FC Midtjylland 3 min. siden
Celta Vigo? Sisto forbereder sig til midtjysk derby
Brøndby 44 min. siden
Brøndby-profil var trist: Amager Strandpark-ture hjalp mig
FC Midtjylland 49 min. siden
Av, FCM! Anfører straffet hårdt i Europa League
FC København 58 min. siden
LIVE: FCK dominerer - Falk brillerer
Speedway 1 time siden
Nicki P langer ud: Landstræneren har fejlet
Formel 1 1 time siden
Rivalen imponerer: Kevin slået i tæt teamduel
OL 2016 2 timer siden
Rusland forventer at tage 266 atleter med til Rio
Formel 1 2 timer siden
Fakta: Palmer bedst hos Renault - Rosberg snupper pole
Håndbold 2 timer siden
Otte dage til OL-premiere: Her er status på Søndergaard
Formel 1 3 timer siden
Hug til supertalent: Verstappens kørsel for 'farlig'
Superligaen 3 timer siden
Av-av: Her slår Superliga-spiller saltomortale ind i banden
Spansk fodbold 4 timer siden
Skifte på plads: Atlético køber stjerne-angriber for 300 mio
OL 2016 5 timer siden
19 europæiske lande støtter Wada mod doping
Golf 5 timer siden
Dansk golfspiller går skrækrunde
Cykling 5 timer siden
Dansk toprytter ved en skillevej: Parat til at indstille karrieren
Manchesterc 6 timer siden
City med ny rekordhandel: Vil gøre forsvarer til verdens dyreste
Formel 1 7 timer siden
Medie: Renault jagter Sergio Perez
Landsholdsfodbold 7 timer siden
FIFA-sag: Fodboldboss indrømmer korruption
Cykling 7 timer siden
Løbsdirektør: Sådan bliver Danmark Rundt i september
Golf 7 timer siden
Dansker klarer cuttet ved årets sidste golfmajor
Formel 1

Kevin blandt frustrerede F1-stjerner: Det giver ingen mening

Kørerne er uforstående over de strammede radioregler til denne sæson. – De får den modsatte effekt, mener blandt andre Kevin Magnussen

  • Kevin Magnussen fik torsdag til at gå med de obligatoriske interviews og fotoseancer før fredagens første træning (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen fik torsdag til at gå med de obligatoriske interviews og fotoseancer før fredagens første træning (Foto: Jan Sommer)

MELBOURNE (Ekstra Bladet): En Formel 1-kører skal føre bilen selv - både til genistreger og dumheder - uden at være en marionetdukke for ingeniørerne. 

Sådan lyder den ædle begrundelse for, at det internationale motorsportsforbund FIA til denne Formel 1-sæson yderligere har strammet reglerne for, hvad pitten må fortælle kørerne over radioen, og nok så vigtigt, hvad de ikke må tale om.

I de komplicerede racere skal kørerne selv stå for blandt håndteringen af dæk, brændstofforbrug og hybridsystem.

Men hovedparten af Formel 1-kørerne forudser, at tavsheden ingen effekt får - eller i værste fald den modsatte.

Kevin Magnussen udlægger ændringerne således:

- De betyder, at vi skal huske nogle flere ting i forhold til at få det at vide over radioen. Jeg kan ikke sige, jeg helt forstår det, men sådan er det, og det må vi indrette os efter.

Kørerne får mere hjemmearbejde, for bandlyste emner omfatter ting, som kan memoreres, trænes i simulator eller aftales på et strategimøde.

Renaults dansker stiller sig tvivlende over for, hvorvidt radiotavsheden vil hjælpe de bedste kørere til at bevise deres evner - som målet med ændringen er.

- Jeg er helt enig i grunden til, hvorfor de har gjort det. Personligt tror jeg bare, det får den modsatte effekt. At vi kommer til at koncentrere os endnu mindre om at køre stærkt, fordi vi hele tiden skal holde øje med tingene på rattet.

- Vi skal hele tiden kigge på om tingene er i orden i stedet for at glemme alt om det og bare køre.

- Hvis vi hørte noget fra pitten om, at nu skal du spare bremserne, spare benzin eller i den dur, så gjorde man det. Nu betyder det, at vi hver omgang skal holde øje med alle de ting. Det er lidt irriterende, siger Kevin Magnussen.

Ubehandlet webpix Formel 1 - 16. mar. 2016 Kevin ligeglad med farven: Bare den er hurtig

Han er så langt fra den eneste med den holdning i paddocken. Fernando Alonsos version er denne:

- Vi må lige se et par løb an, før vi drager konklusioner med disse begrænsninger. Jeg har ikke lyst til at være negativ, men helt ærligt så tror jeg, at denne løsning vil få den modsatte effekt. Målet er at give køreren mere frihed til strategi og ændringer på bilen.

- Nu kommer vi slet ikke til at påvirke, hvad vi gør, fordi vi ikke har muligheden for at diskutere mulighederne over radioen. Så vi kommer til at holde os til den strategi, som vi er blevet enige om to timer før løbet.

- Jeg tror ikke, ændringerne får den store betydning, og hvis de gør, kommer de kun til at begrænse kørerne yderligere, siger McLaren-Hondas spanske verdensstjerne.

Heller ikke Ferraris Sebastian Vettel er videre imponeret.

- Nogle af disse begrænsninger er lidt barnlige. Visse mennesker har fået nogle smarte påfund, og jeg ved ikke, hvorvidt de rent faktisk vil opnå, hvad der er tilsigtet, mener tyskeren.

De første konsekvenser af radiotavsheden får man første gang at se under lørdagens kvalifikation.

Se også: Formel 1-klar? Her er de vigtigste nye regler til 2016

Emirates F1 GP Auto Racing Formel 1 - 4. mar. 2016 Formel 1-stjerner raser: De ødelægger sporten

Fakta: Strammere radio-regler

I et forsøg på at overlade mere ansvar til kørerne bliver reglerne for, hvad radioen må bruges til strammet yderligere. Til 2016-sæsonen har motorsportsforbundet FIA vendt reglementet på hovedet. I stedet for en masse regler om, hvad der ikke må kommunikeres fra pit til kører, har de nu udpenslet først 31 senere reduceret til 24 områder, som er det eneste, der må tales om (det skal ikke være nemt at forstå …)

Nu må der eksempelvis ikke længere diskuteres: Andre køreres tider, dækvalg ved næste pitstop, hvor mange omgange en modstander har kørt på sine dæk, andre køreres forventede strategi, afstand til modstandere før kvalifikationsomgang, status en lang række systemer og meget, meget mere.

Får FIA mistanke om kodede beskeder, vil det blive rapporteret til dommerne.

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport

Mest læst i Formel 1

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen