Formel 1

Kevin klar til kæmpe comeback: Erobrer F1-sæde hos Renault

Kevin Magnussens utrættelige kamp for at genvinde en plads i Formel 1-feltet har angiveligt givet bonus, og danskeren ventes i næste uge at blive præsenteret som ny kører for Renault

F1-ekspert : Derfor fortjener Kevin en plads i Formel 1
1/2
Næste »

Kevin Magnussen har efter længere tids indædt kamp tilsyneladende banet sig vej tilbage i Formel 1.

Ifølge Autosports oplysninger bliver den 23-årige dansker onsdag præsenteret som ny kører hos Renault, der ellers i første omgang havde reserveret teamets to sæder til Jolyen Palmer og Pastor Maldonado.

Endnu er der ikke blevet offentliggjort nogen aftale, men sidstnævnte ser i 11. time ud til at være blevet overhalet indenom af Magnussen, som dermed står til at indlede sæsonen sammen med resten af feltet i Australien i slutningen af marts.

Det er den anerkendte Formel 1-redaktør på Autosport, Ian Parkes, som bringer nyheden, der givetvis vil blive modtaget med triste miner i Venezuela.

Den dramatiske rokade hænger således sammen med, at Maldonados bagland og økonomiske støtte fra hjemlandet, storsponsoren PDVSA, er i finansiel modvind såvel som ramt af efterveerne fra en større korruptionsskandale.

Derfor har selskabet angiveligt ikke evnet at overholde de kontraktmæssige forpligtelser i forhold til at skyde penge i Renault, der i slutningen af sidste år overtog Lotus-teamet.

Og uden den økonomiske indsprøjtning fra Sydamerika har Lotus-Renault altså set mere fidus i Magnussen, hvis egenskaber bag rattet i mange kredse anses for at være en hel del bedre end Maldonados.

Se også: Motorstjerne: Kevin-rival er på dybt vand

Sådan så det ud, da Kevin Magnussen i 2014 kørte Formel 1 for McLaren-Honda. Her ses danskeren på Monza. (Foto: Jan Sommer) Sådan så det ud, da Kevin Magnussen i 2014 kørte Formel 1 for McLaren-Honda. Her ses danskeren på Monza. (Foto: Jan Sommer)
Flere muligheder
Ifølge Autosports oplysninger bunder årsagen til bruddet mellem Renault og Maldonado i, at den franske bilfabrikant har haft uoverensstemmelser med olieselskabet PDVSA. Dette har i sidste ende angiveligt ført til en annullering af kontrakten mellem parterne.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger har Kevin Magnussen siden slutningen af sidste år haft en række muligheder for 2016-sæsonen, ligesom han har været i tæt kontakt med flere teams. Både i Formel 1 og i andre løbsserier.

Derfor var den forhenværende McLaren-Honda-kører også meget fortrøstningsfuld med henblik på fremtiden og den kommende sæson, da Ekstra Bladet tilbage i december 2015 lavede et stort interview med danskeren.

Ekstra Bladet har også været i kontakt med Kevin Magnussen torsdag, men han har ikke ønsket at kommentere nyheden fra Autosport omkring et comeback hos Renault.

Det anerkendte motorsport-medie melder dog, at der skulle være en minimal chance - eller for Magnussens vedkommende risiko - for at PDVSA og Renault endnu kan finde fælles fodslag og lade samarbejdet få nyt liv, men det virker som et usandsynligt scenarium af flere årsager.

Dels lader Autosports Ian Parkes at vide, at Renault allerede har besluttet sig helt og holdent for at give Magnussen chancen, og derudover har PDVSA rigeligt at koncentrere sig om uden for motorsportens barrierer.

10.4787006n.jpg Formel 1 - 25. jan. 2016 F1-talent: Derfor ender jeg ikke som Kevin

Da han blev degraderet til reservekører hos McLaren-Honda, lagde Kevin Magnussen ikke skjul på, at han var fast besluttet på at vende tilbage i Formel 1-feltet. (Foto: All Over Press) Da han blev degraderet til reservekører hos McLaren-Honda, lagde Kevin Magnussen ikke skjul på, at han var fast besluttet på at vende tilbage i Formel 1-feltet. (Foto: All Over Press)
Skandaler og fald
Olieselskabet, der er verdens fjerdestørste, kæmper på flere baner både imod sig selv og omgivelserne. En større skandale vedrørende PDVSA-medarbejderes pension kastede allerede i 2011 selskabet ud i glat føre.

Flere tusinde ansatte såvel som firmaet som helhed og diverse investorer havde mistet i nærheden af en halv milliard dollars grundet det, der viste sig at være et stort svindenummer.

Bagmanden var investeringseksperten Francisco Illarramendi, der havde figureret som rådgiver for PDVSA. Han erkendte sin skyld og røg 13 år i fængsel, mens flere topchefer i selskabet også blev taget med i faldet.

Denne deroute har man endnu ikke lagt bag sig, og oveni er nu kommet et - om muligt - endnu større benspænd, da oliepriserne i Venezuela i løbet af de seneste fire år er faldet med ca. 66 procent. Fra 120 dollars pr. tønde i 2012 til ca. 40 dollars pr. tønde i 2016.

Derfor er et Formel 1-sponsorat ikke det, der menes at stå øverst på listen over ting, der skal findes løsninger på i første omgang. Dertil har selskabet ganske enkelt mere presserende forpligtelser i større format.

PDVSA er således meget mere end et reklame-banner på Maldonados kørerdragt. Selskabet har enorm betydning for Venezuelas ve og vel, da det store firma står som afsender på massive investeringer i blandt andet landets sundhedsvæsen, uddannelsessystem og boligbyggerier.

Kevin Magnussen jule INTW EKSTRA Sport og Spil Forbrydere holder Kevin fra Formel 1-sæde

Husker du Kevin Magnussens imponerende debut i Formel 1? Genoplev miraklet i Australien her:

Tre store Renault-kørere

Fernando Alonso (2003-2006, 2008-2009)

Efter at slået sit navn fast på det lille Minardi-mandskab i 2001 blev Alonso først testkører for Renault, inden han i 2003 blev en del af Formel 1-feltet for det franske hold. Det blev et lykkeligt samarbejde, da den spanske stjerne vandt sine to hidtil eneste VM-titler på dette hold. Det skete i 2005 og 2006.

Alain Prost (1981-1983)

Den firdobbelte verdensmester Alain Prost begyndte at smage på de første store sejre, da han var hos Renault i 1981-1983. Her lykkedes det franskmanden at vinde flere grandprixer, om end det bedste resultat i den samlede VM-stilling blev en andenplads i sit sidste år på holdet. Siden da gik turen til McLaren, hvor andenpladsen blev vekslet til  tre verdensmesterskaber.

Giancarlo Fisichella (2005-2007)

Den italienske veteran stod i skyggen af Fernando Alonso, men var også ramt af mange uheld. Da spanieren tog af sted blev Fisichella ny førstekører, men han nåede aldrig at nå op på tidligere tiders nivaeu, da materiellet ikke længere var lige så kampdygtigt som tidligere.

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport

Seneste i Formel 1

Hent flere

Mest læst i Formel 1

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen