Ingen kvaler, far betaler: Mød F1’s mest forkælede kører

Penge kan købe muligheder, hverken talent eller sejre, siger den kommende Williams-kører Lance Stroll, hvis far har investeret en halv milliard kroner for at sikre sønnens Formel 1-karriere

Et af 2017-sæsonens yderst interessante temaer bliver, hvordan Lance Stroll klarer sig. Foto: All Over Press
Et af 2017-sæsonens yderst interessante temaer bliver, hvordan Lance Stroll klarer sig. Foto: All Over Press

ABU DHABI (Ekstra Bladet): Når lamperne slukkes i Melbourne 26. marts er (mindst) to rookier blandt de 22 kørere. Talent har de til fælles – og ikke så meget andet.

Stoffel Vandoorne fylder 25 år på dagen for Australiens Grand Prix. Belgierens rejse til et fast sæde hos McLaren-Honda er klassisk med opstigen gennem juniorkategorierne kulminerende med at blive historiens mest suveræne mester i rugeklassen GP2.

Lance Stroll er blot 18 år og dygtig nok til at vinde det europæiske Formel 3-mesterskab, hvilket udløste de fornødne point, så franskcanadieren kunne erhverve sig en superlicens og ret til at køre Formel 1 for Williams.

Hvor Stoffel Vandoorne blev udvalgt af McLaren på grund af sit talent, sætter Lance Stroll sig i et af de allerdyreste, hvis ikke det dyreste Formel 1-sæde nogensinde. Betalt af hans motorsportsglade far Lawrence, som har solgt luksustøj fra blandt andet Pierre Cardin, Ralph Lauren og Tommy Hilfiger i en størrelsesorden, så der står 2,5 milliarder på bogen. Dollars vel at mærke …

Rigmandssønnen ankommer til Formel 1 som den bedst forberedte kører i over 20 år. Williams’ nu tidligere tekniske chef Pat Symmonds sammenligner Lance Strolls F1-testkilometer med landsmanden Jacques Villeneuves i 1995. Dengang fandtes fri testkørsel, hvilket i nutidens Formel 1 kun er tilladt under stærkt begrænsede forhold.

Gennem syv måneder har Lance Stroll imidlertid trænet i en 2014 Williams-racer på et lille dusin forskellige F1-baner rundt omkring i verden. Betalt af farmand.

Man er vel curlingforælder …

Lawrence Stroll er en magtfuld mand - her i samtale med Bernie Ecclestone under Canadas Grand Prix. Foto: All Over Press
Lawrence Stroll er en magtfuld mand - her i samtale med Bernie Ecclestone under Canadas Grand Prix. Foto: All Over Press
 

Baggrunden som rigmandssøn var et uundgåeligt emne, da Ekstra Bladet sammen med en række andre medier mødte Lance Stroll under sæsonfinalen i Abu Dhabi.

Lige så velforberedt canadieren er på banen, lige så forberedt er han på spørgsmål om dette emne.

- Det virker på to måder. Du har brug for en sponsor eller et familiemedlem, som hjælper dig, fra du er otte år gammel til den alder, hvor du når Formel 1. Hvis du når så langt. Uden det ville jeg ikke have været i stand til at flytte fra Canada til Europa for at forfølge min drøm, siger Lance Stroll.

- Og uanset hvor mange penge du har, og hvor du kommer fra. Hvis du ikke kan dreje rattet til højre og venstre og kører så hurtigt som muligt rundt på banen, vinder du ikke løb. Penge kan ikke købe sejre. De kan købe dig muligheden og sæder i gokart, Formel 3 og 4, men nu hvis du ikke har tilpas point til superlicensen og sikrer de 40 point, som jeg har, kan du ikke køre Formel 1.

Lance Stroll har uden tvivl talent. Canadieren vandt i sin anden F3-sæson mesterskabet med stor margen. Foto: All Over Press
Lance Stroll har uden tvivl talent. Canadieren vandt i sin anden F3-sæson mesterskabet med stor margen. Foto: All Over Press
 

- Penge skaffer ikke sejre, men det er sandt, at det giver dig mulighed for at konkurrere. Det vil jeg ikke nægte, og vi er i en dyr sport. Og der er masser af talentfulde kørere, som ikke har haft de samme muligheder. Hvilket er uheldigt. Sådan er sporten.

- Jeg har arbejdet hårdt på at vinde de mesterskaber og uden at have vundet dem, ville jeg have ikke have været her. Jeg kunne have alle penge i verden og slutte sidst. Jeg vandt Formel 3. Jeg dominerede de løb, og hvis Williams ikke troede, jeg var klar, ville jeg ikke være her, siger den canadiske teenager.

FIA Super Licens

For at køre Formel 1 kræves en superlicens fra det internationale motorsportsforbund FIA. Reglerne blev revideret, efter Toro Rosso gav debut til dengang 17-årige Max Verstappen. Under de nuværende ville hollænderen ikke have fået udstedt licens.

Udover at have kørt 300 km i en Formel 1-racer skal være køreren være fyldt 18 år, og han – eller hun – skal have optjent 40 point i et sindigt system over juniorkategorierne. Samlet sejr i serier som GP2 eller Formel 3 udløser 40 point, mens eksempelvis en andenplads i GP3-mesterskabet efterfulgt af en fjerdeplads i GP2 sæsonen efter også er nok.

Ligesom Red Bulls Max Verstappen springer han både GP3- og GP2-serierne over og rykker direkte i Formel 1. Hvilket er mål muligt blandt andet på grund af testprogrammet på baner som Silverstone, Hungaroring, Red Bull Ring og Abu Dhabi.

- At køre i 2014-bilen er bedre end ikke at køre nogen Formel 1-bil overhovedet før 2017. Tydeligvis er det ikke dette års bil, og den er i særdeleshed ikke næste års bil med det nye reglement. Men det er bedre at tage skridtet fra en 2014-bil til 2017-bilen end direkte fra F3. Alle små dele hjælper.

- Jeg vil ikke ankomme til Melbourne og vide alt. Det her er et langtidsprojekt, og Williams forventer, at jeg beviser mig henover sæsonen. Løb for løb, siger Lance Stroll.

Oprindeligt var han hos Williams parret med Valtteri Bottas. Finnen har imidlertid kurs mod Mercedes, og i hans sted forventes Felipe Massa at træde ind som erfarent modstykke.

Felipe Massa bliver højst sandsynligt Lance Strolls første teamkammerat i Formel 1. Foto: All Over Press
Felipe Massa bliver højst sandsynligt Lance Strolls første teamkammerat i Formel 1. Foto: All Over Press
 

Selv om teamet konstant lovpriser sin nye kører for sit talent, har Lawrence Stroll haft det helt store checkhæfte fremme for at sikre sønnens sæde. Angiveligt betaler han 250 millioner kroner til Williams for 2017-sæsonen. Udover testprogrammet til sønnike (omfatter 20 ansatte) har Stroll senior også betalt for en opdateret simulator til Williams.

Den samlede pris for Formel 1-eventyret anslås til at ligge på den dyre side af en halv milliard kroner.

Sønnike er da også taknemmelig for sin motorsportsgale far, som blandt andet ejer sin egen racerbane og en Ferrari-samling, der inkluderer en 1967 GTB/4 S NART Spider købt på auktion i 2013 for 27,5 millioner dollar.

- Uden nogen, som inspirerer dig og lader dig se løbene som barn, falder du ikke bare for sporten. Du har brug for nogen til at tænde for grandprixerne om søndagen. Min far nyder racing, har selv kørt og har en passion for biler.

- Det er forkert at sige, at han pressede mig. For havde jeg ikke lyst til at køre, ville han ikke have mig til det. I sidste ende er det mit valg. Men vi deler en passion for motorsport, siger Lance Stroll, der eller har Michael Schumacher som kæmpe inspiration.

F1 er bare en bil
- Det var ham, som vandt alle løbene, mens jeg voksede op. Han var både en mester på og uden for banen. Som barn og stadigvæk er han mit idol og min inspiration.

Postyret omkring Formel 1 tager han med samme attitude, som de fleste i hans alder anskuer verden.

- I sidste ende er det bare en bil med fire hjul. Jeg har kørt alle mulige ting hele mit liv. Gokarts, biler, Formel 4, Formel 3 og nu Formel 1. Der er udfordringer i hver kategori, og hvert skridt føles som det største, du har taget. Førstehåndsindtrykket var meget kraftfuldt med masser af vejgreb. Det er den bedste bil i verden, siger Lance Stroll … hvis liv altså har varet i 18 år.

- Måske er her flere kameraer og flere mennesker, men jeg ser det bare som en ny racing-serie, hvor en række teams kæmper om at vinde …

Se også: Verdens dyreste rejse: Sådan skaffede teenager sig adgang til Formel 1

Se også: Mercedes-rokade på plads: Sådan påvirker det F1 i 2017

Se også: Slut med F1-frås: Sådan vil de nye ejere styre pengene

Massa sagde farvel til sine brasilianske fans på denne måde, men vender højst sandsynligt tilbage til Interlagos i 2017:

Se også: Eks-verdensmester slagter unge F1-kørere: Det er helt galt!

Se også: Kevins 2017-program: Tid til overraskende Le Mans-besøg

Se også: Kårer de største F1-talenter: Kevin bliver forbigået

kommentarer
Vis kommentarer

Mest læste i formel 1
Seneste i formel 1
Hent flere
 

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen