Formel 1-babe fik dansk kører til at give op

Marco Sørensen stoppede pludseligt hos Renault, da han følte, at teamet favoriserede den kvindelige kører Carmen Jorda på bekostning af ham

Marco Sørensen valgte i sidste sæson at stoppe i GP 2 for at køre VM i sportsvognsklasse
1/3
Næste »

Det kunne kaldes kaldes 'dårlig timing', da racerkøreren Marco Sørensen før jul valgte at smække med døren og forlade jobbet som reservekører hos Renault.

Den 25 årige nordjyde tog ikke afsked ikke det franske Formel 1-mandskab i vrede over at være forbigået og overhalet indenom af sin mangeårige rival, Kevin Magnussen.

Han rejste i stedet i arrigskab over Renaults nærmest guddommelige tilbedelse af den smukke spanske racerpige, Carmen Jorda.

- Hun var 12 sekunder langsommere end mig i simulatoren. Alligevel løb hun med al belønningen, fortæller Marco Sørensen til Ekstra Bladet.

- Mindst 60 dage har jeg i de seneste to år som f. eks. Kelvin Magnussen hos McLaren arbejdet i simulatoren med udvikling på Formel 1-raceren.

- Så jeg følte mig trådt så meget på, at det til slut blev for meget, så jeg bare måtte stoppe, siger Marco Sørensen.

Kort efter nordjydens dramatiske farvel dukkede Kevin Magnussen og tøjmilliardær Anders Holch Povlsen op i Renaults engelske hovedkvarter i Enstone for at køre sig i stilling, hvis Pastor Maldonados oliemillioner fortsatte med at udeblive.

Hvordan den historie endte, fik omverden svar på i sidste uge, da Kevin Magnussen i Paris blev præsenteret som makker med Jolyon Palmer hos det nyskabte Renault-mandskab.

Se også: Marco Sørensen: Kevin har mere talent end Palmer

Det er næsten synd, at Carmen Jorda skal køre med hjelm. (foto: All Over Press) Det er næsten synd, at Carmen Jorda skal køre med hjelm. (foto: All Over Press)

Den franske bilfabrikant har 'tilbagekøbt' sit Formel 1-team fra kapitalfonden, Genil Capital, pengemændene bag det gamle, veltjente Formel 1-navn, Lotus.

Men Marco Sørensen bærer på ingen måde nag over, at Kevin Magnussens navn tittede frem som ny kører hos det store team. Sørensen var således hurtigt ude på Facebook for at gratulere med hilsnen, 'Gå for det'.

- Jeg kunne ikke være kommet med 50 millioner kroner, som, jeg har hørt, er 'startbeløbet', hvis man skal købe et Formel 1-sæde, siger Marco Sørensen.

Han har ellers på det seneste haft bankforbindelsen i orden med Saxo Bank i ryggen. Undervejs har den nu tidligere direktør Lars Seier Christensen forsøgt at smøre daværende Lotus,.

Opgaven: Kevin Magnussen præsenteres som Formel 1 kører på Renault fabrikken Formel 1 - 7. feb. 2016 Tidligere F1-profil: Renault kan vinde VM om et år

Det er blandt andet foregået gennem et sponsorat på bagvingen og et personligt sponsorat af teamets daværende topkører Romain Grosjean.

Efter at have kørt næsten samme vej som Kevin Magnussen fra go kart op igennem diverse Formel-klasser, blev Marco Sørensen træt af problemer med sin racer i den næstbedste klasse, GP 2, og skiftede til Aston Martin i VM for sportsvogne.

Da Kevin Magnussen i 2013 blev mester i Renault 3.5 klassen, vandt Marco Sørensen afdelinger i mesterskabet, lige som han også som en af få danskere har været på podiet i Monaco.

Hans eneste Formel 1-chance var en test på Paul Ricard i Sydfrankrig i en et år gammel 'udstillingsracer'.

Kevin Magnussen - jule INTW Formel 1 - 6. feb. 2016 Kevin føler med udstødt Formel 1-stjerne

Marco Sørensen forlod Renault ved juletid i vrede (Foto: Jan Sommer) Marco Sørensen forlod Renault ved juletid i vrede (Foto: Jan Sommer)

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert Jason Watt giver her sine bud på de tre største udfordringer, der venter Kevin Magnussen i Formel 1:
Opgaven: Kevin Magnussen præsenteres som Formel 1 kører på Renault fabrikken EKSTRA Sport og Spil Watt: Tre ting, som Kevin SKAL gøre i 2016

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport
Seneste i Formel 1
Hent flere
Mest læst i Formel 1
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen