den samlede VM-stilling blev en andenplads i sit sidste år på holdet. Siden da gik turen til McLaren, hvor andenpladsen blev vekslet til  tre verdensmesterskaber.

Giancarlo Fisichella (2005-2007)

Den italienske veteran stod i skyggen af Fernando Alonso, men var også ramt af mange uheld. Da spanieren tog af sted blev Fisichella ny førstekører, men han nåede aldrig at nå op på tidligere tiders nivaeu, da materiellet ikke længere var lige så kampdygtigt som tidligere.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen