Kevins kontrakt-knude: Bundet i årevis

Kevin Magnussen og Dorte Riis Madsen har dannet parløb, siden han var 15 år - nu slås de om kontrakten

Foto: Jan Sommer
Foto: Jan Sommer

Da Kevin Magnussen i Brasilien sidste år satte sin underskrift på en flerårig aftale med Haas F1 Team, var det et skelsættende øjeblik i den danske racerkørers karriere. Ansættelsen kom med millionhyre uden krav om at sponsorstøtte den anden vej.

For første gang begyndte der for alvor at flyde penge ind i, hvad der hidtil har været en dundrende underskudsforretning: At få Kevin Magnussen etableret i Formel 1.

Tirsdag 1. juni begynder et retsligt slagsmål om den danske Formel 1-kørers nuværende og fremtidige indtægt i Københavns Byret. Tidligere manager Dorte Riis Madsen har stævnet Kevin Magnussen for misligholdelse af deres kontrakt. Forsøg på at nå et forlig uden hjælp fra en dommer er hidtil mislykkes.

Deres samarbejde begyndte efter 2007-sæsonen, hvor den talentfulde dansker som 15-årig tog springet fra gokart til Formel Ford. Hun fungerede dengang også som manager for Jan Magnussen, men deres samarbejde stoppede i mindelighed, efter Kevin Magnussen begyndte at køre for McLaren.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger er der tale om en tiårig manager-kontrakt, men Dorte Riis Madsen har reelt været ude i kulden siden 2015, om end ingen af parterne officielt har bekræftet deres kuldsejlede forhold.

Comebacket til Formel 1 og kontrakten med Renault sørgede Kevin Magnussen selv for med hjælp fra forretnings-partneren og investoren Anders Holch Povlsen.

Manager Dorte Riis Madsen giver Kevin Magnussen et kram, dengang forholdet var godt imellem dem. Herefter et Formel Renault 3.5-løb i 2013. Foto: Jan Sommer
Manager Dorte Riis Madsen giver Kevin Magnussen et kram, dengang forholdet var godt imellem dem. Herefter et Formel Renault 3.5-løb i 2013. Foto: Jan Sommer
 

Motorsport er kendt for meget lange kontraktperioder, fordi sporten er så ufattelig dyr at komme til tops i. Nogle kørere - og deres managere - tjener uvirkelige summer, mens hovedparten må nøjes med gæld fra en dyr hobby.

- Kontrakt-længder på 10-15 år er ikke usædvanlige. En manager i motorsport træder ind, hvor de skal skaffe de fornødne midler til skabe en karriere, og der kan gå en del år, før forretningen går i plus, forklarer Ekstra Bladets Formel 1-ekspert Jason Watt.

Han havde selv en lang kontrakt med Den Blå Avis-ejeren Karsten Ree, mens han på vegne af sin talentfulde søn Noah er på vej endnu en tur gennem karrusellen. I en standardkontrakt får manageren 20 procent - i enkelte tilfælde sågar en tredjedel.

- De ved godt, at det tager tid, før der kommer penge. Og måske kommer der ingen. Derfor skal de være lange. En manager håber at finde en guldkalv, konstaterer Watt.

Hvorvidt Kevin Magnussen er en guldkalv, skal parterne redegøre for i retten, hvis de ikke inden når et forlig. For den danske Formel 1-kørers kontraktforhold er yderst komplicerede.

Dorte Riis Madsens fornemste opgave som manager var at lande aftalen med Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen, som banede vejen til Formel 1. Hverken rigmandens eller dennes fælles selskab med Kevin Magnussen er indstævnet i sagen. Det har udvist underskud på knap 125 millioner kroner siden dets stiftelse.

Hvor Dorte Riis Madsen ikke ønsker at tale med Ekstra Bladet, svarer Kevin Magnussen kortfattet:

- Jeg har ikke noget at sige på nuværende tidspunkt.

Magnussens komplicerede lønforhold

Hvad tjener Kevin Magnussen egentlig? Det bliver et af de komplekse spørgsmål, når hans tidligere manager indleder sit civile søgsmål i Københavns Byret.

Alle indtægter går ind i 'Anpartsselskabet af 1. april 2010', som ejes Anders Holch Povlsen og Kevin Magnussen. Ejerforholdet er således, at Kevin Magnussens andel er en smule under 50 procent, hvilket betyder, at Bestseller-millardæren bestemmer, hvor meget der skal udbetales i løn.

Motorsport er dyrt, og Kevin Magnussens vej til Formel 1 stod i omegnen af 40-50 millioner kroner. Alene Jack&Jones-sponsoratet, som var en betingelse for Renault-sædet, kostede anslået 50 millioner kroner. Siden stiftelsen har det fælles selskab udvist et underskud på knap 125 millioner kroner.

Rigmanden har dog også mulighed for at trække underskud fra i sine andre selskaber, ligesom Jack & Jones-sponsoraterne har en værdi i sig selv, så regnskaberne er ingen facitliste. Men som han forklarede sidste år i et sjældent interview med P1 Business, har han ikke foræret sine penge væk.

- Det er nok den mest risikofyldte investering, jeg har deltaget i. Hvis bare jeg kunne få lidt af pengene igen, så ville jeg være glad.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger får Kevin Magnussen hos Haas en grundløn på cirka 10 millioner kroner - plus mulighed for bonus. Men hvor stor en andel, han selv modtager, bestemmer hans økonomiske bagmand.

Hos Renault stammede Kevin Magnussens løn i princippet fra Anders Holch Povlsen, da der var tale om decideret backing for at sikre pladsen.

Se også: Magnussen i million-søgsmål: 'Ingen kommentarer'

Se også: Bestseller-milliardær: Kevin er min mest risikofyldte investering

Se også: Eks-kører skal rådgive Magnussen

Se også: Derfor er Dorte ude i kulden: Kevin uden manager

Se også: Pavestolt Kevin: 'Det er vildt og rørende'

Se alt fra Magnussens seneste grandprix:

Mest læste i sport
Seneste i sport
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbølll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen