Første 2017-racer lækket - så sexet bliver Formel 1

Williams har ladet de første billeder slippe ud af teamets nye racer

00:38
Se den nye racer her. Video: Williams

Efter Haas F1 torsdag offentliggjorde sin lancering af 2017-raceren, manglede kun et team at fortælle, hvornår de ville trække tæppet af deres kreation til den kommende Formel 1-sæson: Willilams. 

Men i stedet for en klassisk pressemeddelelse lavede briterne en sniger og lækkede de første billeder til Autosport, før teamet selv lagde en video på YouTube. 

FW40'eren er den første 2017-racer, som offentligheden får et kig på.

Den kommende sæson byder på omfattende regelændringer, når det gælder selve bilen.

Blandt andet bliver både racere og dæk bliver bredere.

Her er den nye FW40. Bilerne bliver 2000 mm brede i den kommende sæson mod 1800 mm i de seneste år. Foto: Williams Racing
Her er den nye FW40. Bilerne bliver 2000 mm brede i den kommende sæson mod 1800 mm i de seneste år. Foto: Williams Racing
 

Hele feltet har glædet sig.

- De kommer til at se sexede ud igen. Med store brede hjul og lav bagende. Meget mere en muskelbil at kigge på. Og så skulle de gerne komme til at køre noget hurtigere, konstaterede Max Verstappens danske mekaniker Ole Schack, da Ekstra Bladet talte med ham om de nye racere under sidste års sæsonfinale.

Kevin Magnussens teamkammerat Romain Grosjean var også begejstret over billeder fra Williams.

- De ser ret fantastiske ud, ikke? Kan ikke vente med at komme ud at køre i dem, skriver franskmanden.

Første gang de nye racere kommer i aktion, hvor offentligheden kan følge med er til forsæsonens første test, som køres fra 27. februar i Barcelona.

Her præsenteres F1-bilerne:

Sauber 20. februar
Renault 21. februar
Force India 22. februar
Mercedes 23. februar
Ferrari 24. februar
McLaren 24. februar
Williams: 25. februar
Haas 26. februar
Red Bull 26. februar
Toro Rosso 26. februar

De største nyheder til 2017-sæsonen

Mest omfattende regelændringer siden indførslen af V6-hybridmotorerne i 2014. Bilerne bliver bredere med samme dimensioner som indtil 1997 – fra 1800 mm til 2000 mm brede. Og lidt længere. Bredere frontvinge og en lavere, men bredere bagvinge. Også bredere dæk for at øge det mekaniske greb. Der vil blive skabt mere vejgreb (downforce) fra undersiden af bilens gulv.

Hybriderne er kommet for at blive. Indtil i hvert fald 2020 fortsætter Formel 1 med at benytte V6-turbomotorer og ERS-batterisystemet. Motorpriserne for en sæson skal falde med 7,5 millioner kroner til næste år og 30 millioner til 2018. Målet er at komme ned på 80 millioner. Lige nu betaler kundeholdene 120-150 millioner kroner for en sæson for to biler til motorfabrikanterne.

Friere motorudvikling. Der bliver løsnet op for det tekniske polet-system, så der må udvikles løbende på motorerne i løbet af sæsonen - selvfølgelig med visse restriktioner; det er Formel 1, så det må ikke være let at forstå.

Bedre lyd. Fans klager stadig over, at lyden fra de nye motorer er for dårlig. Der arbejdes på en lyd-generator, som skal forbedre motorlyden kunstigt. Den bruger udstødningen, hvorfra der også hentes kraft til batteriet. Lyd er dybest set spildt energi.

Færre motorer. I 2017 må hver kører kun benytte fire motorer på en sæson - uanset antallet af løb, i år er det fem. Fra 2018 blot tre hvilket sker for at holde omkostninger nede.

Garanti for motorleverandør. Det internationale motorsportsforbund FIA garanterer med et nyt lotteri-system, at alle teams er garanteret en motor. På bundlinjen betyder det, at hvis eksempelvis Red Bull og Toro Rosso ikke selv kan forhandle til en aftale, kan FIA tvinge de motorproducenter med færrest kunder til at levere.

Mere brændstof. Der må benyttes 105 kg brændstof i et løb mod 100 kg i de seneste år. Minimumsvægten stiger fra 702 til 722 kg (plus dæk).

Ekstra beskyttelse af cockpittet. Formel 1-kommissionen har stemt for det såkaldte ’halo’-koncept, som skal beskytte køreren mod flyvende objekter. Fra 2018 skal cockpittes monteres ekstra beskyttelse.

Altid stående starter. Efter meget kritik af start bag safety car ekstreme forhold bliver regler ændret, så racerne efter en safetycar-perioder vender tilbage til gridden og begynder løbet der.

Formel 1 - 17. feb. 2017 - kl. 06:30 Datoen er sat: Her afsløres Kevins nye legetøj

Ole Schack tjekker forholdene i Max Verstappens Formel 1-racer. Foto: Jan Sommer Ekstra Bladet+ Red Bulls danske stjernemekaniker: Fra fejedreng til Formel 1

Se også: Surt show, Kevin: Renaults nye motor matcher Mercedes

Se også: Efter Haas' superdebut: 2017 bliver anderledes svært

Se også: Advarsel til Bottas: Du kan ødelægge din karriere

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Michael Bo Mortensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen