Formel 1

F1-boss truer Kevin og co.: Der bliver ballade

Bernie Ecclestone forudser problemer, hvis han ikke får sin vilje

Kevin Magnussen er tilbage i Formel 1. Se, hvorfor han har fortjent det.
1/2
Næste »

Det kan godt være, at løbene i Formel 1 er blevet beskyldt for at være kedelige og forudsigelige i de seneste sæsoner, hvor Mercedes har siddet tungt på flæsket i den populære løbsserie.

Men udenfor asfalten er der altid masser af drama.

I Danmark har der været mest fokus på Kevin Magnussens lange jagt på et fast F1-sæde.

7.07142998.jpg Formel 1 - 29. jan. 2016 Manden bag afsløringen: Derfor bliver det Kevin

En jagt, der angiveligt er lykkedes med torsdagens ubekræftede nyhed om, at Reanult har foretrukket danskeren fremfor Pastor Maldonado, som ikke længere kan skaffe de mange millioner, der har betalt for det sæde, talentet aldrig har rakt til.

Magnussens comeback er dog ikke det eneste, der er på dagsordenen i disse dage.

Og hvis det står til den magtfulde F1-boss Bernie Ecclestone, så kommer både Magnussen, Renault og alle andre aktører i det store motorsportscirkus til at rette ind efter chefens ønsker i spørgsmålet om, hvordan fremtidens Formel 1-motorer skal se ud.

Ecclestone er af den opfattelse, at de aktuelle hybrid-motorer er for komplicerede og dyre at fremstille.

Det betyder, at kun de store fabrikanter kan levere motorer til feltet, mens uafhængige producenter er sat ud af spillet. Og det vil den 85-årige brite have ændret.

- Indtil vi får en motor, der kan bygges med færre udgifter, ja, så venter der problemer forude, siger han ifølge BBC.

De fire store fabrikanter i Formel 1, Mercedes, Ferrari, Renault og Honda, bakker alle op om den aktuelle teknologi, fordi den støtter strategien omkring brændstofeffektivitet i almindelige biler.

Til gengæld er de også de eneste, som har økonomi til at producere den komplicerede mekanik.

Formel 1 Melbourne. Kevin Magnussen ude før løbet begyndte Formel 1 - 28. jan. 2016 Ekspert: Derfor er Kevins comeback godt for Formel 1

Og det er blandt andet den magt, firkløverets økonomi skaber, Ecclestone vil til liv med en motor, som også mindre firmaer har råd til at producere.

Som det er nu, leverer Mercedes og Ferrari motorer til otte af 11 F1-teams, og det giver ifølge Bernie Ecclestone alt for meget magt til Mercedes-bossen Toto Wolff og hans Ferrari-kollega Sergio Marchionne i F1 Kommissionen.

- Hvis vi har et møde i F1 Kommissionen, og disse gutter beslutter noget, hvilket de gør sammen, så har de nok stemmer til at stoppe det, de vil. Så de kontrollerer F1, siger han og erkender, at han godt forstår, at F1-sværvægterne udnytter deres magt.

- Helt ærligt, hvis jeg var en af dem, ville jeg være i samme position.

Bernie Ecclestone håber, at problemet kan løses på et møde 25. februar, men indrømmer, at han tvivler på en løsning.

Han er således stadig ikke overbevist om, at der rent faktisk foreligger en brugbar aftale mellem FIA og fabrikanterne, selvom FIA har meddelt, at man en nået til enighed i spørgsmålet om at nedbringe omkostningerne i forbindelse med produktionen af motorerne.

Se også: Jason Watt: Kevin kan være madding for Maldonado

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen